Algemeen

De paver wordt gebruikt voor het aanleggen van wegen. Deze machine legt asfaltwegen aan op allerlei plaatsen, zoals bruggen, parkeerplaatsen, et cetera. De machine zorgt voor een vlakke weg en is ontwikkeld door Barber Greene Co. Dit bedrijf werd benaderd door Chicago Testing Laboratory om hun materiaalladers te gebruiken. Dit leidde echter niet tot een samenwerking, maar Barber Greene ontwikkelde zelf een machine om het storten van het beton in een enkel proces te doen. Dit bleek geen succes te zijn en daarom zijn ze verder gegaan met het doen van onderzoek, waarna ze tot een nieuwe oplossing kwamen. Ze bedachten het systeem met een onafhankelijke vlotter dekvloer in combinatie met een sabotage bar. Het voertuig wordt nog steeds gebruikt voor de aanleg van verschillende wegen.

Proces

Het materiaal waaruit de weg gemaakt zal worden, wordt toegevoegd vanuit een dumper in de hopper van de paver. De transportband laat het te storten materiaal via een trechter naar de vijzel gaan. De boor legt een voorraad van het materiaal op de dekvloer. Deze neemt een voorraad van het materiaal en verspreidt dit over de breedte van de weg en zorgt voor een eerste verdichting. De bestrating moet glad en gelijkmatig verdeeld zijn. Dit wordt gerealiseerd door een vrij zwevend scherm. Dit scherm wordt getrokken aan het eind van een lange arm. De hoogte van het scherm is afhankelijk van een aantal factoren. Ten eerste door de aanvalshoek van de dekvloer, het gewicht en de trilling van de balk, de trekkracht en het materiaal waaruit de weg gemaakt wordt. Om te voldoen aan de hoogteverschillen wordt gebruik gemaakt van automatische dekvloercontroles. Deze zorgen in het algemeen voor de controle van de invalshoek. Het gladde wegdek wordt ook alleen gerealiseerd als er tijdens het aanleggen een constante snelheid gehanteerd wordt. Ook is het belangrijk dat er constant een voorraad van het wegdekmateriaal aanwezig is op de dekvloer. Bij te weinig aanwezig materiaal of een lagere snelheid zal de asfaltlaag dunner zijn. Door deze eisen van constante snelheid en materiaaltoevoer wordt gebruik gemaakt van een materiaal overdrachtsysteem in combinatie met de paver. Een materiaalunit zorgt voor een constante toevoer van materiaal zonder dat er contact is met de aangelegde weg.

Betonnen wegen

Bij snelwegen wordt vaak gebruik gemaakt van een betonnen wegdek. Dit wordt meestal niet met de paver gedaan. Meestal worden er verschillende hopen beton gestort die met behulp van een slip-formmachine effen gemaakt worden.
Naar boven