De Mercedes-Benz Citaro is een semi-lagevloerbus die in 1997 voor het eerst van de band rolde. Deze bus is de opvolger van de O405 N. Het in- en uitstappen is eenvoudiger geworden door een traploze in- en uitstap. Wanneer er af te rekenen valt met verhoogde trottoirs wordt een bijna gelijkvloerse in- en uitstap bekomen. Dit is dus zeer handig voor mensen die niet erg mobiel zijn of mensen met een kinderwagen. Voor mensen in een rolstoel is er in de Mercedes-Benz Citaro een manueel of elektrisch bedienbare rolstoelplank aanwezig.

Uitvoeringen

Er bestaat een standaardversie van de Mercedes-Benz Citaro en vier extra uitvoeringen: de Citaro K (een korte versie), de Citaro L ( een lange versie), de Citaro G (een gelede versie) en de Citaro LE die in 2005 geïntroduceerd werd. De streekdienstversies van de Citaro krijgen allemaal een letter Ü toegevoegd ( Überlandverkehr). Deze versies beschikken over meer en betere passagierszetels, maar hebben wel minder staanplaatsen dan de stadsbusuitvoering. De Citaro K is een versie van de Mercedes-Benz Citaro die enkel als stadsbus leverbaar is. De Ciptaro stond trouwens model voor een gelede bus van 19,5 meter die tot de Mercedes-Benz Capacity werd gedoopt. Indien een vervoersmaatschappij dit wenst, dan kan de Mercedes-Benz Citaro aangepast worden aan specifieke wensen.

Waterstofbus

De dieselmotoren van de Mercedes-Benz Citaro beschikken over AdBlue waardoor ze voldoen aan de Euro IV-norm en de Euro V-norm. Normaal beschikken deze Bussen over een dieselmotor, maar voor een termijn van twee jaar werd er ook een variant gemaakt die werkt met brandstofcellen op waterstof. Er werd ondertussen al een evaluatie gemaakt van deze motoren op waterstof. De steden Stockholm, Porto en Stuttgart waren niet tevreden over het project, dat liep tot 2008, en de bussen werden naar Hamburg versast. De stad Hamburg beschikte daarmee over negen zogenaamde waterstofbussen. Er zijn wel andere steden die verder gingen met het initiatief. Peking bijvoorbeeld had drie bussen op proef en Amsterdam gebruikte de Citaro’s op waterstof voor enkele stadslijnen. Op de basis bekeken is de Mercedes-Benz Citaro op waterstof een standaard O530. Het lediggewicht van deze bus is 15.000 kg en ze biedt plaats aan dertig passagiers. De motor is er een van 250 kW en de bus heeft een actieradius van ongeveer 300 kilometer.
Naar boven