Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mercedes B-klasse W147 panorama Front

Mercedes-Benz B-Klasse

1 / 2

Sterke punten

Instap en zitpositie Connectiviteit en smartphone-integratie (MBUX) Dynamisch weggedrag

Zwakke punten

Hoge basisprijs Bijbetalen voor verschuifbare achterbank Kleinere koffer dan vorige generatie

Mercedes-Benz B-Klasse: De grijze haren afgeknipt

De derde generatie van de Mercedes-Benz B-Klasse (W247) mikt met zijn scherpere looks op een moderner doelpubliek dan zijn voorganger (W246). Een premiumimago, dynamisch weggedrag en uitgebreide connectiviteit zijn de grootste troeven van deze compacte monovolume.

Interesse in een Mercedes-Benz B-Klasse

Mercedes-Benz B-Klasse tweedehands auto
Mercedes-Benz B-Klasse nieuwe auto
Mercedes-Benz B-Klasse dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • Deze derde generatie Mercedes-Benz B-Klasse (W247) klopt het wat stoffige imago van zijn voorganger (W246) van zich af. De auto die voordien alleen grootouders interessant vonden, mag nu ook in de smaak vallen bij jonge gezinnen.

  • Het dashboard van deze B-Klasse ziet er niet alleen veel gelikter uit, met het MBUX-infotainmentsysteem garandeert het nog eens optimale connectiviteit en de beste spraakassistent op de markt.

  • Betaal je bij voor de verschuifbare achterbank, dan haalt deze Mercedes-Benz B-Klasse het maximale uit zijn interieur. Met de hogere instap garandeert de Duitser ook heel wat praktisch comfort.

  • Veelrijders kunnen terugvallen op een dieselgamma, particuliere kopers vinden hun gading in een ruim benzinegamma. De zakelijke klanten zijn wellicht het meest opgetogen met de plug-inhybride B 250 e, die tot 69 kilometer elektrisch rijbereik belooft.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz B-Klasse (W247)

Motoren

Met viercilinders op benzine en diesel en zelfs een plug-inhybride heeft de Mercedes-Benz B-Klasse keuze te over. Het benzinegamma heeft vermogens van 136 tot 224 pk en begint bij de B 180. Die gebruikt een 1.3-viercilinder van 136 pk in combinatie met een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. In de B 200 is de 1.3 163 pk sterk, in de vierwielaangedreven B 200 4Matic krijgt de versnellingsbak er een verzetje bij (8G-DCT). De krachtigste benzinemotor is de B 250, met 2.0-viercilinder van 224 pk en met of zonder 4Matic-vierwielaandrijving.

Het dieselaanbod reikt van 116 tot 190 pk, schermt met een gemiddeld verbruik van 5,0 tot 6,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 132 tot 157 g/km. Alle dieselversies gebruiken dezelfde 2.0-viercilinder. In de B 180 d is die 116 pk sterk, in de B 200 d 150 pk, in de B 220 d en B 220 d 4Matic 190 pk. Een achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling is altijd standaard.

De Mercedes-Benz B-Klasse (W247) elektrificeert ook, in de vorm van de B 250 e. Die combineert een 1.3-viercilinder van 160 pk met een elektromotor van 75 kW (102 pk) tot een systeemvermogen van 218 pk. Een lithium-ionbatterij van 15,6 kWh levert een elektrisch rijbereik op van 60 tot 69 kilometer (WLTP). Volgens diezelfde WLTP-cyclus bedraagt het gemiddelde verbruik 1,0 tot 1,4 l/100 km en de CO2-uitstoot 24 tot 33 g/km.

Afmetingen

Met een lengte van 4,42 meter is de Mercedes-Benz B-Klasse nipt langer dan zijn belangrijkste concurrent, de BMW 2 Reeks Active Tourer (4,39 meter). In de hoogte kantelt het overwicht dan weer: de B-Klasse is 1,56 meter hoog, de 2 Reeks Active Tourer 1,58 meter. Vergelijk je in eigen stal, dan is er nog de Mercedes-Benz GLA, die 4,41 meter lang en 1,61 meter hoog is.

Als benzinemodel biedt de B-Klasse (W247) 455 tot 1.540 liter aan kofferruimte. Bij de dieselmodellen is dat telkens 10 liter minder. Door de plaatsing van de batterij is dat bij de plug-inhybride B 250 e nog minder: 405 tot 1.440 liter. De 2 Reeks Active Tourer biedt afhankelijk van de motorversie 415 tot 470 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.405 tot 1.445 liter met de rugleuning neergeklapt. In eigen huis heeft de B-Klasse ongeacht de motorversie een ruimere koffer dan de GLA.

Standaard is de rugleuning van de achterbank in drie delen neerklapbaar (40/20/40). De verschuifbare achterbank is alleen standaard op de uitvoering AMG Line. Op de basisuitvoering Essential Line is ze niet beschikbaar, op de Business Line en Luxury Line is de verschuifbare achterbank verkrijgbaar als een afzonderlijke optie.

Uitvoeringen

Net als de technisch verwante A-Klasse is de Mercedes-Benz B-Klasse er in vier verschillende uitvoeringen. Het basismodel is de voor dit segment karig aangeklede Essential Line. De versie Business Line zorgt al voor meer flair, terwijl de uitvoering Luxury Line het premiumaspect ook hier extra in de verf zet. De uitvoering AMG Line gaat resoluut voor sportieve details.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Catalogusprijzen van de Mercedes-Benz B-Klasse beginnen bij 36.905 euro (B 180 Essential Line). Voor de diesel betaal je een paar honderd euro meer: 37.268 euro (B 180 d Essential Line). De prijsvork loopt door tot 52.514 euro (B 220 d 4Matic AMG Line). Voor de plug-inhybride B 250 e betaal je minstens 48.037 euro (Business Line) en maximum 52.272 euro (AMG Line). Voor particulieren zijn er leaseformules vanaf 519 euro per maand, en meer omvattende leasingmogelijkheden vanaf 659 euro per maand.

Ook de B-Klasse profiteert van het sterke Duitse merkimago, waardoor hij zijn waarde goed weet te behouden. De tweedehandsprijzen beginnen vanaf zo’n 25.000 euro voor de instapmotoren uit het eerste bouwjaar 2019, maar lopen al snel op naarmate de uitrusting, het bouwjaar of het motorvermogen toeneemt.

Voor de benzinemodellen betaal je in Vlaanderen minstens 179,23 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 280,03 euro aan BIV (B 180 Essential Line). De diesels kosten je minstens respectievelijk 411,41 euro en 740,28 euro (B 200 d Business Line). De plug-inhybride AB 250 e kost je in Vlaanderen 104,20 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 50,38 euro aan BIV. In Brussel betaal je minstens 201,30 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 495 euro aan BIV.

Design-highlights en interieur

Deze derde generatie Mercedes-Benz B-Klasse (W247) breekt met het wat burgerlijk brave lijnenspel van zijn voorganger (W246) en slaat dezelfde dynamische stijlrichting in als de technisch verwante A-Klasse en GLA. Ook binnenin: daar is de widescreen cockpit de grote blikvanger. Het visuele onderscheid met de GLA maakt deze B-Klasse door zijn lagere bodemvrijheid en gordellijn, zijn grotere glaspartijen en de afwezigheid van kunststof omranding rond de wielkasten en bumpers.

Klassieke luxe of opvallende sportiviteit

Net als bij de A-Klasse en GLA is het grote radiatorrooster de aandachttrekker op deze B-Klasse. De basisuitvoering Essential Line houdt de buitenkant op het karige af sober, met onder meer 16-duimsvelgen en halogeenkoplampen. Vanaf de Business Line mag het wat fleuriger zijn, met onder meer chromen accenten en ledkoplampen. De Luxury Line dweept met 17-duimsvelgen en met chroom omrande ruiten, de AMG Line doet het onder meer met sportievere bumpers, een eigen radiatorrooster en 18-duimsvelgen. Roségoud en Patagoniërood zijn de meest opvallende koetswerkkleuren, het Nightpakket voegt verduisterde ruiten en zwarte koetswerkaccenten toe. Optioneel lopen de velgmaten op tot 19 duim.

Widescreen cockpit en Hey Mercedes

Ook hier volgt de Mercedes-Benz B-Klasse de stijl van de A-Klasse: een digitale look met een instrumentenpaneel dat visueel lijkt door te lopen in het infotainmentscherm. In de hogere uitvoeringen is dat scherm 10,25 duim groot voor een nog vloeiender geheel. Het MBUX-infotainmentscherm laat zich ook met de stem bedienen, en beschikt dus over een virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey Mercedes”. Vanaf Business Line en Luxury Line kan je de B-Klasse afwerken met Artico-imitatieleder (ook echt leder op Luxury Line) en verschillende inzetstukken voor het dashboard en de portieren. De AMG Line pakt uit met sportzetels.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes-Benz B-Klasse kreeg bij zijn debuut in 2019 de maximumscore van vijf sterren op de crashtests van de Euro NCAP. Standaard is de B-Klasse dan ook voorzien van de meest courante veiligheidszaken, zoals noodrem- en rijstrookhulp, snelheidsbegrenzers en frontale en zijdelingse airbags. Een parkeercamera is standaard, actieve parkeerhulp is standaard vanaf de hogere uitvoeringen. Het uitgebreide rij-assistentiepakket voor veelrijders is optioneel, maar niet op de basisuitvoering.

Alternatieven

De grootste concurrent voor deze Mercedes-Benz B-Klasse is te zoeken bij de andere Duitse premiummerken: de BMW 2 Reeks Active Tourer, die eveneens premiumambities, praktische interieurruimte en een dynamisch rijgedrag met elkaar combineert. Dit soort monovolumes wordt steeds schaarser en het aanbod iets meer gedateerd. Bij Volkswagen rijdt bijvoorbeeld nog steeds de Touran rond, Renault heeft de Scénic nog even in de catalogus. Wie bij Mercedes eveneens een hoge rijpositie zoekt maar meer avontuurlijke looks wil, kan eventueel uitwijken naar de GLA.

FAQ

Is de Mercedes B-Klasse elektrisch?
Ja! Mercedes produceerde tussen 2015 en 2017 de B 250e Electric. De huidige generatie komt er enkel als plug-in.
Is de Mercedes B-Klasse betrouwbaar?
De Mercedes B-Klasse deelt zijn techniek met een rist andere modellen van het merk met de ster. Doorheen de band is hij daardoor betrouwbaar.
Is er een Mercedes B-Klasse met vierwielaandrijving?
Ook de B-Klasse kan profiteren van Mercedes’ 4Matic-vierwielaandrijving. Die is wel enkel voorbehouden voor de topmotoren.

Meer informatie

Modellen