Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-i8-roadster-2020-3-3

BMW i8

1 / 3
bmw-i8-roadster-2020-3-3
bmw-i8-back
BMW-i8 Roadster-2019-1600-8f

Sterke punten

Unieke sportwagen Heerlijke handeling Spotgoedkoop qua taksen

Zwakke punten

Exuberant prijskaartje Concurrenten in prijsklasse stuk krachtiger Zichtbaarheid rondom voor Coupe

BMW i8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW i8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.4 - 4.6s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):42 - 49 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.8 - 2.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4689 x 1942 x 1291 mm
Portieren:2
Kofferruimte:154 - 154 liter
Aanhangergewicht:295 - 385 kg

De sportwagen van de toekomst

BMW verraste in 2014 vriend en vijand met de i8, een sportwagen met plug-inaandrijflijn. Met looks en een aandrijving die zijn tijd ver vooruit waren. In 2017 introduceerde BMW een zo mogelijk nog meer begeerlijke Roadster-versie. In 2020 ging de i8 uit productie.

Interesse in een BMW i8

BMW i8 tweedehands auto
BMW i8 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Hoewel bijna een decennium oud, is er nog steeds geen andere sportwagen zoals deze i8. Een kunstwerk op wielen met een indrukwekkende technische basis.

  • De plug-inaandrijflijn zorgt voor prestaties op het niveau van een BMW M4… maar kost je qua inschrijvingstax en jaarlijkse verkeersbelasting zo veel als een pak melk.

  • Hoewel de prijs voor de i8 fluctueert op de tweedehandsmarkt is het duidelijk dat hij in de toekomst alleen maar in waarde zal stijgen.

  • We zouden het nog bijna vergeten maar… de i8 rijdt ook ongelooflijk plezant! Tenslotte het minimum voor een geslaagde sportwagen, niet?

Alle belangrijke gegevens over de BMW i8.

Motoren

In 2009 had BMW het idee om - naar analogie met BMW M - een elektrische subdivisie op te richten. Die “BMW i” had uiteraard een vlaggenschip nodig. Een meesterwerk dat moest tonen wat de ingenieurs van BMW in hun macht hadden. De aandrijflijn van de i8 is dan ook één van de meest futuristische motoren die we de voorbije decennia hebben gezien.

Op papier lijkt de i8 alvast niet de krachtbron van een sportwagen te herbergen. Zo gebruikt de i8 Coupe een amper 1.5-liter grote driecilinder turbobenzine. Al is dat maar een deel van het verhaal natuurlijk. Die al 228 pk sterke driecilinder krijgt de hulp van een 129 pk sterke elektromotor. Het resultaat is een systeemvermogen van 362 pk en 570 Nm koppel. Cijfers waarmee de sportwagen in amper 4.4 seconden naar de honderd sprint en een top haalt van 250 km/u. De accu van 11.9 kWh zorgt dan weer voor een elektrische range van zo’n 24 km en een CO2-uitstoot van amper 42 g/km.

In 2017 kreeg de i8 Coupe een facelift en werd de Roadster geïntroduceerd. Daarbij was er ook plaats voor een update op motorvlak. De 1.5 driecilinder turbobenzine bleef identiek, de elektromotor werd met 141 pk een tikkeltje krachtiger. Het systeemvermogen bedroeg daardoor 369 pk (570 Nm). Dankzij tweaks aan de software kan je voortaan ook maximaal 29 km ver op een volle elektrische lading.

Dankzij de opstelling van benzine- en elektromotor geniet de i8 van vierwielaandrijving. Daarnaast gebruikt de sportwagen een 6-trapsautomaat voor de benzinemotor en een 2-trapsautomaat voor de elektromotor.

Afmetingen

De i8 zet zich imposant neer op de weg met dank aan zijn breed silhouet (1.94 m) en bijna absurd lage dakhoogte (1.29 m). Ook zijn bodemvrijheid van net geen 12 centimeter maakt duidelijk dat deze i8 sportiviteit ambieert.

Hoewel de i8 een groot deel van zijn aandrijflijn achterin verpakt, wisten de ingenieurs van BMW nog een beperkte kofferruimte te voorzien. Die is 154 liter groot voor de Coupe en krimpt tot 88 liter voor de Roadster. Interessant om weten is dat de i8 net zoals pakweg een Porsche 911 een 2+2 is. Daardoor heb je achter de voorste stoelen nog wat extra ruimte voor passagiers of… bagage!

Uitvoeringen

BMW biedt twee versies van de i8 aan, een Coupe met vast dak en een Roadster met afnembaar stoffen dakje. Doorheen de 6 productiejaren werden er verschillende gelimiteerde edities van de i8 gelanceerd. Vaak kregen ze een unieke combo van lakkleur, velgen en interieur. Enkele voorname edities zijn de Protonic Dark Silver Edition, Protonic Red Edition, Ultimate Sophisto Edition en de uitvoering van BMW-tuner AC Schnitzer.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW i8 Coupe starten aan 141.000 euro. De Roadster ziet zijn prijs stijgen naar 166.500 euro. De tweedehandsprijzen profiteren van de huidige lage interesse voor deze futuristische sportwagen. Waardoor je momenteel een koopje kan slaan. Prijzen starten onder de 70.000 euro en lopen door tot 160.000 euro. Naar verwachting zullen die prijzen de komende jaren enkel maar stijgen. Waardoor het nu het moment is om je zinnen op een i8 te zetten via Autoscout24!

Design-highlights en interieur

Toen BMW in 2009 haar eerste stijlstudie van de i8 lanceerde leek het wel of het Duitse merk kwam net terug van een tijdreis uit 2050. Nog groter was de verrassing toen BMW besloot de conceptwagen 5 jaar later gewoon in productie te nemen. Een kunstwerk op wielen was geboren.

Vleugeldeuren, uiteraard

Het design van de i8 is er eentje dat voor zichzelf spreekt. Een carrosserie die de natuurlijk luchstroom volgt en bijna absurd laag is. Instappen in de koolstofvezel kuip doe je via vleugeldeuren en de zwevende C-stijl is een kunstwerk op zich. Dit is misschien wel het mooiste dat Nederlander Adrian van Hooydonk ooit tekende.

Cockpit van een straaljager

Het interieur van de i8 is des BMW. Met de gekende opbouw van dashboard en middentunnel. De digitale instrumentencluster en het infotainmentscherm zijn tegenwoordig bekende sujetten, in 2014 waren ze uitermate vooruitstrevend. Zoals in een straaljager lijkt de gehele cabine ook een beetje naar de chauffeur gedraaid. Om duidelijk te maken wie de baas is.

Rijhulp en veiligheid

De i8 werd nooit getest door Euro NCAP waardoor er geen score terug valt te vinden. Desalniettemin mag je er van uit gaan dat de i8 een veilige cabine heeft. Met dank aan de koolstofvezel kuip en de voor- en zijairbags.

ESP en een head-updisplay zijn standaard, net zoals LED-lichten. Meer nog, de i8 is BMW’s eerste auto die uit mocht pakken met de befaamde Laser Lights, een optie die de auto het lichtvermogen geeft bij grootlicht om tot 600 meter ver de wegen duidelijk op te lichten.

Alternatieven

Een eigenzinnige sportwagen kent natuurlijk enkel maar eigenzinnige alternatieven. Denk maar aan die andere plug-incoupe Polestar 01. Of de hybride Honda NSX sportwagen. Ga je de meer klassieke toer op, dan is het aanbod riant. Denk maar aan de Porsche 911, Jaguar F-Type, Audi R8 en Mercedes-AMG GT. Met een oplage van amper 20.000 stuks is het echter nu al zeker dat de i8 een toekomstig verzamelstuk zal worden.

FAQ

Is de BMW i8 een hybride?
De BMW i8 is een vreemde eend in de sportwagenwereld, want hij beschikt over een plug-inhybride aandrijflijn. Dat betekent dat hij deels wordt aangedreven door een elektromotor, die zijn stroom haalt uit een oplaadbare accu. Zo kan je naast flink wat plezier te beleven ook bijna 30 kilometer elektrisch rijden met een i8.
Hoe snel is een BMW i8?
De BMW i8 sprint naar de 100 km/u in 4,4 seconden. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.