Aanhangwagen, door de vrachtwagen getrokken

Een aanhangwagen is een wagen waarvan, doordat hij geen eigen vooras heeft, het grootste gewicht steunt op het trekkend voertuig, trekker genoemd. Aanhangwagens bestaan voor verschillende soorten trekkers. In het geval van een vrachtwagen spreekt men van een oplegger. Dit wordt de trekkeropleggercombinatie genoemd. De aanhangwagen wordt door middel van een pin gekoppeld aan de koppelschotel van de vrachtwagen. Over deze schotel kan de aanhangwagen dan draaien. Om de pin in de koppelschotel te zetten, moet de vrachtwagen gewoon achteruit in de pin rijden. Om het vlot draaien te garanderen ligt er een laag vet in de koppelschotel. Aanhangwagens bestaan in verschillende uitvoeringen naargelang het gebruiksdoel. De aanhangwagen heeft heel wat voordelen. Zo kunnen verschillende aanhangwagens gebruikt worden voor één trekkend voertuig. Dit bespaart heel wat tijd uit van zowel chauffeur als van de laders en lossers. De laadruimte van de aanhangwagen bestaat ook uit één, meestal afgesloten, ruimte. Een aanhangwagen mag maximaal 13,60 meter lang zijn.



Producenten aanhangwagen wereldwijd verspreid

Er bestaan wereldwijd zeer veel fabrikanten van opleggers. Vooral Duitsland staat zeer sterk in de productie van aanhangwagens: Berger, Blumhardt, Fliegl, Feldbinder, Es-Ge, Doll, Carnehl en Ackermann-Freuhauf zijn wereldwijd bekende fabrikanten van Duitse aanhangwagens. Daarnaast zijn er in Europa de Franse fabrikanten Benalu en Chereau, de Nederlandse Burg en Broshuis, en de Belgische Faymonville en ATM.



Model voor ieder gebruik

Naargelang het gebruiksdoel bestaan er verschillende modellen aanhangwagens. Er bestaan opleggers met een schuifzeil, die ook via het dak kunnen gelost en geladen worden. Dan is er de oplegger met houten wanden (Plywood) of met geïsoleerde wanden voor koel- of warmtetransport. Een kipper bestaat dan weer om goederen via de achterkant kippend te lossen. Dan zijn er opleggers, meestal zonder wanden, speciaal om buizen te vervoeren. Dit zijn de coilopleggers. Grootwarenhuizen gebruiken vaak dubbeldeks opleggers om meer kleinere goederen gemakkelijk te kunnen lossen en laden. Een speciaal soort aanhangwagen (vrachtwagen) is de BE-oplegger. Deze hebben een kortere en lichtere koppelschotel nodig. In veel gebieden wordt dit soort aanhangwagen (vrachtwagen) dan ook wettelijk niet gezien als vrachtvervoer en hoeft de chauffeur niet noodzakelijk een volwaardig vrachtwagenrijbewijs te hebben. Nadeel is wel dat de BE-oplegger gemakkelijker uitzwenkt in bochten. De waarschuwing ‘zwenkt uit’ is in de meeste landen dan ook verplicht.

Naar boven