Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
086712500_1210672053.jpg

Audi A2

1 / 6
086712500_1210672053.jpg
069525100_1210672194.jpg
021087600_1210672332.jpg
013275100_1210671886.jpg
170203aud.jpg
080108_25_aud.jpg

Sterke punten

  • Vederlicht
  • Daardoor ook zeer zuinig
  • Ruim interieur

Zwakke punten

  • Duur wanneer hij nieuw was
  • Onderdelen worden schaars
  • TDI’s mogen niet meer in LEZ

Audi A2 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi A2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.8 - 14.9s
Maximumsnelheid:168 - 202 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):81 - 144 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3 - 6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3826 x 1673 x 1553 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:340 - 515 kg

Zijn tijd ver vooruit

Hoe suf de Audi A2 er ook uitziet, des te interessanter de techniek die erachter schuilt. Het moest een compacte Audi zijn die 4 passagiers op één brandstoftank van Stuttgart naar Milaan kon brengen. Daar slaagde Audi in door de A2 te bouwen met een aluminium monocoque, wat niet enkel voor een zeer laag gewicht zorgde, maar ook de binnenruimte ten goede kwam dankzij de grote stijfheid van de constructie. Maar door die exotische bouw was de A2 ook relatief duur voor zijn formaat, waardoor de verkoop tegenviel en er geen opvolger meer kwam. Niet dat Audi er niet over heeft gedroomd…

Interesse in een Audi A2

Audi A2 tweedehands auto
Audi A2 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dankzij zijn aluminium constructie weegt de Audi A2 amper 800 tot 1.000 kilo, waardoor er lichte motoren konden worden gebruikt, wat dan weer voor een lager verbruik zorgde.

  • Dankzij die lichte bouw en zijn goede stroomlijn was de Audi A2 de eerste vijfdeurs die een verbruik van minder dan 3 l/100 km haalde als 1.2 TDI 3L - net zoals de Volkswagen Lupo, maar dan in een veel praktischere vorm.

  • De A2 zat tjokvol innovatieve snufjes om hem lichter of praktischer te maken. Dankzij de sandwichvloer kon de brandstoftank laag ingebouwd worden, waardoor er plek was voor 4 volwassenen en een grotere koffer dan in de A3 uit die tijd.

  • Door het feit dat dit geen goedkope compacte auto was, waren er veel personalisatiemogelijkheden, zoals lederen zetels, een groot panoramadak en speciale reeksen zoals de Color Storm-edities.

Alle belangrijke gegevens over de Audi A2

Motoren

Door zijn zeer geringe gewicht, kon de Audi A2 gebruik maken van lichte motoren, aangezien er niet veel vermogen nodig was om de koets in beweging te brengen. Het motorengamma bestond uit twee benzine- en twee dieselmotoren.

Op benzine had je een 1.4 16v van 75 pk en 126 Nm, met motorcode AUA (2000-2002) en BBY (2002-2005). Een stapje hoger stond de 1.6 FSI van 110 pk en 155 Nm, de krachtigste motor die in de A2 werd geleverd en de enige die in minder dan 10 seconden van 0 naar 100 km/u kon sprinten (9,8 seconden) en een topsnelheid kon halen van meer dan 200 km/u (202 km/u). Toch was zijn verbruik niet hoger dan dat van de 1.4. Wel was de 1.6 FSI een complexere motor die problemen kan krijgen met de injectoren, het gasklephuis of de brandstofpomp.

Op diesel had je de 1.2 TDI 3L-motor, die 61 pk en 140 Nm leverde en ook op andere vlakken verschilde van de rest van het gamma om een verbruik van 3 l/100 km te halen. Zo had de A2 3L dunnere ruiten, lichtere zetels en 14-duims magnesium velgen, een verlgende dakspoiler en een vlakke vloer, een robotbak (de enige automaat in de A2) en zelfs start-stop.

Verder had je nog een 1.4 TDI, die met 75 pk of vanaf 2003 ook met 90 pk beschikbaar was. De 1.4 TDI met 75 pk wordt algemeen beschouwd als de meest betrouwbare motor in de A2, maar de TDI’s zijn in het beste geval Euro 4-conform, waardoor ze niet meer binnen mogen in de meeste LEZ’s.

Elke Audi A2 had voorwielaandrijving en een manuele vijfversnellingsbak, op de 3L met zijn robotbak na.

Afmetingen

De Audi A2 was 3,83 meter lang, 1,67 meter breed en 1,55 meter hoog en kreeg een aflopende daklijn om zijn stroomlijn zo gunstig mogelijk te maken. De A2 3L was zelfs de meest gestroomlijnde auto op de markt in die tijd. Het leeggewicht van de A2 varieerde tussen 830 en 995 kilo, afhankelijk van de motorisatie. Een trekhaak monteren was mogelijk op elke versie behalve de 3L en gaf een maximaal trekgewicht van 1.000 kilo. De brandstoftank was 42 liter groot in de benzineversies en 34 liter in de diesels. De koffer is 390 tot 1.085 liter groot.

Uitvoeringen

Audi bracht twee speciale reeksen uit van de A2: de S Line, met 17-duims velgen, halflederen sportzetels, een 3-spaaks stuurwiel en een sportophanging. Als tweede waren er de Color Storms, die in 5 kleuren uitkwamen die voordien enkel op speciale modellen van Audi (S/RS, Exclusive) werden uitgebracht: Misanorood, Imolageel, Sprintblauw, Papayaoranje en Avuszilver. Speciaal was dat ook de bekleding van het interieur deze kleuren overnam. Deze Color Storm-versies zijn meestal meer waard dan de gewone modellen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Audi A2 was duurder dan zijn directe rivalen in het compacte segment door zijn speciale constructie, die bovendien uniek was voor het model en zodoende weinig onderdelen kon delen met andere modellen om de kosten te spreiden. Ondanks de hogere prijs verloor Audi dus alles samengeteld duizenden euro’s per verkochte A2.

De A2 begint zeldzaam te worden op de tweedehandsmarkt, maar exemplaren niet uit een speciale reeks en met hogere kilometerstanden kunnen nog altijd goedkoop gevonden worden: voor 1.500 tot 2.000 euro heb je al een A2 als je ook in het buitenland kijkt. Exemplaren in mooiere staat kosten al snel meer dan 3.000 euro, een Color Storm of een S Line kan 7.000 euro of meer kosten.

Design-highlights en interieur

De Audi A2 is een uniek model dat je herkent uit de duizenden, en ook eentje waar Audi al vaak over heeft nagedacht om het concept terug te brengen - kijk maar naar het A2 Concept uit 2011 of het AI:ME concept uit 2019. Mooi kan je hem misschien moeilijk noemen, maar slim des te meer. Dankzij zijn aluminium chassis hoef je ook niet te vrezen voor roest. De motorkap scharniert niet om gewicht te besparen, maar de vuldop voor olie, de peilstok en de vuldop voor de ruitenvloeistof zitten verborgen achter de ‘grille’ die openklapt. De motorkap zelf kan verwijderd worden - hij weegt slechts 8 kilo - als er groter onderhoud nodig is. Een echte facelift kwam er nooit voor de A2 - hij was dan ook maar 5 jaar in productie, maar in 2003 kwam er wel een update met nieuwe motoren en… een serviceklep die er meer uitziet als een echte grille.

Veel personalisatiemogelijkheden

Aan boord valt vooral het goede zicht rondom op dankzij de grote glaspartijen, al verpest de kofferspoiler het zicht naar achteren wel een beetje. De A2 maakte gebruik van bekende onderdelen voor het dashboard, maar de stoelen waren volledig uniek en bieden plaats aan 4 personen - een vijfde zitplaats is er niet. De zetels zelf konden bekleed worden met opvallende kleurtjes of zelfs in leer. De zachte materialen voelen goed aan, maar de knoppen van de airco en de radio slijten daardoor wel erg snel.

Let ook op of de gewenste opties aanwezig zijn: zetelverwarming was beschikbaar en er waren ook verschillende niveaus qua radio en audiosysteem. Cruise control kan achteraf ingebouwd worden, afhankelijk van de motor. Het panoramisch dak is mooi en gaat op twee plaatsen open, maar staat er ook om bekend kapot te kunnen gaan als het niet regelmatig gesmeerd wordt. De koffer heeft een dubbele bodem - in die tijd nog een noviteit.

Rijhulp en veiligheid

De Audi A2 kreeg in 2002 4 sterren van Euro NCAP. Standaard had het model 2 airbags, optioneel kon je ook gordijnairbags krijgen die beschermen tegen een zijdelingse impact.

Alternatieven

De voornaamste concurrent voor de Audi A2 in zijn tijd was de Mercedes A-Klasse, die ook een innovatief design had voor een maximale binnenruimte, maar minder revolutionair was dan de A2. Minder duur ook, waardoor hij vele malen beter verkocht dan de A2. Als je op zoek bent naar een moderne interpretatie van de A2, dan is de BMW i3 of de Volkswagen ID.3 misschien wel een optie. Wil je een compacte Audi uit hetzelfde tijdperk voor een lage prijs, dan kan je de A3 van de eerste generatie nemen.

FAQ

Hoeveel kost een Audi A2 nog?
Voor 1.500 tot 2.000 euro heb je al een A2 met een hogere kilometerstand als je ook in het buitenland kijkt. Exemplaren in mooiere staat kosten al snel meer dan 3.000 euro, een Color Storm of een S Line kan 7.000 euro of meer kosten.
Is er ook een Audi A2 met automaat?
De Audi A2 1.2 TDI 3L was de enige A2 die met een automaat te krijgen was, maar dit is een zeer zeldzame versie.
Komt er een nieuwe Audi A2?
Audi heeft al een paar conceptcars uitgebracht die de filosofie moderniseren van de A2 (A2 Concept uit 2011 en AI:ME Concept uit 2019), maar concrete plannen heeft de constructeur nog niet bekend gemaakt.

Beoordelingen voor Audi A2

48 Beoordelingen

4,8