Bussen in alle maten en gewichten voor elke gelegenheid

Bussen om personeel en materiaal naar het werk te brengen

Bedrijven die hun eigen personeelsvervoer organiseren, zetten daarvoor vaak bussen in. Het best wordt daarvoor uitgekeken naar een goede Minibus of combibus die het personeel thuis of op een afgesproken plaats ophaalt en naar het werk brengt. In een Jumper minibus van Citroën is er naast de bestuurder plaats voor acht passagiers. Moet er ook materiaal worden vervoerd? Dan is de combibus een betere keuze. Deze bussen kunnen gemakkelijk worden omgebouwd tot een ruime camionette. Het demonteren van de zitplaatsen verloopt bijzonder vlot, waardoor er snel extra laadruimte vrijkomt. Deze bussen zijn 1,77m hoog en hebben een binnenlaadruimte van ongeveer 1,80m bij 3,10m. Groter materiaal kan op een aanhangwagen worden geladen, die op de trekhaak van de bussen wordt bevestigd. Zo geraken personeel en materiaal op hun bestemming.

Bussen om korte verplaatsingen in en naar de stad mee te maken

Ondernemingen met veel personeel kunnen grotere modellen bussen inschakelen. Streek- en stadsbussen zoals die van De Lijn zijn bijzonder geschikt om groepen over een korte afstand te vervoeren. In een stadsbus zijn naast een 30-tal zitplaatsen ook een groot aantal staanplaatsen. De bussen zijn ontworpen met een lage vloertechniek en beschikken over brede deuren die het in- en uitstappen vergemakkelijken. Streekbussen zijn beter bestand tegen de hobbelige wegen van het platteland. De vloer in die bussen ligt hoger en de motor is vaak ook sterker dan die van de stadsbussen.

Bussen om reizen te ondernemen naar binnen- en buitenland

Wie op comfort gesteld is, kan beter uitkijken naar een touringcar. Die bussen zijn ontworpen voor de vrijetijdsindustrie en zijn bijzonder geschikt om lange afstanden mee af te leggen. De bussen hebben ook meer bagageruimte dan gewone stads- en streekbussen. Bovendien zijn ze vaak uitgerust met airconditioning, toiletten en één of meer televisietoestellen. En hoewel het aantal zitjes in deze bussen oploopt tot boven de 50, blijft er behoorlijk wat beenruimte over. Er bestaan nog touringcars met een manuele versnellingsbak, maar doorgaans worden de modellen automatisch geschakeld.
Naar boven