Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Opel-Tigra_Twin_Top_1.8-2005-1600-0d.jpg

Opel Tigra TwinTop

1 / 4
Opel-Tigra_Twin_Top_1.8-2005-1600-0d.jpg
Opel-Tigra_Twin_Top_1.8-2005-1600-02.jpg
Opel-Tigra_Twin_Top_1.8-2005-1600-09.jpg
Opel-Tigra_Twin_Top_1.8-2005-1600-0a.jpg

Sterke punten

  • Sportieve look
  • Stijf koetswerk ondanks cabriodak
  • Ruime koffer

Zwakke punten

  • Windgeruis
  • Slechts twee zitplaatsen
  • Slome basismotoren

Duitse coupé-cabrio met een Frans tintje

Het succes van de Mercedes SLK en de Peugeot 206 CC zorgde voor een kortstondige rage van coupé-cabrio’s in de jaren 2000, elk merk moest er eentje hebben. Zo ook Opel, dat naast de Astra TwinTop ook de naam Tigra deed terugkeren met een coupé-cabrio op basis van de Corsa. De Tigra TwinTop werd bovendien geproduceerd door Heuliez, dat ook het dak van de 206 CC maakte. De Tigra bleek echter niet zo succesvol als gehoopt, wat niet enkel het einde van het model betekende, maar ook van de koetswerkbouwer waar hij van de band rolde.

Goede redenen

  • De Opel Tigra TwinTop was gebaseerd op de Corsa, maar kreeg een veel spannendere look dankzij een nieuwe neus met Astra-invloeden en zijn coupévorm. Je kon hem ook uitgebreid personaliseren.

  • Ondanks zijn cabriodak zit het met de stijfheid van de Tigra TwinTop wel goed, dankzij een kwalitatief onderstel en zijn korte wielbasis. Dat betekent dat je ook plezier kon beleven in de bochten.

  • Door het weglaten van de achterbank had de Tigra TwinTop een vrij ruime koffer, zeker voor een cabrio: 250 liter met het dak open en liefst 440 liter met het dak dicht.

  • Omdat de Tigra TwinTop nooit echt populair werd, zijn de weinige tweedehandswagens erg goedkoop te vinden. Voor 4.000 tot 5.000 euro heb je al de mooiste exemplaren van België.

Alle belangrijke gegevens over de Opel Tigra TwinTop

Motoren

Het motorenaanbod van de Opel Tigra TwinTop was vrij beperkt. Op benzine had je de keuze tussen een 1.4 van 90 pk en een 1.8 van 125 pk uit de Corsa GSi. Op diesel was er een 1.3 MultiJet van Fiat met amper 70 pk. Door het extra gewicht van de Tigra ten opzichte van de Corsa, toch een verschil van een kleine 200 kilo, is de 1.8 van 125 pk de interessantste keuze. De 1.4 op benzine en de 1.3 diesel hebben toch wat moeite om vaart te maken.

Afmetingen

De Opel Tigra TwinTop werd iets langer dan de Corsa C waarop hij is gebaseerd: 3.92 meter lang, 1,69 meter breed en 1,36 meter hoog. Voor een compacte cabrio heeft hij ook een verrassend grote kofferruimte - 440 liter met dak dicht, 250 liter met dak open - maar dat gaat wel ten koste van een achterbank. De Tigra TwinTop is dus een pure tweezitter. Door het stalen klapdak en de extra verstevigingen werd hij ook wat zwaarder dan de Corsa: 1,2 ton, ten opzichte van ongeveer 1 ton voor het basismodel.

Uitvoeringen

De Opel Tigra werd geleverd in drie uitvoeringen: Enjoy, Sport en Cosmo, waarvan die laatste de meest complete was. Bovendien was er veel personalisatie mogelijk, zoals een contrasterende kleur voor het klapdak, een gekleurd lederen interieur en knappe lichtmetalen velgen. Er waren ook regelmatig speciale edities met afwijkende kleurencombinaties.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De prijzen van de Tigra TwinTop hebben hun bodem bereikt, dus het is een goed moment om er eentje te kopen nu ze nog in vrij goede staat verkeren. Je vindt al een Tigra TwinTop in België vanaf 2.000 euro, maar voor 4.000 euro is de keuze groter en vind je beter uitgevoerde exemplaren. De mooiste exemplaren kosten amper 5.000 euro. Een probleem met het Belgische aanbod is dat er weinig modellen met de 1.8-benzinemotor zijn geleverd, en des te meer met de 1.3 diesel. Het kan dus lonen om in Nederland te kijken voor meer keuze qua benzinemotoren.

Design-highlights en interieur

Hoewel de Opel Tigra TwinTop was gebaseerd op de Corsa C uit 2000, kreeg hij de looks mee van de in hetzelfde jaar gepresenteerde Astra, met de amandelvormige koplampen en hoekige lijnen. Het gaf hem in ieder geval een meer moderne look dan zijn hatchbackbroertje, en dat was nodig, als Opel zijn saaie imago wilde oppoetsen. Leuke details zijn de contrasterende rolbeugel en het dak, dat in bepaalde speciale reeksen een ander kleurtje kreeg. Zo had je de Linea Nera met een rood dak, dat er uitzag als een stoffen klapdak. Om het dak te openen moet je stilstaan met de handrem aan, de operatie duurt 18 seconden.

Toch een Corsa

Het spannende exterieur van de Tigra TwinTop vertaalde zich echter niet naar een even sexy interieur. Daar trof je gewoon het dashboard van de Corsa aan, compleet met het kleine schermpje van de boordcomputer of de optionele navigatie boven de ventilatieroosters. Anders dan de Corsa had je slechts twee zitplaatsen, maar sportzetels waren standaard en een halflederen of volledig lederen bekleding was mogelijk, in sommige reeksen zelfs in een felrood kleurtje.

Rijhulp en veiligheid

De Tigra TwinTop kreeg in 2004 4 sterren van Euro NCAP voor de bescherming van Volwassenen en 2 sterren voor de bescherming van voetgangers. Hij heeft frontale en zijdelingse airbags, ESP en cruise control waren optioneel.

Alternatieven

De rechtstreekse concurrent van de Opel Tigra TwinTop was natuurlijk de Peugeot 206 en later de 207 CC, het is dit model dat Opel wou uitdagen met de Tigra. Verder had je nog de Citroën C3 Pluriël, de Nissan Micra C+C en de Smart Roadster als het iets sportiever mag zijn. Enkel de Smart en de Opel hebben twee zitplaatsen, de andere modellen hebben nog een paar noodzitjes achterin.

FAQ

Heeft de Opel Tigra TwinTop problemen?
Zoals bij de meeste cabrio’s moet je letten op een goed functionerend dakmechanisme. Er kunnen zich problemen voordoen met het hydraulische systeem. Ook eventuele lekkages moeten gecontroleerd worden.
Hoeveel kost een Opel Tigra TwinTop?
De prijzen van de Tigra TwinTop hebben hun bodem bereikt, dus het is een goed moment om er eentje te kopen nu ze nog in vrij goede staat verkeren. Je vindt al een Tigra TwinTop in België vanaf 2.000 euro, maar voor 4.000 euro is de keuze groter en vind je beter uitgevoerde exemplaren. De mooiste exemplaren kosten amper 5.000 euro.
Welke motoren heeft de Opel Tigra TwinTop?
Op benzine had je de keuze tussen een 1.4 van 90 pk en een 1.8 van 125 pk uit de Corsa GSi. Op diesel was er een 1.3 MultiJet van Fiat met amper 70 pk.