Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-MMP-Porsche-Cayenne_01.jpeg

Porsche Cayenne

1 / 4
AS24-MMP-Porsche-Cayenne_01.jpeg
AS24-MMP-Porsche-Cayenne_02.jpeg
AS24-MMP-Porsche-Cayenne_03.jpeg
AS24-MMP-Porsche-Cayenne_04.jpeg

Sterke punten

Een échte rijders-SUV Techfestijn Royaal veel vermogen

Zwakke punten

Hoge basisprijs Imago Optiepolitiek

Porsche Cayenne Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche Cayenne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.8 - 9.7s
Maximumsnelheid:209 - 295 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):58 - 380 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.5 - 15.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4782 x 1928 x 1653 mm
Portieren:5
Kofferruimte:460 - 1780 liter
Aanhangergewicht:485 - 855 kg

De meest complete SUV ter wereld

Toen Porsche in 2002 de eerste generatie Cayenne lanceerde stond de wereld in rep en roer. Ondertussen zijn we toe aan generatie drie en is de atletische SUV van het Duitse merk een vaste waarde geworden in het straatbeeld. De Cayenne is een absolute allrounder met sportieve aspiraties.

Interesse in een Porsche Cayenne

Porsche Cayenne tweedehands auto
Porsche Cayenne nieuwe auto
Porsche Cayenne dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Cayenne is een ongelooflijk sportieve SUV ongeacht de uitvoering. Je hoeft nog maar enkele meters te rijden om het race-DNA van Porsche in deze SUV te vinden.

  • De afwerking en bouwkwaliteit van de derde generatie Cayenne is van een torenhoog niveau.

  • De diesel mag dan wel verdwenen zijn, in de plaats schuift Porsche fiscaal vriendelijke plug-ins en een monsterlijke Turbo GT met 640 pk naar voren.

  • Hoewel een ware sportieveling, is de Cayenne voor dagelijks gebruik ook gewoon lekker praktisch.

Alle belangrijke gegevens over de Porsche Cayenne (9YA / 9YB)

Motoren

Onder de motorkap van de derde generatie Cayenne voorziet Porsche plaats voor zescilinders, achtcilinders en plug-inaandrijvingen. Porsche spreekt alvast van instapversie Cayenne, e-Hybrid, S, GTS, Turbo, Turbo S e-Hybrid en Turbo GT. Alle versies sturen hun kracht naar de vier wielen. De instapversie Cayenne is met zijn 340 pk sterke 3-liter V6 bezwaarlijk een doetje te noemen. De e-Hybrid neemt de motor van de basis-Cayenne over en voegt er een elektromotor van 130 pk en een accu van 14,1 kWh aan toe. Goed voor een systeemvermogen van 462 pk, een verbruik van 3,1 l/100 km (71 g/km CO2) en een elektrische range van 44 km.

Versie Cayenne S neemt de 2.9-liter V6 met twee turbo’s vanuit de Audi RS 4 Avant. Daardoor beschikt deze Cayenne S over een stevige 440 pk. De Cayenne GTS wisselt de zescilinder in voor een machtige 4-liter V8 en doet het vermogen stijgen naar een vlotte 460 pk.

Zeg je V8, dan moet je het ook hebben over de machtige Turbo-uitvoeringen. Enerzijds is er de Cayenne Turbo die maar liefst 550 pk naar de vier wielen mag sturen, anderzijds is er de Cayenne Turbo S E-Hybrid. Die plug-in neemt de 4-liter V8 van de Cayenne Turbo, voegt een 130 pk sterke elektromotor en 14,1 kWh accu toe en is daardoor goed voor een systeemvermogen van 680 pk.

In 2021 lanceerde Porsche de Cayenne Turbo GT. Exclusief voorbehouden voor de coupé-versie van de Cayenne mag deze circuitversie gebruik maken van een 640 pk sterke versie van de 4-liter V8. Zonder hulp van een elektromotor! Op moment van schrijven (zomer 2022) is dit dé snelste SUV op het de Nürburgring.

Afmetingen

Met zijn lengte van 4.92 meter, breedte van 1.99 meter en hoogte van 1.67 meter plaatst de Cayenne zich in het segment van de ruime gezins-SUV’s. Hoewel vlot 2.1 tot 2.5 ton in de weegschaal, weet de Cayenne zijn gewicht en dimensies goed te verbergen tijdens het rijden.

Met een koffervolume van 745 liter (max 1.680l) is de Cayenne bovendien een échte familiewagen. Ga je voor de plug-uitvoeringen, dan slinkt dat volume evenwel richting 645 liter (max 1.605l). Van de derde generatie Cayenne is er ook een coupé op de markt. Die ziet door zijn scherp aflopende daklijn het koffervolume verder dalen naar 549 liter (max 1.464 l).

Uitvoeringen

Net zoals bij de andere modellen van Porsche hangen de uitvoeringen vast aan een bepaalde motorisatie. Zoals je hierboven al kon lezen biedt Porsche de Cayenne aan als: instapversie Cayenne, Cayenne E-Hybrid, Cayenne S, Cayenne GTS, Cayenne Turbo, Cayenne Turbo S E-Hybrid en Cayenne Turbo GT.

Alle uitvoeringen zijn beschikbaar op de Cayenne SUV en Cayenne Coupé behalve uitvoering “Turbo GT” die exclusief voor de Cayenne Coupé werd ontwikkeld. Strikt genomen mag je trouwens stellen dat hogere uitvoeringen (met meer vermogen) genieten van een grotere standaarduitrusting.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de derde generatie Porsche Cayenne SUV starten aan 87.000 euro (94.000 euro voor Cayenne Coupe) en lopen door tot 192.000 euro voor de Cayenne SUV Turbo S E-Hybrid (196.000 voor de Coupé). Speciale editie Turbo GT heeft een startprijs van 215.000 euro.

De tweedehandsprijzen van de derde generatie Cayenne starten rond de 70.000 euro en lopen door tot vlot 150.000 euro. Voor een plug-in ben je minimaal 75.000 euro kwijt terwijl opperkoning Turbo GT een prijs kent op de tweedehandsmarkt van boven de 200.000 euro.

Design-highlights en interieur

Herkenbaar nieuw, zo kan je de derde generatie van de Cayenne samenvatten. Met een moderne update aan het uiterlijk en een technologische update in het interieur. Vanaf de derde generatie introduceert Porsche eveneens de Cayenne Coupé met opvallende aflopende daklijn.

Koning van de weg

De Cayenne blijft ook in zijn derde generatie de koning van de weg. Met een indrukwekkende snuit en sportieve derrière. De Coupé-uitvoering voegt daar ook nog eens een sierlijke daklijn aan toe. Zowel de basisversie als de topversies werden trouwens ontworpen met offroadprestaties in het achterhoofd. Dit is dus geen SUV die enkel op het verharde uit de slag kan.

Multimedia-infusie

De derde generatie Cayenne mag uitpakken met de modernste snufjes op vlak van multimedia en infotainment. Zonder dat daarbij het dashboard uit één gigantische tablet bestaat. Porsche weet haar foutloze afwerking dan ook mooi te combineren met moderne technologieën. Vergis je trouwens niet, hoewel sportieve aspiraties is de Cayenne ook een extreem praktische gezins-SUV. Met genoeg plaats voor vijf en bagage in de koffer.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2017 kreeg de Porsche Cayenne de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. De opper-SUV van Porsche wordt uitgerust met de meest vooruitstrevende rijhulpsystemen. Zaken zoals rijstrook- en noodremhulp, een adaptieve snelheidsregelaar en snelheidsbegrenzer tekenen dan ook uiteraard present.

Alternatieven

De Cayenne doet zo’n spreidstand qua vermogens dat hij verschillende concurrenten kent. De basis-uitvoeringen kennen alternatieven in de vorm van een goed uitgeruste Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE of zelfs Volkswagen Touareg. De Turbo-uitvoeringen nemen het dan weer op tegen de exotische SUV’s van deze wereld. Denk maar aan de Lamborghini Urus, Bentley Bentayga, Aston Martin DBX en Ferrari Purosangue.

FAQ

Is de Porsche Cayenne 100% fiscaal aftrekbaar?
Met een CO2-uitstoot van minimaal 71 g/km voor de Cayenne E-Hybrid is de derde generatie Cayenne niet 100% fiscaal aftrekbaar.
Is de Porsche Cayenne elektrisch?
Op dit moment (zomer 2022) heeft Porsche geen 100% elektrische versie van de Cayenne. Wel heeft de Taycan in haar gamma, een 100% elektrische sedan of stationwagen.

Beoordelingen voor Porsche Cayenne

63 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen