De ontstaansgeschiedenis van Volkswagen

De Oostenrijkse professor en auto-ingenieur Ferdinand Porsche, bekend van de gelijknamige sportwagens uit het duurdere autosegment, maakt in 1922 zijn plannen bekend om een betaalbaar automerk te lanceren. Dat klinkt misschien vreemd, maar toch is het zo gegaan. Nauwelijks tien jaar later worden de plannen concreet: het ontwerp van de eerste Volkswagen die plaats biedt aan vier personen is tot in de puntjes uitgewerkt. En in 1936 maken drie prototypes van Volkswagen een geslaagde testrit van 50000 kilometer. De auto's hebben een opvallende vorm die later de basis zal vormen voor de Volkswagen Kever en zijn uitgerust met een luchtgekoelde 4-cilinder motor die zich achteraan bevindt.

De succesmodellen van Volkswagen

Wanneer de fabriek in het Duitse Wolfsburg in 1940 helemaal klaar is, rollen er jaarlijks 800 000 auto's van het merk Volkswagen van de band. De Volkswagen Kever is vanaf de start een groot succes. Alleen al van het type 1 worden tegen 1955 ruim 1 miljoen exemplaren verkocht en het topmodel van Volkswagen maakt ook vandaag nog furore in zijn weliswaar gemoderniseerde maar nauwelijks gewijzigde vorm. Een ander succesverhaal is dat van de Volkswagen Golf, die ontstaat is uit een doorgedreven samenwerking met Audi. De Golf domineert vanaf 1974 de automarkt. De kleinere Polo, de Scirocco en de Passat kunnen dat succes nooit evenaren.

De minibussen en trucks van VW / Volkswagen

Volkswagen is deze eeuw uitgegroeid tot een enorm bedrijf waartoe onder andere ook Audi, Seat, Porsche, Škoda en Lamborghini behoren. Maar naast auto's fabriceert Volkswagen ook vrachtwagens en bussen. Bovendien participeert het in enkele toonaangevende bedrijven op dat vlak, zoals: Scania AB en MAN AG. Zelf bouwt VW / Volkswagen nog altijd Transporters, in navolging van de T1 met afgeronde vormen uit 1949. Alleen zien de huidige modellen Multivans er heel wat hoekiger uit.
Naar boven