Inleiding

Een vrachtauto is een motorvoertuig, gemaakt voor het vervoeren van goederen, met een toegestane maximale massa van méér dan 3.500 kg. De eerste vrachtauto, ook wel vrachtwagen of (in Vlaanderen) camion genoemd, stamt uit 1856. Deze werd aangedreven door een stoommotor en de bediening was heel ingewikkeld.

Van stoom naar benzine

Niet lang nadat in het begin van de 19e eeuw de personenauto in het straatbeeld verscheen, ontdekte men dat het ook mogelijk was gemotoriseerd goederen te vervoeren. De eerste die – in 1856 - een door een stoommotor aangedreven vrachtauto op de markt bracht, was de Britse autofabrikant Foden. Het duurde tot 1885 voordat Carl Benz zijn benzinemotor ontwikkelde. De eerste truck met een benzinemotor was van de Tsjechische autofabrikant Nesseldorfer Wagenbau (later Tatra). In 1893 bracht Nesseldorfer een huifwagen op de markt, aangedreven door een Benz-benzinemotor.

Van benzine naar diesel

In 1898 kreeg Rudolf Diesel patent op zijn dieselmotor. De Duitse vrachtautofabrikant MAN gebruikte in 1915 deze als eerste in een vrachtauto. De prijzen van dieselmotoren zijn hoger dan van benzinemotoren, maar de lagere bedrijfskosten maken ze toch aantrekkelijk. De Zweedse ingenieur Jonas Hesselman ontwikkelde in 1925 de Hesselman motor, die minder zwaar was en méér vermogen leverde. In 1924 leverde MAN als eerste een dieselmotor met directe injectie. DAF was in de jaren 60 een van de eerste autofabrikanten die vrachtauto’s bouwde met een turbo dieselmotor.

Van torpedoneus naar frontstuur

De eerste vrachtauto’s hadden de motor vóór de cabine ingebouwd en hadden daardoor een zogenaamde torpedoneus. Vanaf 1962 zijn bijna alle trucks van het zogenaamde frontstuurtype. Door deze platte voorkant kan er méér lading op hetzelfde chassis vervoerd worden en heeft de chauffeur een beter zicht op de weg. Net als de personenauto heeft ook de vrachtauto de laatste jaren vele vernieuwingen meegemaakt. Zo is er nu bijvoorbeeld een kantelcabine, die het onderhoud door een betere toegankelijkheid van motor en versnellingsbak eenvoudiger maakt. Ook het comfort voor de chauffeur is sterk verbeterd door onder meer luchtvering, stuurbekrachtiging en comfortabele stoelen. Inmiddels zijn er in Europa veel verschillende vrachtautofabrikanten, waarvan DAF, Volvo, Mercedes-Benz, MAN en Iveco de meest verkochte zijn. Vrachtauto’s zijn leverbaar in allerlei uitvoeringen voor het stadsverkeer, het transport over lange afstand, het vervoer van zware goederen en voor het gebruik in alle soorten terreinen, zoals bijvoorbeeld bouwgrond.
Naar boven