Inleiding

De Volvo FL is het lichtste vrachtwagenmodel dat Volvo reeds op de markt bracht. Dit model is ontwikkeld voor hoofdzakelijk distributievervoer, met andere woorden, vervoer in en rond de stad. Het model is verkrijgbaar in drie verschillende cabine uitvoeringen. Het gewicht gaat van 12 tot 18 ton, afhankelijk van de gekozen cabine. Er is keuze uit een Day cab, deze is voor kortere afstanden met een maximale ladingslengte. De keuze voor de medium cab kan gemaakt worden als er langere afstanden afgelegd moeten worden, waardoor comfort nog meer vereist is. De laatste mogelijkheid is de 4-door crew-cab, die speciaal ontworpen is voor het vervoer van maximaal zeven personen. De nieuwe volvo FL heeft een mooi vernieuwd ontwerp, waardoor de voorruit lager en groter lijkt. Ook de motor is aangepast, er wordt namelijk gebruik gemaakt van een nieuw Euro 6-motorenprogramma waar straks verder op ingegaan zal worden. Aan de veiligheid werd ook veel aandacht besteed tijdens het ontwerpen van het nieuwe model.

Veiligheid en comfort

De volvo FL is voorzien van luchtvering van het type ECS, die ervoor zorgt dat de lading optimaal verdeeld wordt. Hierdoor wordt een ongelijke belasting gecompenseerd door luchtdruk onder de laadruimte. De chauffeursstoel is voorzien van een ergonomisch ontwerp met een erg comfortabele neksteun. Er is ook bladvering voorzien op het parabooltype, hierdoor kan hobbelloos rijgedrag gegarandeerd worden. Om ongevallen te verminderen werd de dagrijverlichting voorzien met ledlampen, en werd ervoor gezorgd dat elke weggebruiker duidelijk zichtbaar is voor de bestuurder.

De motor

De motor is voorzien van het Euro 6-programma waardoor er een bredere, vlakkere koppelkromme is. Dit resulteert in een snellere vermogensstijging bij lage toerentallen, wat voor veel betere rijeigenschappen zorgt. De motor is voorzien van vier cilinders, waardoor hij veel lichter is, en dus minder verbruikt dan een 6-cilindermotor. Bij de volvo FL kan er gekozen worden uit twee handgeschakelde transmissies: een volautomatische transmissie en de volvo I-sync transmissie. De versnellingsbakken zijn allemaal licht schakelend, en zijn voorzien van perfect op elkaar afgestemde overbrengingsverhoudingen. Het voertuig is makkelijk te manoeuvreren, wat zeker een voordeel is als in de stad een levering gedaan moet worden. De precieze brandstofinjectie die voorzien is drukt ook weer het verbruik. Er kan gesteld worden dat het een handig voertuig is om korte transporten te doen, maar voor langere afstanden biedt het niet genoeg comfort.
Naar boven