Het gebruik van de wals

Binnen de wegenbouw wordt gebruik gemaakt van een wals voor de verdichting van zand, asfalt of steenslag. Het principe is eenvoudig. De wals verbrijzelt en dicht de stenen, het zand of het asfalt door een gelijkmatige druk uit te oefenen over de oppervlakte. Om een goede dichting te bereiken wordt met verschillende walsen gewerkt die steeds zwaarder worden. Wanneer reeds de eerste keer een te zware wals gebruikt zou worden, zal de dichting niet afdoende zijn doordat het materiaal zich naar voor zal verplaatsen in plaats van zich uit te zetten. Alle gebruikte walsen zijn voertuigen en kunnen zichzelf dus verplaatsen. Toch dienen ze ter plaatse gebracht te worden met een dieplader omdat ze anders beschadigd zouden geraken.

Uitvoeringen van de wals

De wals bestaat in verschillende uitvoering en maten afhankelijk van de bewerking die uitgevoerd dient te worden. De kleinste wals is bedoeld voor de bewerking van kleine oppervlakten die net te groot zijn om te dichten aan de hand van een trilplaat. Voor het dichten van zand of stenen wordt een wals met één rol gebruikt, asfalt wordt bewerkt met twee rollen. Daarnaast bestaat ook nog een wals met drie rollen en een model met een trilmechanisme voor een nog betere verdichting van zand of stenen. Binnen de asfaltverwerking wordt in een tweede fase ook beroep gedaan op een bandenwals. De meeste modellen maken gebruik van een dieselmotor met een hydraulische aandrijving.

Welke wals kopen?

Er zijn heel wat fabrikanten op de markt die één of meerdere types wals in hun gamma hebben opgenomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn Hamm, ABG, Dynapac en Vibromax. Afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden, kan voor een ander merk gekozen worden aangezien ieder merk zijn eigen specialisaties kent. De belangrijkste factor bij de keuze van het voertuig is het gewicht en de grootte omdat deze een grote invloed hebben op de oppervlakte die bewerkt kan worden en de verdichting.
Naar boven