Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
10C637_08.jpg

Mercedes-Benz ML

1 / 5
10C637_08.jpg
08C1130_086.jpg
09C203_003.jpg
09C203_025.jpg
10C637_06.jpg

Sterke punten

  • Comfort en binnenruimte
  • Terreinvaardigheid
  • Knotsgekke AMG-versie

Zwakke punten

  • Verbruik
  • Hoog gewicht
  • Prijzig onderhoud en hoge belastingen

Mercedes-Benz M-Klasse (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz M-Klasse (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De ML is de **voorganger van wat we nu de GLE noemen**

De tweede grootste SUV van Mercedes (als je de G-Klasse niet meerekent) en dus de gedoodverfde concurrent voor de BMW X5 en de Audi Q7. Deze W164 werd gebouwd van 2005 tot 2011 en was een stuk moderner dan zijn voorganger, die duidelijk nog uit de jaren ‘90 stamde. Hij was ook een stuk groter en ruimer geworden, terwijl hij als basis diende voor de 7-zits GL (nu GLS). In 2008 kreeg de ML een facelift.

Interesse in een Mercedes-Benz ML

Mercedes-Benz ML tweedehands auto
Mercedes-Benz ML dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • De W164 Mercedes ML was 15 cm langer en 7 cm breder dan zijn voorganger, wat hem een pak meer binnenruimte gaf. Bovendien zorgde de luchtvering voor een zeer goede demping, waardoor het comfortniveau van de ML zijn concurrenten oversteeg. Daarnaast had de ML een erg ruime koffer.

  • Je kon de ML ook krijgen met het offroadpakket, met onder meer een lage gearing voor de automaat, twee vergrendelbare differentiëlen en een aangepaste luchtvering die hem wat hoger op zijn poten zet. Daarmee is de ML best capabel in het terrein, zeker als je ook de nodige bodembescherming hebt.

  • Het motorengamma van de ML bestond nog uit allemaal dikke V6- en V8-motoren op benzine of diesel, maar de gekste van allemaal was de ML 63 AMG, met een 6,2 liter-V8 van 510 pk. Naar het verbruik moet je niet echter niet vragen…

  • Last but not least: elke ML W164 met dieselmotor heeft een maximaal trekvermogen van 3,5 ton. Er zijn pick-ups die minder bieden!

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes ML (W164)

Motoren

Het motorengamma van de Mercedes ML bestond exclusief uit zes- en achtcilinders. In België werden ze bijna altijd met een dieselmotor geleverd, het verbruik van de benzineversies is astronomisch. Toch had je hem als ML 350 (3.5 V6, 276 pk), ML 500 (5.0 V8, 310-388 pk) of als ML 63 AMG, met een 6,2 liter-V8 van 510 pk. Daarmee kon de grote en zware SUV in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalde hij een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Maar zoals gezegd waren de dieselmotoren veel populairder. Het begon met de ML 280 CDI (3.0 V6, 192 pk) die later als ML 300 CDI door het leven ging en ook 207 pk kreeg. Een stapje hoger stond de ML 320 CDI (3.0 V6, 227 pk), die later door het leven ging als ML 350 CDI BlueTec met een AdBlue-systeem. Je had ook een ML 420 CDI (4.0 V8, 310 pk), die na de facelift tot ML 450 CDI werd omgedoopt. Een 7-trapsautomaat was standaard, net als 4Matic-vierwielaandrijving.

Afmetingen

De Mercedes-Benz ML W164 is 4,78 meter lang, 1,91 meter breed en 1,82 meter hoog, met een wielbasis van 2,92 meter. Daarmee is hij 15 cm langer en 7 cm breder dan zijn voorganger, wat zijn weerslag had op de binnenruimte. Het gewicht van de ML was ongeveer 2,1 ton, wat dan weer een negatieve impact had op het verbruik. De koffer was wel bijzonder ruim met 551 tot 2.050 liter met de achterbank plat, terwijl de ML een trekvermogen had van 3,5 ton.

Uitvoeringen

De Mercedes ML heeft geen uitrustingsniveaus, je moest de opties los of in pakketten toevoegen, wat al snel een lieve duit kon kosten. Zo waren xenonlampen, navigatie, parkeersensoren, een lederen interieur en zijdelingse airbags achteraan allemaal niet standaard. Er waren wel een aantal speciale reeksen, zoals de Edition 10 die de 10e verjaardag van het model vierde, en de Grand Edition, als zo goed als compleet uitzwaaimodel voor deze generatie.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De prijzen voor een Mercedes ML W164 beginnen bij 6.000 euro voor exemplaren met een erg hoge kilometerstand, al dan niet met mechanische gebreken, en vaak ook lichte vrachtversies. Daarnaast zijn er een heleboel exemplaren bedoeld voor export. Het interessante aanbod begint derhalve pas vanaf 14.000 euro, waarvoor je direct wel een faceliftversie kan vinden met een mooie uitrusting. De ML 63 AMG is vrij zeldzaam in België en vind je vanaf 22.500 euro, maar hiervoor kan je ook eens in Nederland of Duitsland zoeken.

Let echter op: enkel de laatste modeljaren hebben een Euro 5-dieselmotor en mogen dus nog even binnen in de LEZ. Daarnaast heb je een heel hoge inschrijvingskost aan de ML W164 door zijn grote motoren en hoge CO2-uitstoot

Design-highlights en interieur

De Mercedes ML W164 nam een aantal elementen over van zijn voorganger, zoals de schuine C-stijlen en de halfronde koplampen, maar moderniseerde de look van de SUV grondig. Het was ook nog een SUV die sterk in zijn schoenen stond in het terrein - toch als je het offroadpakket had aangevinkt. In 2008 kreeg de ML een facelift met nieuwe koplampen, te herkennen aan het extra hoekje, en de heldere achterlichten met LED-technologie. Ook werden de zijspiegels een pak groter. De ML 63 AMG kreeg dikke bumpers met grote luchthappers, gigantische velgen en 4 uitlaten aan de achterzijde.

Ruimte en comfort

Aan boord had je een hoge zitpositie en comfortabele zetels, al moest je wel bijbetalen voor leer. De ML was hoe dan ook afgesteld op comfort - op de ML 63 AMG na - met een erg zachte luchtvering en een gevoelloos stuur. Achterin heb je drie volwaardige zitplaatsen, wat ook niet vanzelfsprekend is in dit segment. Bovendien is er een zeer grote bagageruimte aanwezig, zeker als de achterbank plat ligt, en vind je doorheen het interieur allerlei opbergruimtes. Het dashboard is klassiek Mercedes met heel wat knopjes en schakelaars, al zijn de tellers goed afleesbaar. Met de facelift kwam er een nieuw infotainmentsysteem met spraakbediening, een Harman Kardon-audiosysteem en een nieuw stuurwiel met standaard schakelflippers.

Rijhulp en veiligheid

In 2008 kreeg de Mercedes ML een Euro NCAP-score van 5 sterren. De veiligheidsuitrusting bestond onder meer uit 8 airbags, ABS, ESP en na de facelift kwam er ook een dodehoekmonitor en Pre-Safe, dat de auto voorbereidt op een naderende botsing.

Alternatieven

De Mercedes ML had als belangrijkste concurrenten natuurlijk de BMW X5 (E70) en de Audi Q7 van de eerste generatie, maar er waren nog meer grote SUV’s te vinden in die tijd. Zo was er de Range Rover Sport, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, de Lexus RX en de Infiniti FX.

FAQ

Is de Mercedes ML W164 betrouwbaar?
De Mercedes ML W164 is redelijk betrouwbaar, maar sommige onderdelen zijn erg duur om te vervangen en de 350-benzinemotor heeft veel problemen gekend. Ook kunnen er roestplekken vormen aan de deuren.
Hoeveel kost een Mercedes ML W164?
Het interessante aanbod begint pas vanaf 14.000 euro, waarvoor je direct wel een faceliftversie kan vinden met een mooie uitrusting. De ML 63 AMG is vrij zeldzaam in België en vind je vanaf 22.500 euro, maar hiervoor kan je ook eens in Nederland of Duitsland zoeken.
Wat is het verschil tussen de Mercedes ML en GLE?
De Mercedes ML veranderde in de W165-generatie van naam naar GLE, om zijn positie binnen het gamma duidelijker te maken. Het is dus hetzelfde model met een andere naam.

Modellen