Geschiedenis van de ATV/Quad

De ATV/Quad is een All Terrain Vehicle of trike, wat betekent dat dit voertuig speciaal is ontworpen om elk terrein aan te kunnen. Wanneer in bergachtige gebieden de sneeuw begint te smelten en modder- en puinstromen de wegen voor het traditionele verkeer onbruikbaar maken, moet er naar een oplossing worden gezocht. Een driewieler met een motor blijkt uiteindelijk het best in staat om zich een weg te banen door het woeste landschap. Het eerste ontwerp komt van Honda en hetzelfde team bouwt in 1967 een prototype dat uitvoerig wordt getest. Uiteindelijk ziet de ATC90, als voorloper van de ATV/Quad, in 1970 het levenslicht. Wanneer iedereen de voordelen van dit voertuig heeft ontdekt en de vraag ernaar jaar na jaar toeneemt, worden nieuwe modellen ontwikkeld. Midden de jaren '80 heeft zowat elk merk op de markt een 4-wielige variant in zijn gamma. Die ATV/Quad is stabieler, sterker, sneller en veelzijdiger, maar kan vooral efficiënter op het land worden ingezet, wat de ATV/Quad meteen geliefd maakt bij jagers en boeren.

De ATV/Quad als werkbeest

De ATV/Quad die onder andere in de landbouw wordt ingezet, zoals de Grizzly 700EPS van Yamaha, wordt uitgerust met een indrukwekkende eencilinder, vloeistofgekoelde 686cc-viertaktmotor, on-command-aandrijfsysteem, automatische versnellingsbak, onafhankelijke achterwielophanging en vierwielaandrijving voor meer grip op de verschillende soorten ondergrond. Bovendien heeft deze ATV/Quad, met laadruimte en solide bagagerekken, een maximaal draagvermogen van 130kg, wat het tot ideaal werkbeest maakt voor op de boerderij. In de agrarische sector is de ATV/Quad dan ook onmisbaar geworden om korte afstanden mee af te leggen om gewassen en akkers te controleren, vee binnen te halen, het gras mee te maaien en zelfs sneeuw mee te ruimen. Want op de ATV/Quad kunnen gemakkelijk hulpstukken worden gemonteerd.

De ATV/Quad als pure ontspanning

Meer sportieve uitvoeringen van de ATV/Quad zijn dan weer uitermate geschikt om ontspannende ritten door de natuur mee te maken of behendigheidsraces mee te houden op speciaal daarvoor ontworpen circuits. De Kawasaki KXF450R is zo'n voorbeeld van een lichtere ATV/Quad. Mits enkele aanpassingen mag deze ATV/Quad ook op de weg rijden. Maar autosnelwegen blijven vooralsnog verboden terrein voor driewielers, waartoe deze voertuigen nog steeds worden gerekend.
Naar boven