Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
New+Hyundai+Santa+Fe+(9).jpg

Hyundai Santa Fe

1 / 6
New+Hyundai+Santa+Fe+(9).jpg
New+Hyundai+Santa+Fe+(5).jpg
New+Hyundai+Santa+Fe+(3).jpg
Hyundai+Santa+Fe++Interior_01.jpg
Hyundai+Santa+Fe+_06.jpg
Hyundai+Santa+Fe+_04.jpg

Sterke punten

  • Binnenruimte en comfort
  • Uitrusting
  • Ook als plug-in hybride

Zwakke punten

  • Hoog gewicht
  • Hoge prijs hybrides
  • Geen diesel meer

Hyundai SANTA FE Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai SANTA FE, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.7 - 17s
Maximumsnelheid:160 - 205 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):34 - 274 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.5 - 11.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4500 x 1820 x 1675 mm
Portieren:5
Kofferruimte:547 - 1695 liter
Aanhangergewicht:470 - 773 kg

Comfortabele reus met hybride opties

De Santa Fe is de grootste SUV die Hyundai aanbiedt, die met zijn vierde generatie uit 2018 ook weer in de schijnwerpers probeert te staan met een uitgesproken design. Het model kreeg in 2020 een ingrijpende facelift die ook zijn technische basis aanpaste om ruimte te maken voor twee hybride aandrijflijnen: een zelfladende en een fiscaal voordelige plug-in hybride. Toch blijven zijn kernwaarden van comfort en binnenruimte overeind.

Interesse in een Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe tweedehands auto
Hyundai Santa Fe nieuwe auto
Hyundai Santa Fe dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Aan boord zit je prinsheerlijk in de Hyundai Santa Fe, met grote, zachte zetels die veel ondersteuning bieden, ook achterin. Je hebt de keuze tussen zeven zitplaatsen of een zeer grote koffer.

  • De basisprijs van de Santa Fe is niet zo laag meer als vroeger, maar in ruil krijg je een zeer uitgebreide uitrusting, zowel qua luxe en comfort als qua veiligheidssystemen.

  • Sinds de facelift in 2020 is de Hyundai Santa Fe enkel nog leverbaar als zelfladende en als plug-in hybride. Een diesel is er dus niet meer, maar in ruil heb je relatief zuinige motoren en in het geval van de PHEV ook een fiscaal voordelige optie.

  • Onderweg toont de Santa Fe zich als een aangename metgezel, met een zeer goede schokdemping, een licht stuur en een goed overzicht dankzij de hoge zitpositie en de grote glaspartijen.

Alle belangrijke gegevens over de Hyundai Santa Fe

Motoren

Bij zijn debuut in 2018 werd de vierde generatie Hyundai Santa Fe gelanceerd met twee dieselmotoren: een 2.0 CRDi van 150 of 185 pk of een krachtigere 2.2 CRDi met 200 pk. Een automaat en vierwielaandrijving waren optioneel.

Met de ingrijpende facelift van 2020 veranderde de Santa Fe ook van platform, waarmee het mogelijk werd om hybride aandrijflijnen te monteren. Een kans die Hyundai greep door de diesel zelfs volledig te schrappen uit het Belgische gamma - qua taksen was de 2,2-liter sowieso een niet al te interessante keuze - en hem te vervangen door een Hybrid en een Plug-in Hybrid. Beide aandrijflijnen maken gebruik van dezelfde 1.6 T-GDi-benzinemotor, maar de Hybrid heeft 230 pk tegenover de 265 pk van de Plug-in Hybrid. Die laatste kan in theorie ook tot 58 km volledig elektrisch rijden dankzij zijn 13,8 kWh grote batterij, wat hem een CO2-uitstoot van 37 g/km geeft. Hij komt dus in aanmerking voor fiscaal voordeel. Vierwielaandrijving is standaard op de PHEV, de HEV heeft voorwielaandrijving.

Afmetingen

De Hyundai Santa Fe uit 2018 is 4,77 meter lang, 1,89 meter breed en 1,68 meter hoog. Met de facelift werd hij 1,5 centimeter langer, 1 centimeter breder en 3 centimeter hoger, wat niet enkel plaats maakte voor die batterijen, maar ook 34 mm extra beenruimte gaf aan de passagiers achterin, met een 9 liter grotere koffer. Die meet nu 831 tot 1.704 liter als 5-zitter, of 782 tot 1.649 liter als 7-zitter met de derde zitrij plat. Het maximale trekvermogen is 1.350 kilo voor de PHEV en 1.650 kilo voor de HEV. De HEV heeft ook een veel grotere benzinetank: 67 tegenover 47 liter.

Uitvoeringen

Op het moment van schrijven (oktober 2022) is de Hyundai Santa Fe enkel nog maar leverbaar als Shine of Shine Family als 7-zitter. Deze uitvoering heeft wel een bijzonder uitgebreide standaarduitrusting: elektrische, verwarmde en geventileerde zetels met geheugenfunctie, automatische airco in twee zones, een 12,3-duims tellerscherm en een 10,25-duims infotainmentscherm met navigatie, een head-up display, een rijstrookassistent, noodremhulp, verkeersbordherkenning, 360°-camera, 220V-stopcontact, een elektrische kofferklep, een Krell-audiosysteem, keyless entry en go, adaptive cruise control, Isofix op de achterbank en op de passagierszetel, LED-koplampen, getinte ruiten achteraan, dakrails en 17-duims lichtmetalen velgen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Hyundai Santa Fe heeft een Belgische catalogusprijs van 56.099 euro, waarvoor je de 5-zits HEV krijgt in de Shine-uitvoering. De twee extra zitplaatsen kosten 2.500 euro, vierwielaandrijving kost nog eens 2.000 euro. De Santa Fe PHEV is te koop vanaf 64.099 euro.

Op de tweedehandsmarkt is de Hyundai Santa Fe van deze generatie te vinden vanaf 27.500 euro, waarvoor je een 2 liter-dieselmotor krijgt met een manuele versnellingsbak. De facelift met hybride motor is te vinden vanaf 46.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Hyundai Santa Fe was in zijn voorgaande generaties eerder een generische SUV die zich niet genoeg wist te onderscheiden van zijn kleinere broer Tucson qua design. Een trend waar deze vierde generatie uit 2018 duidelijk verandering in bracht met zijn opvallende, zelfs bombastische design met de gigantische grille en de smalle, gesplitste koplampen. Hij werd ook een stuk groter dan zijn voorganger omdat hij zowel de Santa Fe als de Grand Santa Fe moest vervangen. De facelift deed de grille nog wat meer blinken, verbond de achterlichten en gaf de koplampen een T-vormige lichtsignatuur.

Ruimtekoning

Aan boord geeft deze Santa Fe zijn inzittenden ook een stuk meer ruimte en vooral erg comfortabele zetels. Ze zijn groot, zacht en bieden veel steun, zonder natuurlijk sportief te zijn - daar is dit model totaal niet voor gebouwd. Ook de beenruimte achterin is zeer goed en de achterbank is verschuifbaar om de ruimte te verdelen tussen de tweede en derde zitrijen - al zijn de laatste twee zitjes nog altijd vooral bedoeld voor kinderen.

De facelift bracht een totaal hertekende middenconsole met zich mee, die paradoxaal genoeg méér knoppen kreeg dan voordien. Toch zijn alle functies overzichtelijk te bedienen en geeft de knoppenzee ook een indruk van alle comfortsnufjes die aanwezig zijn op het model. Het centrale display groeide en de tellers zijn voortaan digitaal, met onder meer de handige functie waarbij de dodehoekcamera’s hun beeld weergeven als je de richtingaanwijzers gebruikt.

Rijhulp en veiligheid

De Hyundai Santa Fe werd in 2018 getest door Euro NCAP en kreeg toen de volle 5 sterren, met uitstekende scores voor de bescherming van inzittenden. De facelift kreeg geen nieuwe crashtest, ondanks de verbeterde veiligheidssystemen die bovendien standaard worden meegeleverd nu er nog maar één uitrustingsniveau overblijft op de Santa Fe.

Alternatieven

De Hyundai Santa Fe is een van de weinige niet-premium grote SUV’s met een plug-in hybride aandrijflijn, waarmee hij het comfort en de binnenruimte biedt van bijvoorbeeld de Audi Q7 TFSI e, BMW X5 xDrive45e en de Mercedes GLE 300(d)e, al zijn deze Duitse SUV’s wel een pak krachtiger dan de 265 pk sterke Santa Fe PHEV. De zelfladende Santa Fe Hybrid strijdt vooral tegen de Toyota Highlander, eveneens een zelfladende hybride.

FAQ

Is de Hyundai Santa Fe plug-in hybride fiscaal voordelig?
Ja, dankzij een CO2-uitstoot van ongeveer 37 g/km komt de Hyundai Santa Fe PHEV in aanmerking voor fiscaal voordeel?
Heeft de Hyundai Santa Fe plug-in hybride 7 zitplaatsen?
Ja, zowel de Santa Fe Hybrid als de Plug-in Hybrid kunnen besteld worden met 7 zitplaatsen, waarmee hij nog altijd fiscaal voordelig is.
Hoeveel kan de Hyundai Santa Fe hybride trekken?
De Hyundai Santa Fe Hybrid kan tot 1.650 kilo trekken, de Plug-in Hybrid kan tot 1.350 kilo trekken.

Beoordelingen voor Hyundai Santa Fe

47 Beoordelingen

4,7