Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Individuele mobiliteit sinds 1886

Het woord ‘automobiel’ zegt het al: een auto is een voertuig dat volledig op eigen kracht voortbeweegt. Het paard kan dus op stal en je benen hoef je ook niet in te zetten, tenzij misschien om een set pedalen te bedienen. Daardoor kwam de auto al snel symbool te staan voor grenzeloze vrijheid, en ook vandaag is dit temidden van milieuproblematiek nog steeds een gegeerd bezit.

Top-Marken

Topmerken

Ongeveer de helft van de populairste automerken heeft zijn roots in Duitsland, de andere helft is verdeeld over de rest van de wereld. Alle automerken vindt u hier.

Beliebte Modelle

Populaire Modellen

Sommige auto’s zijn wat geliefder dan andere. Dit zijn de populairste modellen in België.

motorradmarken-m.jpg

Motormerken

Terwijl bij auto's de Duitse merken leidend zijn, ziet het er bij motoren iets anders uit. De populairste merken komen vooral uit Japan, China en Italië.

Elektroautos

Elektrische auto's

Wereldwijd is elektromobiliteit bezig aan een opmars en blijft het zich door ontwikkelen. De best verkopende elektrische modellen vindt u hier.

Regionale Angebote

Regionaal aanbod

Niet iedereen heeft zin om van Brugge naar Luik te rijden om een auto te bekijken. Hier vindt u op de snelste manier het aanbod van nieuwe en tweedehands auto's in uw regio.

Auto's op AutoScout24

Auto's op AutoScout24

Bij AutoScout24 vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt.

Goede redenen

  • Ben je het beu om door weer en wind naar je werk, je familie en de lokale superette te trappen? Dan biedt een auto het enige antwoord, want die brengt je – in de meeste gevallen – moeiteloos op je bestemming met een dak boven je hoofd.

  • Bovendien is de rijkwijdte van de gemiddelde auto enkel beperkt door de aanwezigheid van voldoende tankstations in de buurt, of voldoende laadpalen indien je een elektrische auto bezit.

  • Daarnaast is de auto door de jaren heen ook uitgegroeid tot statussymbool, waardoor het juiste exemplaar op heel wat aanzien mag rekenen… Zolang je buurman geen nog beter modelletje bezit, wel te verstaan.

  • Doet dat aanzien je niks, dan vind je vaak al auto’s op de tweedehandsmarkt voor een prikje. Onthou alleen: de goedkoopste auto in aankoop is doorgaans niet de goedkoopste auto in onderhoud.

Geschiedenis

Geloof het of niet, maar de auto bestaat al bijna anderhalve eeuw. In 1886 patenteerde Karl Benz – grondlegger van het befaamde Mercedes-Benz – namelijk met een toestel dat gezien wordt als de eerste auto ooit. Die Benz Patent Motorwagen beschikte over een ééncilinder viertaktmotortje met een inhoud van nog geen liter, goed voor driekwart van een pk. De aandrijving gebeurde langs een ketting naar de achteras, waar twee eenvoudige wielen het vermogen naar het asfalt – of toen waarschijnlijk eerder het grind – brachten. Sturen gebeurde langs een enkel wiel vooraan, dat bediend werd door een eenvoudige hendel. Het resultaat zag er wat uit als een koets zonder paard, en dat was ook precies het doel.

Denk daarom echter niet dat er omstreeks 1890 al een apparaat à la Benz Patent Motorwagen op ieders oprit stond, laat staan op iedere straathoek. Het duurde namelijk tot 1908 tot de eerste auto in massaproductie ging, en dat was de Ford Model T. Dit was een creatie van de Ford Motor Company, die al sinds 1903 auto’s bouwde. De innovatie van de T-Ford was echter dat dit model volledig bedacht was met productiesnelheid in het achterhoofd, en niet alleen de eerste auto maar zelfs het eerste product ter wereld was dat gebouwd werd op een lopende band. Daardoor wist Ford gedurende de levensduur van de T, van 1908 tot 1927, maar liefst 15 miljoen exemplaren te produceren. Zelfs naar hedendaagse maatstaven is dat een enorm aantal, al was er nog steeds een probleem: zelfs de T-Ford was moeilijk te bedienen en vrijwel iedere auto kwam destijds met zijn eigen, volledig verschillende handleiding.

De eerste auto die voor de dag kwam met de bedieningselementen die wij vandaag kennen was de Cadillac Type 53 in 1916. Die beschikte namelijk over drie pedalen – eentje voor de koppeling, eentje voor de rem en eentje voor het gas – en kreeg een versnellingspook en een handrem tussen de twee stoelen in. De Type 53 was echter een peperdure automobiel die ook maar één jaar in productie was, dus het is ook niet alsof iedereen en hun grootmoeder plots per Cadillac naar de bakker reed. Deze algemene bediening werd pas echt gebruikelijk wanneer Austin dezelfde lay-out toepaste voor zijn 7, een goedkoop autootje dat van 1922 tot 1939 in productie was. In die periode schakelden dan ook heel wat andere fabrikanten over op dezelfde indeling, al is die stiekem ook vandaag nog niet verplicht. Zo hoef je niet ver in de tijd terug te gaan om auto’s te vinden die de handrem links, de versnellingspook op de stuurkolom of de richtingaanwijzers op het stuurwiel gemonteerd hebben.

Na Wereldoorlog II werd de auto langzaam maar zeker gemeengoed, mede dankzij de economische crisis die dat conflict teweeg had gebracht. Daardoor schoten de compacte, goedkope modelletjes namelijk als aardappelen uit de grond, zoals de Fiat 500, de Volkswagen Kever of de Citroën 2CV. Iedereen kon stilaan een auto betalen, van de minder koopkrachtigen tot de superrijken. Dat leidde dan ook tot de enorme diversiteit aan auto’s die je vandaag op de markt vindt.

Soorten auto’s

De auto is er tegenwoordig in ontelbare vormen of smaakjes. Daarom worden ze doorgaans ingedeeld in segmenten en beschreven volgens carrosserievorm of doel.

Autosegmenten worden aangeduid met letters. Dat begint bij de A en gaat in de meeste tellingen door tot de J. Daarin vallen de compactste stadswagens onder het A-segment, bevat het B-segment de Volkswagen Polo’s en Citroën C3’s van deze wereld en is je standaard gezinswagen doorgaans een C-segmenter. Verder bevat het D-segment premiumsedans zoals de BMW 3 Reeks maar ook betaalbare ruimtewonders zoals de Skoda Superb, is het E-segment voorbehouden aan luxesedans of -breaks à la Mercedes-Benz E-Klasse. Het gemiddelde staatshoofd reist dan weer per F-segmenter en sportwagens vallen onder het S-segment. Het J-segment is dan weer voorbehouden aan terreinwagens als de Land Rover Defender.

Daarbinnen vind je auto’s met verschillende vormen. Zo komt de hatchback waarschijnlijk het meeste voor, want dat is een compacte auto met drie tot vijf deuren. Tegenwoordig is de SUV of crossover echter aan een opmars bezig, want die biedt vrijwel dezelfde vorm in een iets hoogpotiger pakketje. Meer ruimte vind je in de break of stationwagon en meer klasse in de sedan of berline, terwijl de ruimsten doorgaans de MPV’s of monovolumes zijn. De ludospace is dan weer een betaalbaarder alternatief als combinatie tussen een hatchback en een MPV. Een coupé is voorbehouden aan de sportievelingen van deze wereld, terwijl een cabriolet hetzelfde principe biedt maar dan met een afneembaar of inklapbaar dak.

Tot slot kan een auto tegenwoordig beschikken over een heel scala aan aandrijflijnen, veelal in het leven geroepen omwille van de schadelijke uitstoot van conventionele auto’s. Zo is de benzine- of dieselwagen wel nog steeds de standaard, maar wordt die steeds vaker vervangen door een hybride. Dat kunnen dan mildhybrides zijn met beperkte elektrische ondersteuning, zelfopladende hybrides die sporadisch elektrisch kunnen rijden of plug-inhybrides die vaak ruim 50 kilometer halen op stroom dankzij een oplaadbare accu. De overtreffende trap is de zuiver elektrische auto die op zich helemaal niets uitstoot, net als een auto met een brandstofcel op waterstof. Ook die zijn echter nog niet helemaal klimaatneutraal, want het kost vaak meer energie om bijvoorbeeld een elektrische auto te produceren dan een auto met verbrandingsmotor. Kiezen is met andere woorden verliezen, of toch voor moeder natuur.

Prijzen van auto’s

Auto’s zijn er in heel wat vormen en maten, en de prijzen verschillen net zo sterk. Indien je op zoek bent naar een nieuw exemplaar, tel je doorgaans minstens 15.000 euro neer voor de goedkoopste stadswagen. Een goede gezinswagen kost je rond de 30.000 euro, en meer luxe en uitstraling vind je rond de 50.000 euro. In die prijsklasse vind je ook de meeste bruikbare elektrische auto’s. De prijzen lopen dan weer op tot ruim 100.000 euro voor een krachtige sportieveling, en overstijgen zelfs de miljoenen voor de exclusiefste vierwielers op de markt.

Is je dat allemaal wat te duur, dan biedt de tweedehandsmarkt soelaas. Daar tik je namelijk al rijklare, gekeurde auto’s op de kop vanaf pakweg 2.000 euro. Men zegt echter vaak dat een auto het grootste deel van zijn waarde verliest in zijn eerste maanden, dus op de tweedehandsmarkt vind je vaak ook bijna-nieuwe auto’s tegen aanzienlijk lagere prijzen. Het omgekeerde kan echter ook, want sommige auto’s stijgen net in waarde naarmate ze ouder worden. Vooral klassiekers kunnen daardoor een investering zijn, al zijn er ook bepaalde nieuwe auto’s die door hun zeldzaamheid of cult-status amper in waarde zakken.

FAQ

Ik wil een auto. Wat moet ik doen?
Als je een auto wil, moet je er eerst eentje zoeken die binnen je budget past. Een nieuwe auto kost wat meer, terwijl de tweedehandsmarkt opties biedt in alle prijsklasses. Daarna moet je de auto inschrijven en verzekeren, en neem je er het liefst ook pechverhelping bij voor het geval je naast de weg strandt. Dat vermijd je dan weer door regelmatig op onderhoud te gaan en hem uiteraard juist vol te tanken of op te laden.
Is een auto een goede investering?
Voor veel gebruikers is de auto simpelweg een middel om van A naar B te geraken, maar de juiste auto kan ook een goede investering zijn. Zo zijn er heel wat klassiekers die gegeerd zijn bij liefhebbers, en daarom in waarde stijgen naarmate ze zeldzamer en ouder worden. De gemiddelde auto zakt echter in waarde met zijn leeftijd, tot hij slechts zijn gewicht in staal waard is.

Alle merken - Overzicht

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

R

S

T

V

W

Z

Carrosserie

Speciaal

Fabrikanten

Voertuigcategorieën