Een vrachtwagen chassis is een onderstel van een vrachtwagen, klaar om mee weg te rijden, maar nog zonder opbouw. De onderdelen die voor de aandrijving zorgen, zoals de motor, de versnellingsbak en de brandstoftank, zijn er al op bevestigd. Een ook gekende benaming hiervoor is "rijdend chassis".

Naar keus met of zonder cabine

Een carrosseriebouwer monteert later een opbouw op het vrachtauto chassis. Zo’n chassis gaat vooral naar bussenbouwers, zoals het Belgische Jonckheere, die de uiteindelijke bus onder eigen merknaam weer doorverkopen. Meestal wordt een chassis voor een vrachtauto compleet met cabine geleverd, waarna de koper zelf zorgt voor het plaatsen van een opbouw, zoals een laadbak of een al dan niet gesloten laadruimte. De meeste fabrikanten zoals DAF, Iveco en Renault, leveren ook een chassis met cabine als bestelauto.

Stalen chassis in de vorm van een ladder

Een vrachtwagen chassis heeft meestal twee langsliggers, die met dwarsverbindingen aan elkaar zijn gemaakt. Vanwege de vorm heet het daarom een ladderchassis. Meestal wordt het chassis gemaakt met stalen U-profielen. Sommige fabrikanten, zoals Mercedes-Benz, gebruiken voor enkele types rechthoekige kokerprofielen. Andere leveranciers passen weer H-profielen toe. Een chassis met cabine voor bestelwagens heeft in het algemeen dubbele O-profielen. Personenwagens zijn niet gebouwd op een chassis, maar hebben een zelfdragende carrosserie. Ze worden altijd compleet geleverd om ze als uniek exemplaar te kunnen identificeren. Een vrachtauto chassis heeft altijd een chassisnummer voor die identificatie.
Naar boven