Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hyundai i20 i30 banner

Hyundai

1 / 11
Hyundai i20 i30 banner
hyundai-ioniq-5-banner
2020_Hyundai_Be_i30_N_Line_Action_040.jpg
2021_Hyundai_Bayon_Static_006.jpg
2021_HYUNDAI_IONIQ5_STATIC_011.jpg
2021_Hyundai_SantaFe_Static_002.jpg
all-new+Hyundai+Tucson+(3).jpg
hyundai-ioniq-6-1222-69_jpg.jpg
KONA+Electric+1.jpg
Hyundai+Santa+Fe+_04.jpg
hyundai-santa-fe-front

Hyundai

Vind het model dat bij je past.

Hyundai

Het Zuid-Koreaanse Hyundai maakt samen met onder andere Kia deel uit van Hyundai Motor Group, dat in 2022 de derde grootste autobouwer ter wereld was. Het merk zet sterk in op elektrificatie, onder andere met de nieuwe Ioniq merklijn. Op designvlak is Hyundai de laatste jaren een stuk expressiever geworden, en dat is onder andere te danken aan onze landgenoot Luc Donckerwolke, die lang aan het hoofd stond van de designafdeling van het merk. Hyundai is ook actief in de motorsport, onder andere met de Belg Thierry Neuville als piloot in het Wereldkampioenschap Rally. Lees verder

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Specialiteiten van Hyundai:

  • Hyundai behoort tot één van de grootste automotive groepen ter wereld, en in Europa haalde het in 2022 een marktaandeel van bijna 5% (en 3,64% in België).
  • Het merk staat de laatste jaren bekend om zijn betrouwbare en kwalitatief hoogstaande auto’s, wat het benadrukt met zijn vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking.
  • Hyundai zet sterk in op elektrificatie, met naast heel wat (plug-in) hybride modellen ook een breed 100% elektrisch gamma, met onder andere de Ioniq-modellen die gebouwd worden op het vooruitstrevende E-GMP met 800V-laadtechnologie.
  • Hyundai gelooft ook in waterstof voor de aandrijving van auto’s. Het is één van de weinige merken dat vandaag een model met brandstofcel op waterstof aanbiedt (de Nexo).

Korte geschiedenis van Hyundai

Hyundai werd in 1967 opgericht in het Zuid-Koreaanse Seoul en ontstond uit een grotere industriële groep. Eerst assembleerde het auto’s van andere merken, maar in 1975 lanceerde het zijn eerste eigen model, de Pony. Die werd getekend door de Italiaanse designer Giorgio Giugiaro (ItalDesign), die ook verantwoordelijk was voor het design van de eerste Volkswagen Golf. Daarmee was meteen duidelijk dat het merk zijn pijlen ook richtte op Europa. Vanaf 1978 was het merk voor het eerst verkrijgbaar in Europa, met België als één van de eerste markten. Hyundai moest hard vechten om zich een imago aan te meten in Europa, en deed dat na een reeks van budgetmodellen onder andere door in te zetten op kwaliteit. Zo richtte het bijvoorbeeld een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum op in Duitsland. Aan het begin van de jaren 2000 wist het merk te scoren met zijn SUV’s. Vandaag ligt de focus op elektrificatie, met grote investeringen die tegen 2030 moeten leiden tot 11 nieuwe elektrische modellen en een wereldwijd EV-aandeel voor de groep van 7%.

Modellen en varianten

hyundai-kona-electric-side

Hyundai zet met zijn gamma in op verschillende fronten, met naast een aanwezigheid in verschillende segmenten ook een brede waaier van aandrijvingen. De ‘traditionele’ modellen krijgen een naam die begint met een ‘i’ gevolgd door een cijfer dat hun grootte aangeeft: i10 (A-segment), i20 (B-segment) en i30 (C-segment). Terwijl de eerste 2 steeds geleverd worden als vijfdeursmodel, is er voor de i30 keuze uit een vijfdeurs, een break en een vijfdeurs ‘Fastback’ met aflopende daklijn. Een buitenbeentje is de vijfdeurs Ioniq (zonder cijfer), die ooit de start vormde voor de elektrische ambities van Hyundai, maar vandaag enkel nog beschikbaar is als hybride.

Het merk zet sinds jaar en dag in op SUV’s, en heeft er dus heel wat in zijn gamma. Van de compacte Bayon, over de iets grotere Kona tot de middenklasser Tucson en de grote Santa Fe, naast de Nexo met brandstofcel.

Ook qua elektrificatie zet Hyundai zijn beste beentje voor, met naast (plug-in) hybride modellen ook een 100% elektrisch gamma dat bestaat uit de Kona SUV, de Ioniq 5 crossover en de Ioniq 6, een gestroomlijnde elektrische berline die zijn onderstel en technologie deelt met de ‘5’. Maar naast batterij-elektrische voertuigen is Hyundai ook één van de weinige merken met een model dat gebruik maakt van een brandstofcel op waterstof voor zijn elektrische aandrijving: de eerder vernoemde Nexo SUV.

Aan het andere eind van het spectrum vinden we de sportieve ‘N’-versies van de i20, i30 en Kona, die inzetten op topprestaties en puur rijplezier met een verbrandingsmotor. Tot slot is er ook nog de Staria, die de terugkeer van Hyundai naar de lichte bedrijfsvoertuigen inluidt. Hij is zowel verkrijgbaar als ‘VAN’ met enkele of dubbele cabine, en als meer luxueuze personenwagen met drie zetelrijen, maar steeds met een 2,2 liter dieselmotor met 177 pk.

Dit zijn de huidige Hyundai-modellen:

Overzicht modellen Hyundai per categorie

<![endif]-->

Model Koetswerkvorm Motoren Cilinderinhoud Vermogen CO2-uitstoot
i10 Hatchback Benzine 1.0 liter 67 tot 100 pk 101 tot 105 g/km
i20 Hatchback Benzine 1.0 tot 1.6 liter 82 tot 204 pk 116 tot 158 g/km
i30 Hatchback, break, Fastback berline Benzine, diesel 1.0 tot 2.0 liter 120 tot 280 pk 101 tot 191 g/km
Ioniq Berline Hybride 1.6 liter 141 pk 102 tot 105 g/km
Bayon SUV Benzine 1.0 tot 1.2 liter 84 tot 100 pk 119 tot 126 g/km
Kona SUV Benzine, hybride, diesel, elektrisch – tot 2.0 liter 120 tot 280 pk – tot 196 g/km
Tucson SUV Benzine, (plug-in) hybride, diesel 1.6 liter 116 tot 265 pk 31 tot 152 g/km
Santa Fe SUV (plug-in) hybride 1.6 liter 230 tot 265 pk 37 tot 157 g/km
Ioniq 5 Crossover Elektrisch - 170 tot 305 pk -
Ioniq 6 Berline Elektrisch - 151 tot 326 pk -
Nexo SUV Waterstof brandstofcel - 163 pk -

Prijzen

Nieuwprijzen Hyundai

Model Basisprijs (€) Basisprijs Hybride (€) Basisprijs N-model (€)
i10 13.949 - -
i20 16.949 - 30.999
i30 22.349 - 38.499
Ioniq 26.749 26.749 -
Bayon 19.499 - -
Kona 21.499 27.999 40.499
Tucson 30.699 36.449 -
Santa Fe 54.299 54.299 -
Ioniq 5 48.499 - -
Ioniq 6 50.499 - -
Nexo 73.999 - -

Voor de exacte cijfers rond de belastingen op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting gelden er in de verschillende gewesten van ons land andere regels. Daarbij wordt onder andere rekening gehouden wordt met aspecten als de Euronorm, het motorvermogen, de fiscale pk’s (berekend aan de hand van de cilinderinhoud en het vermogen) en de CO2-uitstoot van het voertuig.

  • Voor Vlaanderen vind je de simulator hier
  • Voor Brussel vind je de gegevens hier
  • Voor Wallonië kijk je hier

Tweedehandsprijzen Hyundai

Hyundai Ioniq 6

De meest betaalbare recente Hyundai-modellen op de tweedehandsmarkt zijn uiteraard de kleinere hatchbacks uit de i10- en i20-reeks. Je vind ze vanaf ongeveer 6.500 euro voor de modellen die voldoen aan de Euro 6-norm. Reken op zo’n € 2.000 meer voor modellen uit de i30-reeks die voldoen aan dezelfde uitlaatgasnorm. Voor een recente SUV van het merk, moet je dan weer rekenen op een minimum van € 12.000, met een keuze uit wat oudere Tucson-modellen of een iets recentere Kona. Wil je een elektrische Hyundai, dan vind je al Ioniq-modellen met het kleinere batterijpakket voor minder dan € 20.000.

Alternatieven voor Hyundai

Aangezien Hyundai over het algemeen beschouwd kan worden als een massaconstructeur, is er heel wat concurrentie. Uit eigen huis met Kia bijvoorbeeld, dat modellen met een gelijkaardige technologie maar met een ander design biedt. Hou je van modellen uit het verre Oosten, dan kan je ook je licht opsteken bij onder andere Toyota, Mazda en Nissan. Ook bij de Europese autobouwers zijn er heel wat concurrenten te vinden. Specifiek voor de sportieve N-modellen bieden onder andere Ford en Volkswagen weerwerk.

FAQ

Uit welk land komt Hyundai
Hyundai werd in de jaren ‘60 opgericht in Zuid-Korea en heeft er nog altijd zijn thuisbasis.
Heeft Hyundai ook elektrische modellen in zijn gamma?
Hyundai zet sterk in op elektrificatie, met naast (plug-in) hybrides ook 100% elektrische modellen. Op dit moment gaat het daarbij om de Kona EV, Ioniq 5 en Ioniq 6, maar het merk bereidt een elektrisch offensief voor met nog veel meer batterij-elektrische modellen.
Is Hyundai actief in de motorsport?
Hyundai neemt onder andere deel aan het Wereldkampioenschap Rally (WRC), waar onze landgenoot Thierry Neuville een i20 bestuurt.
Zijn Hyundai-modellen betrouwbaar?
Hyundai scoort met zijn recente modellen goed in de betrouwbaarheidstests. Het merk wil dat benadrukken met een algemene garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Versnellingstype