Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90411239_highRes_the-new-bmw-m5-cs-sc.jpg

BMW M5 (F90)

1 / 8
P90411239_highRes_the-new-bmw-m5-cs-sc.jpg
P90315964_highRes_the-new-bmw-m5-compe.jpg
P90315968_highRes_the-new-bmw-m5-compe.jpg
P90316059_highRes_the-new-bmw-m5-compe.jpg
P90390738_highRes_the-new-bmw-m5-compe.jpg
P90391304_highRes_the-new-bmw-m5-compe.jpg
P90391313_highRes_the-new-bmw-m5-compe.jpg
P90411238_highRes_the-new-bmw-m5-cs-sc.jpg

Sterke punten

  • Dynamisch én comfortabel
  • Indrukwekkende prestaties
  • Verbluffende M5 CS

Zwakke punten

  • Duur
  • Gewone versies iets té discreet
  • Erg zwaar geworden

BMW M5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW M5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3 - 5.3s
Maximumsnelheid:250 - 305 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):232 - 357 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9.9 - 14.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4784 x 1800 x 1432 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:520 - 530 liter
Aanhangergewicht:390 - 510 kg

Steeds een stukje sneller

De BMW M5 is al sinds de jaren ‘80 een vaste waarde in het gamma van BMW als topversie van de 5 Reeks. De eerste generatie was zelfs de snelste vierdeurs uit zijn tijd. De F90-generatie van nu heeft ook een primeur te pakken, want het is de eerste M5 met vierwielaandrijving, nadat concurrenten AMG en Audi RS deze layout al eerder gebruikten. Daarmee is hij veruit de snelste M5 ooit, en dan hebben we het nog niet gehad over de M5 CS…

Interesse in een BMW M5 (F90)

BMW M5 (F90) tweedehands auto
BMW M5 (F90) nieuwe auto
BMW M5 (F90) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De BMW M5 is altijd al een alleskunner geweest: een berline die comfortabel en luxueus genoeg is voor elke dag, maar tegelijk ook de prestaties van een sportwagen heeft. En de F90 is bruikbaarder én sneller dan ooit met zijn vierwielaandrijving.

  • Net als zijn voorganger heeft de BMW M5 F90 een 4,4 liter biturbo-V8, deze keer 600 pk sterk. Daarmee haalt het model de 100 km/u in amper 3,4 seconden en een topsnelheid van 305 km/u. En dan zijn er nog de snellere Competition- en CS-versies!

  • De M5 CS in het bijzonder is een indrukwekkende auto: hij is krachtiger en lichter dan de Competition, met twee sportzetels achterin in plaats van een gewone achterbank en een verstevigde ophanging. Het resultaat is een bijna 10 seconden snellere tijd op de Nürburgring.

Alle belangrijke gegevens over de BMW M5 (F90)

Motoren

De BMW M5 F90 wordt steeds aangedreven door een N63 4,4 liter-V8 met twee turbo’s. In standaardtrim is dat genoeg voor 600 pk en 750 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Kies je voor het M Driver’s Package, dan haalt de M5 305 km/u.

Kort na de lancering van de M5 F90 kwam de M5 Competition, een tot 625 pk opgevoerde variant die ook een stijvere ophanging kreeg. De sprint naar de 100 km/u duurt hiermee slechts 3,1 seconden.

In 2021 bracht BMW de M5 CS uit, een nog verder opgevoerde en vooral lichter en scherper gemaakte M5 met een beperkte oplage van 1.000 exemplaren. Deze versie heeft 635 pk, weegt 116 kg minder dankzij het veelvuldig gebruik van carbon en kan in exact 3 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten.

Een achttrapsautomaat is altijd standaard op de M5 F90 en het is ook de eerste M5 met vierwielaandrijving, al is er ook een driftmodus aanwezig waarbij al het vermogen naar de achteras wordt gestuurd.

Afmetingen

De BMW M5 F90 is 5 meter lang, 1,90 meter breed en 1,47 meter hoog. Hij heeft altijd 4 deuren en 5 zitplaatsen, tenzij je voor de M5 CS kiest, die maar 4 zitplaatsen heeft. Hij werd ook niet zwaarder dan zijn voorganger, ondanks de toevoeging van vierwielaandrijving, maar dat maakt hem nog geen lichtgewicht: het leeggewicht bedraagt ongeveer 2 ton. De CS is wel 116 kilo lichter dan standaard. Interessant is dat je de M5 en M5 Competition ook kan bestellen met een trekhaak, waarmee je tot 2 ton kan trekken. De brandstoftank van 68 liter is wel aan de kleine kant voor een sportwagen als de M5.

Uitvoeringen

De BMW M5 is te koop als ‘gewone’ M5 en als M5 Competition, die 25 pk meer en een sportievere ophanging heeft. De supersportieve M5 CS was een beperkte oplage van 1.000 exemplaren die intussen volledig uitverkocht is. In tegenstelling tot de E61 en de E34 is deze generatie M5 niet te koop als Touring, maar BMW heeft wel al laten doorschemeren dat de volgende generatie weer een breakversie zal krijgen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De BMW M5 kostte nieuw 119.900 euro voor de basisversie, voor het Competition-pakket betaalde je 9.100 euro extra. De M5 CS was nog een stuk duurder, maar ook het basismodel kon je flink in de prijs laten lopen door de uitgebreide en dure optielijst. Op het moment van schrijven is de M5 echter niet meer beschikbaar in de configurator van BMW, mogelijk is het model aan het einde van zijn carrière gekomen.

Op de tweedehandsmarkt is de M5 F90 te vinden vanaf 65.000 euro. Omdat het nog een recent model is, vallen de kilometerstanden mee. Een groot deel van de klanten ging voor het Competition-pakket, dus ook die versie is goed te vinden. In 2021 kreeg het model een facelift, die versie is te vinden vanaf 93.000 euro. De M5 CS is begeerlijker door zijn beperkte oplage en is in België te vinden vanaf 155.000 euro. In het buitenland is er iets meer aanbod.

Design-highlights en interieur

Zoals steeds onderscheidt de M5 F90 zich van zijn brave broertjes met een gespierde bodykit, grotere luchthappers, de M-luchtroosters op de flanken en natuurlijk de 4 uitlaatpijpen op de achterkant. In 2021 kreeg het model een facelift met een nieuwe neus, die scherpere koplampen kreeg, en donkerdere achterlichten.

Alles een tikje sportiever

Aan boord herken je de M5 aan zijn specifieke automaatpook, zijn sportstuur met M1- en M2-knopjes waarmee je gepersonaliseerde rijmodi kan instellen en activeren met een druk op de knop, de stevige sportstoelen met verlicht M5-logo en de specifieke look van de digitale tellers. Met de facelift kreeg de M5 het grotere en nieuwere iDrive 7.0-systeem mee, inclusief Android Auto (voordien enkel Apple CarPlay) en extra opties voor de bekleding.

Rijhulp en veiligheid

De M5 heeft geen specifieke veiligheidsscore gekregen van Euro NCAP, maar de 5 Reeks kreeg in 2017 de maximale 5 sterren. Zaken als adaptive cruise control, een rijstrookassistent, noodremhulp en een achteruitrij- of 360°-camera zitten er ook op.

Alternatieven

De rechtstreekse concurrenten voor de BMW M5 F90 zijn de Mercedes-AMG E 63 (S) en de Audi RS 6. Vergeleken met zijn concurrenten is de M5 wat meer ingetogen, toch op de M5 CS na. De Porsche Panamera Turbo is ook een alternatief, maar die is nog een stuk duurder en sportiever afgesteld.

FAQ

Hoe duur is een BMW M5 F90?
De BMW M5 kostte nieuw 119.900 euro voor de basisversie, voor het Competition-pakket betaalde je 9.100 euro extra. Op de tweedehandsmarkt is de M5 F90 te vinden vanaf 65.000 euro.
Hoeveel pk heeft een BMW M5 F90?
De BMW M5 F90 heeft standaard 600 pk. Met het Competition-pakket neemt dat vermogen toe tot 625 pk, de M5 CS heeft zelfs 635 pk.
Hoe snel gaat de BMW M5 F90?
De BMW M5 F90 kan in 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalt een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Optioneel kan je de topsnelheid laten optrekken tot 305 km/u. De M5 Competition kan in 3,1 seconden naar de 100 km/u sprinten, de M5 CS doet er maar 3 seconden over.

Beoordelingen voor BMW M5

4 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen