De groei van Ford: van experiment tot assemblageproductie

Henry Ford, hoofdingenieur bij Edison Illuminating Company, test in 1896 een zelfgemaakte quadricycle. Al in 1903 richt hij de Ford Motor Company op met als eerste wagen een model A en in 1908 model T. Hij wordt de grootste automobielbouwer in de VS. Ook in Europa, Canada en Afrika richt hij afdelingen op. De meest succesvolle modellen in Groot-Brittannië zijn de Cortina, GT, Capri en Escort, gevolgd door de Fiesta en de Sierra. De typisch "Duitse" versie is de Taunus. In Nederland wordt tot 1980 de Mustang geassembleerd. De autoproducent beoogt betaalbare auto's. Hij slaagt hierin door de productietijd door een lopendebandsysteem met 5/6 in te korten en de arbeiders met een loonsverhoging en 40-urenweek tevreden te stellen.

Ford past zijn economische koers aan en speelt mee met de groten

Het wordt moeilijk op de Amerikaanse markt en men moet vernieuwen qua milieuvriendelijkheid en veiligheid. De Taunus in 1986 is een succes. Het nieuw gelanceerde merk Merkur kent een tijdelijke opflakkering. In 1994 neemt Ford Aston Martin over en verkoopt het terug in 2006. Hetzelfde gebeurt met Jaguar (1989-2007) en Volvo (1999-2010). Reorganisatie en nieuwe modellen zijn nodig in de 21ste eeuw en dit leidt opnieuw tot grote omzetten. In 2011 biedt het bedrijf werk aan 154.000 mensen en verkoopt tot dan 5,7 miljoen wagens. De meest bekende modellen zoals de Fiesta, Mondeo, Focus, Ka, Transit en Galaxy scoren opnieuw goed.

De laatste trends en vernieuwingen bij Ford

Ford Fiesta introduceert het veilige MyKey systeem, waarbij ouders de sleutel van onbesuisde chauffeurs kunnen programmeren. De nieuwe motor, de 1.0 EcoBoost en de 1.5 TDCi met 75 pk zorgen voor een ecologische inbreng.

De Ford B-Max die veel van de Fiesta meeheeft, komt als volumewagen goed voor de dag, met een prima lengte, een goede wegligging, ABS, goed remsysteem, schuifdeuren achteraan, veel ruimte binnenin. Bovendien is de auto vinnig door de 1.0 Ecoboost motor ondanks zijn kleine cilinder.

De Ford Focus is vooral veiliger geworden en kan prat gaan op een prima wegligging, goede schokdempers, een krachtige EcoBoost motor. Het pseudo-sperdifferentieel garandeert een excellente grip op de weg.
Naar boven