Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90169532_highRes_the-new-bmw-6-series.jpg

BMW 6 Reeks (F12/F13)

1 / 6
P90169532_highRes_the-new-bmw-6-series.jpg
P90169480_highRes_the-new-bmw-6-series.jpg
P90169484_highRes_the-new-bmw-6-series.jpg
P90169487_highRes_the-new-bmw-6-series.jpg
P90169498_highRes_the-new-bmw-6-series.jpg
P90169528_highRes_the-new-bmw-6-series.jpg

Sterke punten

  • Elegante (vierdeurs)coupé of cabrio
  • Ruimer en comfortabeler dan vorige generatie
  • Krachtige motoren

Zwakke punten

  • Hoog gewicht
  • Hoog verbruik voor benzinemotoren
  • Mist wat sportiviteit

De laatste van zijn naam… of niet?

De BMW 6 Reeks was al sinds de jaren ‘70 een coupévariant van de 5 Reeks, die in 2003 zijn comeback maakte met de E63, maar in 2011 alweer aan zijn laatste generatie begon. In 2018 werd het model namelijk vervangen door de 8 Reeks, al blijft het modelnummer nog even bestaan met de 6 Reeks GT, de opvolger van de 5 Reeks GT. Deze 6 Reeks F12 is gebaseerd op de F10 5 Reeks en koos meer voor comfort en luxe dan voor sportiviteit, al was er nog steeds een beresterke M6 met biturbo-V8.

Interesse in een BMW 6 Reeks (F12/F13)

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Net als de 5 Reeks van deze generatie, kreeg de 6 Reeks een traditioneler design, met een elegante lijn die zowel als coupé en als cabrio er knap uitziet.

  • Naast de tweedeursversies was deze generatie 6 Reeks ook de eerste die als Gran Coupé te koop was, een vierdeurscoupé die de looks en de sportiviteit van de 6 Reeks combineerde met twee extra deuren voor meer praktisch gemak.

  • Deze generatie van de 6 Reeks legde de focus nog iets meer op luxe en comfort dan zijn voorganger, met meer ruimte aan boord dankzij een grotere bouw en een hoogwaardigere afwerking.

  • Onder de kap van de 6 Reeks zitten enkel de krachtigste motoren van BMW, met minstens zes cilinders en 313 pk tot de M6 van 560 tot 600 pk dankzij een biturbo-V8.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 6 Reeks (F12/F13)

Motoren

De ‘instapmotor’ van de BMW 6 Reeks F12/F13 was direct de 640d, een zescilinder biturbodiesel van 313 pk en 630 Nm, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,3 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. En dat met een normverbruik van amper 5,5 l/100 km. Er was ook een 640i op benzine, een zescilinder van 320 pk die exact dezelfde prestaties kon voorleggen, maar iets onzuiniger omging met zijn brandstof. xDrive-vierwielaandrijving was optioneel, een achttrapsautomaat was standaard.

De 650i had een 450 pk sterke 4,4 liter-V8 met twee turbo’s, met een sprint van 0 naar 100 in 4,6 seconden. Een nog krachtigere versie van de motor zat in de M6, die 560 of zelfs 600 pk kreeg als Competition-varient. Deze generatie M5 en M6 hadden nog achterwielaandrijving en sprintten in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Met het optionele M Driver’s Package kon de topsnelheid worden opgetrokken naar 305 km/u. De M6 kon je zowel als Coupé, Cabrio en als Gran Coupé bestellen.

Afmetingen

De F12 6 Reeks was een stukje groter dan zijn voorganger, met een lengte van 4,89 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,37 meter. Het model was voor het eerst ook te bestellen als Gran Coupé, die twee extra deuren kreeg en 5,01 meter lang was. Met die extra lengte kwam er echter ook wat extra gewicht bij: de 6 Reeks weegt leeg tussen de 1,7 en 2 ton. De koffer van de 6 Reeks Coupé is 460 liter groot, de Gran Coupé heeft 460 tot 1.265 liter aan kofferruimte en de Cabrio 350 liter met het dak dicht, waarvan nog 300 liter overblijft met het dak open. Een trekhaak was niet te bestellen.

Uitvoeringen

De BMW 6 Reeks kon je bestellen als Coupé, Cabrio en Gran Coupé. De basisuitrusting van het model was ook een pak uitgebreider dan de goedkopere 5 Reeks, maar je kon ook nog de basisprijs gemakkelijk met enkele tienduizenden euro’s opkrikken als je de optielijst aansprak.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De BMW 6 Reeks F12/13 is sinds 2018 uit productie, toen BMW het model verving met de 8 Reeks. Tweedehands is het model al te vinden vanaf een kleine 20.000 euro, waarbij je direct al zeer goed uitgeruste exemplaren vindt, al liggen de kilometerstanden bij dit budget ook nog vrij hoog. Vanaf zo’n 25.000 euro is er meer aanbod. De M6 is een zeldzaamheid in ons land, maar is in Duitsland te vinden vanaf een kleine 40.000 euro.

Design-highlights en interieur

De 6 Reeks F12/F13 borduurde verder op de elegante lijn die zijn voorganger (E63) debuteerde, maar net als de 5 Reeks F10 kreeg de 6 Reeks een meer bescheiden lijnvoering na de ietwat polariserende designs van Chris Bangle. Het model straalde ook meer het comfort- en luxegevoel uit waar BMW naar streefde met deze generatie 6 Reeks. Het was ook de eerste BMW die een Gran Coupé-versie kreeg, een sportiever en luxueuzer alternatief op de 5 Reeks met de designtrekken van de 6 Reeks. In 2015 kreeg de 6 Reeks F12/F13 een subtiele facelift (LCI) met nieuwe koplampen, bumpers en vernieuwde motoren die aan de Euro 6-norm voldeden.

Net dat tikkeltje meer

Aan boord nam de 6 Reeks het interieurdesign van de 5 Reeks over, maar hij kreeg standaard meer uitrusting mee zoals een lederen interieur met elektrische sportzetels en zetelverwarming, een navigatiesysteem en meer. Er was ook meer ruimte aan boord dan in de vorige generatie 6 Reeks, al was het zicht rondom niet uitstekend, ook in de Gran Coupé met zijn lagere raamlijn dan in de 5 Reeks. Het ruimteaanbod achterin de tweedeursversies is niet geweldig, maar nog altijd een stuk beter dan in de nieuwe 8 Reeks, die deze 6 Reeks heeft opgevolgd. De LCI voegde vooral meer mogelijkheden toe om het interieur aan te kleden, naast een update voor het iDrive-systeem.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 6 Reeks kreeg geen aparte beoordeling van Euro NCAP, maar de 5 Reeks F10 waarop hij is gebaseerd kreeg in 2010 wel de maximale 5 sterren toebedeeld. De 6 Reeks F12/F13 was ook te bestellen met adaptive cruise control, een rijstrookassistent en een noodremhulp met voetgangersherkenning.

Alternatieven

De BMW 6 Reeks ging de concurrentie aan met de Mercedes SL en de Jaguar XK. De M6 zou je als concurrent kunnen zien van de Porsche 911 en Maserati GranTurismo. De 6 Reeks Gran Coupé gaf BMW de kans om de concurrentie aan te gaan met de Audi A7 en de Mercedes CLS, net als de Porsche Panamera.

FAQ

Wat is het verschil tussen de BMW 6 Reeks en 6 Reeks GT?
De BMW 6 Reeks is de coupéversie van de 5 Reeks en werd opgevolgd door de 8 Reeks. De 6 Reeks GT is de opvolger van de 5 Reeks GT en is een luxemodel dat tussen een berline en een SUV in zit.
Hoeveel kost de BMW 6 Reeks?
Tweedehands is de BMW 6 Reeks F12/F13 al te vinden vanaf een kleine 20.000 euro, waarbij je direct al zeer goed uitgeruste exemplaren vindt, al liggen de kilometerstanden bij dit budget ook nog vrij hoog. Vanaf zo’n 25.000 euro is er meer aanbod. De M6 is een zeldzaamheid in ons land, maar is in Duitsland te vinden vanaf een kleine 40.000 euro.
Hoe snel is de BMW M6?
Deze generatie M6 had 560 of 600 pk, achterwielaandrijving en sprintte in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Met het optionele M Driver’s Package kon de topsnelheid worden opgetrokken naar 305 km/u.

Meer informatie

Modellen