Een kraan wordt gebruikt om artikelen op te hijsen en te laten zakken, of om zware voorwerpen te verplaatsen. Kranen worden meestal in de bouw gebruikt, maar ook in de transportsector. Het gaat daarbij om elektrische vrachtwagen kranen, die op een vrachtwagen chassis zijn gemonteerd. Een vrachtwagen kraan is leverbaar in verschillende uitvoeringen met uiteenlopende hefvermogens. De zware kranen zijn voorzien van een tweede knik-arm aan het uiteinde van de eerste, waardoor over een grotere lengte en in alle richtingen de zwaarste goederen verplaatst kunnen worden.

Vaste vrachtwagen kraan komt het meeste voor

De meest voorkomende vrachtwagen kraan is vast op een vrachtwagen gemonteerd. Een vrachtwagen kraan is samengesteld uit een kolom en een stalen hef-arm, en heeft een enkele of dubbele knik-arm. De knik-arm kan uitgeschoven worden om voldoende lengte te kunnen overbruggen. Deze kranen zijn heel compact, waardoor er nog genoeg laadruimte op de vrachtwagen over blijft. De zwaardere vrachtwagen kranen hebben een bedieningspost, gemonteerd op een platform, waarmee het mogelijk is de kraan zittend of staand te bedienen. De nieuwste types vrachtwagen kranen zijn voorzien van een radiografische besturing. De chauffeur, die meestal zelf de kraan bedient, kan met behulp daarvan vrij rondlopen op de laad- of loslocatie en heeft een beter uitzicht, zodat het werken veiliger is.

Verrijdbare vrachtwagen kraan weegt minder

Op vrachtauto’s met oplegger worden meestal verrijdbare vrachtwagen kranen toegepast. Deze hebben een eigen hydraulisch systeem, waarmee ze los van de accu van de vrachtauto kunnen worden bediend. Een verrijdbare vrachtwagen kraan is relatief licht, omdat hij via over de hele lengte van de oplegger gemonteerde rails kan rijden en daardoor minder grote afstanden hoeft te overbruggen. Het maximaal toegelaten gewicht van de oplegger wordt dan niet zo snel bereikt en er kan dus méér lading mee vervoerd worden dan met een vrachtauto met een vaste kraan.

Vrachtwagen kranen ook op schepen

Op binnenvaartschepen worden vrachtwagen kranen gemonteerd om auto's van opvarenden van de wal op het schip en weer terug te kunnen zetten. Die auto’s kunnen niet altijd vlakbij het schip geplaatst worden, waardoor ze vaak van heel grote afstanden op het schip en weer terug getakeld moeten worden. De zware kranen kunnen een lengte tot wel 20 meter overbruggen. Er zijn in Europa veel leveranciers van vrachtwagen kranen, zoals HMF, Palfinger, Buko en de Waal. Een bekende Belgische fabrikant is CML.
Naar boven