Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
7_A.jpg

BMW 7 series

1 / 5
7_A.jpg
7_B.jpg
7_C.jpg
7_D.jpg
7_E.jpg

Sterke punten

  • Comfortabel
  • Rijplezier
  • Prestatie

Zwakke punten

  • Prijs
  • Lange optielijst
  • Gewicht/afmetingen

7x is scheepsrecht

De 7 van BMW is een beetje uit het straatbeeld verdwenen (evenals die andere topmobielen van Duitse, Japanse of Britse makelij) en dat heeft vooral te maken met de auto’s die net niet tot de top behoren. Bij BMW is dat de 5 en die zit zo goed in elkaar dat de absolute nood aan een 7 niet meer acuut is. Toch komt er een 7de versie van de 7 op de markt, en voor de eerste keer zal dat ook een volledig elektrische versie zijn. De i7 krijgt die als label mee, maar voor we zover zijn, de 740 Le en zijn broers.

Interesse in een BMW 7 series

BMW 7 series tweedehands auto
BMW 7 series nieuwe auto
BMW 7 series dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • u wil best groot en prestigieus rijden, maar uw niet blauw betalen aan verbruik en verkeersbelasting, dan heeft u aan de 750 e xDrive – een plug-in hybride- een fijne partner
  • u bent milieubewust, heeft zonnepanelen en rijdt heel vaak maar 75 km voor uw woon-werkverkeer, dan rijdt u met de 750 e xDrive zo goed als gratis als u uw auto consequent oplaadt
  • u rijdt heel vaak met chauffeur en dan moet er achteraan ook nog een beetje plaats voor werk en/of vertier zijn

Belangrijke gegevens

onder de motorkap, waar eens 12- en minimaal 6-cilinders huisden, zit in dit 750 e geval een 6-cilinder in lijn. Dat is een direct ingespoten turbomotor, technische een meesterwerk en geassisteerd door een 113 pk sterke elektromotor, synchroon met de 6-pitter goed voor in totaal 326 pk.

De 8-trapsautomaat is zo ontworpen en gemonteerd in de aandrijflijn dat hij tegelijk kan converseren met de 4-cilinder, de elektromotor en de 4 aangedreven wielen. Een technisch kunststukje dat vlekkeloos werk.

De 7 heeft een luchtvering en waar die voorheen de auto strak in de leer hield, is er nu ook een Comfort+ stand en op die manier lijkt zelfs het Belgische wegennet één grote biljart.

Motoren

BMW levert aan de basis 3 motorvarianten, een diesel, een benzinemotor met 6 cilinders in lijn en eentje met 8 cilinder, maar in V-configuratie. De stevige diesel, een 6-cilinder in lijn is 299 pk sterk, goed voor een gemiddeld verbruik van 6.5 l en 160 gr CO² uitstoot. Dat is voor een grote en zware auto meer dan prima.

De 735i (3.0 l motor) is goed voor 272 pk. De 740i puurt uit dezelfde motor 381 pk en als je daar stevig mee tekeer gaat, kost dat minimaal 9,5 l per 100 km. Dan is er nog de 760i, met een V8, 4,3 l inhoud en 544 paarden die naar de 4 wielen gaan.

De Plug-in hybride aandrijflijn heeft 2 versies: de 750 e (490 pk) en de M 760e (571) pk sterk. Beide versies maken gebruik van dezelfde basisopstelling, maar met een bijgestelde elektronische sturing gaat de M 6 cilinder meer pk’s leveren.

Afmetingen

De 7 is 5,4 m lang, 1,95 m breed en 1,55 m hoog. Dat levert, naargelang de uitvoering verschillende leeggewichten op. Zo’n 2,5 ton voor de plug-in, 1,9 ton voor de 740 D. De 7 heeft een kofferruimte van iets meer dan 500 l, de draaicirkel is meer dan 12 m

Varianten

Je zou, met een beetje inleefvermogen de 8-reeks (en daar dan weer de cabrioversie van) een variant op de 7 -reeks noemen. En veel verder dan een fijn palet aan motoren gaat BMW niet, ze doen ook niet aan packs en afwerkingslijnen. Een BMW is zo goed als enigszins mogelijk uitgerust en kwalitatief hoogstaand afgewerkt en wie speciale wensen heeft, mag in de optielijst zijn gading zoeken en kopen en daarbij geldt 1 regel: als je moet kijken hoeveel het kost, kan je je het niet veroorloven.

Prijzen

Die -alle proporties in acht genomen- forse prijzen gelden ook al voor de standaardversies. Voor een 740 d telt u € 110.500 neer, de plug-in hybrides doen daar nog wat bovenop. De 750e xDrive kost €120.000, wie nog sneller wil rijden, met de M 760e xDrive bijvoorbeeld is € 142.000 kwijt, voor de standaardversie. De 7 raakt als jonge tweedehands al relatief veel waarde kwijt. Tenzij je een nieuwe BMW koopt, gaat er 30 tot 40% van de initiële aanschafprijs af. Eens de 7 zijn boekhoudkundige afschrijftermijn voorbij is, gaat de tweedehandswaarde pijlsnel met de jaren mee naar beneden.

Design

Buitenzijde

De 7 heeft een nieuw front waar niet langs de dubbele nieren te kijken valt en de ooit zo typische dubbele koplampen zijn vervangen door dubbele streepjes die net boven een (wat ons betreft) aerodynamisch ingewikkeld getekende voorbumper huizen. In Azië vinden ze dat mooi. Van opzij bekeken zit er een prima strakke lijn in en ook achteraan houdt BMW het relatief simpel met nu eens niet over de hele kofferklep doorgetrokken achterlichten.

Binnenkant

Een joekel van een scherm (verdeeld in 2 parten) beheerst de cockpit en iedereen is wild van de interactiviteit van deze 7. De selectieknop is minder tactiel geworden en dat is jammer en de knoppen op de middentunnel vergen ook een namiddag vanbuiten leren. Maar alles is wel in de beste der materialen uitgevoerd en wie wat centen overheeft dan voor de achterbank een 31,3 inch breed BMW Theatre screen installeren, of een Sky lounge, een panoramisch doorschijnend schuifdak.

Veiligheid

BMW was bij de eerste om parkeersensoren te monteren en sindsdien zijn de hulpsystemen alleen maar uitgebreider en innovatiever geworden. Rijspoorassistent, adaptieve cruise-control met automatisch filerijden (weer gaat hier een arbeidsplaats verloren, want wie heeft dan nog een chauffeur nodig), botswaarschuwing, automatisch remmen en dan nog een trits al lang bekende regelaars: de BMW heeft het allemaal. Maar helemaal leuk: mits wat opleg kan je hem zelfstandig later parkeren en weer terug uit parkeren. Wel handig met zo’n lange en vooral brede auto.

Alternatieven

Je kan in Duitsland blijven, maar laten we het verder opzoeken, puur voor de dwarsliggerige fun en gaan voor de Lexus LS 550h, een hybride dus die u toch ook € 144.000 lichter maakt in de President Line. We zouden ook voor een XJ van Jaguar kunnen gaan, maar die kan u alleen nog tweedehands kopen. En waarom niet, het is bijlange bij wet niet verboden…

FAQ

Is een plug-in hybride nog interessant nu er een volledig elektrische 7 op de markt komt?
Fiscaal is de i7 natuurlijk aantrekkelijk, maar soms is een zakenauto ook voor de verre afstand nodig en dat kan alleen in een plug-in hybride. Tenzij je alleen maar lange afstanden rijdt: dan is een diesel de beste oplossing
Hebben de echt grote luxemodellen nog toekomst?
Luxemodellen zullen er altijd zijn, hoewel ze tegenwoordig vaak in een SUV verkleed zijn. Door een topmodel wordt een modale auto van het merk meer waard.
Waar komt die sterke waardevermindering van de 7 vandaan?
Een koper van een topmodel denkt niet aan tweedehands en een tweedehandskoper denkt zelden aan een luxemodel. Leg die twee naast elkaar en dan is het duidelijk.

Meer informatie

Modellen