Unimog: van landbouw- tot recreatievoertuig

Het ontstaan van de Unimog

De Unimog is een wagen met een unieke geschiedenis die zijn oorsprong kent rond het einde van de Tweede Wereldoorlog. Oorspronkelijk is deze wagen ontworpen als landbouwvoertuig, maar tot op heden is deze toepassing nooit een echt succes geworden. De laatste jaren is het landbouwsegment dan ook volledig afgebouwd, en worden door Mercedes-Benz geen voertuigen meer gebouwd die deze sector dienen. Doordat de Unimog geschikt is voor ieder type ondergrond en daarenboven en uiterst flexibel frame heeft, wordt hij echter wel gebruikt voor heel wat andere toepassingen. Zo is hij sinds het begin van zijn bestaan opgepikt als legervoertuig en maken vandaag ook diverse openbare diensten zoals politie en brandweer gebruik van deze unieke wagen.

De Unimog als recreatieve wagen

Naast zijn bewezen nut voor heel wat legertoepassingen doet de Unimog het erg goed op recreatief vlak. Zo wordt hij gebruikt om de Dakar-rally mee te rijden en dit met het nodige succes. Maar de Unimog van Mercedes-Benz is niet de enige die hoge ogen gooit bij de liefhebber. DaimlerChrysler bracht in 2005 een leuke versie van de Unimog op de markt onder de naam "Funmog" die goed scoort bij de particuliere koper. Deze variant is een luxe-editie die voorzien is van alle nieuwste hightechsnufjes waaronder een dvd-speler en 6,5 inch beeldscherm. Hij wordt uitgevoerd in een zwarte kleur en is bedoeld om aandacht te trekken en luxe uit te stralen.

De Unimog en zijn imitators

Heel wat merken trachten de Unimog na te bootsen, maar die pogingen zijn niet erg geslaagd. De beperkte snelheid van het voertuig wordt wel goed gekopieerd, maar daar eindigt het dan ook. De Unimog heeft een snelheid tot maximaal 90 km/u. Dit is een bewuste keuze gezien het niet de bedoeling is om het voertuig als dagdagelijks vervoermiddel te gebruiken. Voor een toepassing als legervoertuig of transportvoertuig voor allerhande overheidsopdrachten is een hogere snelheid ook niet nodig.
Naar boven