Scania staat garant voor kwalitatieve vrachtwagens en bussen

Scania: van fiets tot vrachtwagen

Hoewel de meeste mensen Scania vooral kennen als producent van vrachtwagens en bussen, is dit niet altijd de hoofdactiviteit van de Zweedse onderneming geweest. Bij de oprichting in 1891 houdt Scania zich bezig met het ontwikkelen en bouwen van fietsen. In eerste instantie gaat het enkel om de klassieke fietsen, maar begin 1900 wordt ook een motorfiets op de markt gebracht. Helaas kent deze motorfiets weinig succes en amper een jaar later wordt de productie dan ook stopgezet. Pas twaalf jaar na het ontstaan van het merk, in 1903, besluit men over te gaan tot de bouw van wagens. Kort daarop is ook de eerste vrachtwagen van Scania een feit.

Scania als werkgever

Vandaag is Scania één van de grootste producenten op het gebied van vrachtwagens, bussen en motoren. Het bedrijf is aanwezig in 100 landen en geeft werk aan meer dan 34.000 mensen. Die zijn vooral actief in de nationale distributiecentra en ze concentreren zich voornamelijk op de verkoopsactiviteiten van het merk. Daarnaast zijn er 1.500 verdelers bij wie klanten terecht kunnen met al hun vragen en opmerkingen. Scania telt ook verschillende productie-eenheden waar enkele duizenden werknemers iedere dag vrachtwagens, bussen of motoren maken. En tenslotte is er nog een financiële dienstverlening in tal van landen aanwezig, die Scania in eigen beheer houdt.

Scania bouwt trucks en bussen

Op het gebied van bussen heeft Scania zowel touringcars als stadsbussen in het gamma opgenomen. Veel landen doen een beroep op bussen van Scania om hun openbaar vervoer te verzorgen. De bussen die daarvoor geproduceerd worden, zijn aangepast aan het drukke stadsverkeer; zorgen voor een goede verdeling van zit- en staanplaatsen en zijn voorzien van het nodige comfort voor de chauffeur die vaak een hele dag achter het stuur zit. In de touringcars zitten nog meer extra snufjes. Bij de trucks is er een uitgekiend assortiment voor handen. Compactere modellen voor korte afstanden en echte luxemodellen voor het internationaal transport, waarbij de chauffeur zijn cabine ook als leefruimte gebruikt.
Naar boven