Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-captur-front

Renault Captur

1 / 4
renault-captur-front
renault captur e-tech hybrid r.s. line 12
renault captur e-tech hybrid r.s. line 6
renault-captur-plugin-hybride-2020-41-2

Sterke punten

Laag geprijsd Verkrijgbaar als hybride Handige binnenruimte

Zwakke punten

Beperkt zicht rondom Droog rijgedrag

Renault Captur Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Captur, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.6 - 14.3s
Maximumsnelheid:168 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):28 - 130 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.5 - 5.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4122 x 1778 x 1566 mm
Portieren:5
Kofferruimte:309 - 1334 liter
Aanhangergewicht:350 - 1382 kg

Nieuwe auto, zelfde recept

De Captur zit in zijn tweede generatie, en daarin houdt Renault vast aan zijn veelgeprezen recept. De voorganger was namelijk een succesverhaal dus waarom zou je dan veel veranderen? De sterktes worden echter verder doorontwikkeld, waardoor de Captur comfortabeler en ruimer wordt terwijl de prijs overzichtelijk blijft.

Interesse in een Renault Captur

Renault Captur tweedehands auto
Renault Captur nieuwe auto
Renault Captur dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoek je waar voor je geld in het compacte crossoversegment, dan kan je bijna niet om deze Renault Captur heen. Hij biedt minstens het comfort en de looks van zijn concurrenten maar troeft hen bijna allemaal af met zijn lage basisprijs.

  • Denk daarom niet dat je Captur ook zal aanvoelen als een goedkope auto, want Renault heeft het model nog meer verfijnd dan voorheen. Zo vind je leuke materialen in het interieur en krijg je de keuze uit heel wat motoren.

  • De opvallendste onder die aandrijflijnen zijn de hybrides, want de Captur krijgt er maar liefst twee. Je kan hem zowel bestellen met een zelfopladende hybride aandrijflijn als met een stekker in de flank.

  • Hoewel de Captur onderhuids gebaseerd is op de Clio, is zijn binnenruimte allesbehalve minimaal. Dankzij een verschuifbare achterbank past er net zoveel bagage in als in sommige grotere SUV’s.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Renault Captur deelt zijn platform met de compacte Clio, al staat elektrificatie bij de crossover duidelijk op een hoger plan. Waar de Clio dus voornamelijk teert op klassieke diesel- en benzinemotoren, moet je tegenwoordig je best doen om de Captur niet als hybride mee naar huis te nemen.

De enige verbrandingsmotor in het Captur-gamma die het nog volledig zonder hybridehulp doet, is de TCe 90-benzinemotor. Deze aandrijflijn maakt gebruik van een 1.0-liter driecilinder benzinemotor die dankzij een turbo 91 pk naar de voorwielen stuurt. Dat gebeurt bij de Captur steeds langs een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarnaast kan je de auto als TCe 140 bestellen, die 140 pk haalt uit een 1.3-liter benzinemotor met turbo. Deze aandrijflijn beschikt bovendien over mildhybride techniek om het verbruik en de uitstoot te drukken, en kan naar wens gecombineerd worden met een manuele zesbak of een zeventraps automaat. Hoewel de tweede generatie Captur pas sinds 2020 op de markt is, zijn er in die jaren al heel wat verschillende motoren verschenen en weer verdwenen. Zo stond er aanvankelijk een 1.5-liter dieselmotor in het gamma met 115 pk, was er een variatie van de 1.0-liter driecilinder op LPG en kon je de 1.3-liter benzinemotor krijgen met 130 en zelfs 155 pk.

De interessantste aandrijflijnen zijn echter de volwaardige hybrides, en daarvan zijn er twee. Zo valt de Captur te combineren met de zelfopladende E-TECH-hybride aandrijflijn uit de Renault Clio, die een 1.6-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor voor een totaalplaatje van 145 pk. Daarnaast kan de auto korte afstanden zuiver elektrisch rijden wanneer er niet veel vermogen gevraagd wordt, dankzij zijn accu van 1,2 kWh. Wil je echter verder komen op stroom, dan kan je kiezen voor de E-TECH Plug-In Hybrid. Die teert op dezelfde basis met een 1.6-liter benzinemotor, maar schopt het dankzij een sterkere elektromotor tot 160 pk. Bovendien kan je tot 50 kilometer elektrisch rijden dankzij een accu van 9,8 kWh.

Afmetingen

De Renault Captur mag zich rekenen het B-segment van de SUV’s, en geldt er zelfs als één van de maatstaven. Met zijn lengte van 4,23 meter en breedte van 1,8 meter bevindt hij zich er dus precies in het middelpunt. De hoogte is dan weer eerder beperkt met 1,57 meter, waardoor de Captur er eerder het silhouet van een soort kleine MPV dan dat van een echte SUV op nahoudt. Het gaat hier dus wel echt om een crossover.

Dat vloeiende silhouet, met het korte neusje en de stompe achterzijde, draagt dan ook bij tot een MPV-waardige binnenruimte. Zo zit je niet alleen voor- en achterin een Captur verrassend riant, maar biedt de cabine ook een geruststellend gevoel van ruimtelijkheid. Het interieur komt pas echt tot zijn recht wanneer je slim aan de slag gaat met de verstelbare achterbank, want die kan je naar wens 16 centimeter voor- of achterwaarts kan schuiven om de zit- of kofferruimte te vergroten. Daardoor meet de koffer op zijn grootst wel 536 liter, en dat is ongezien in dit segment.

Varianten

Je kan de nieuwe Renault Captur in zes uitrustingsniveaus bestellen: als Equilibre, Evolution, Techno, Rive Gauche, R.S. Line en Iconic. De Equilibre is daarin de basisversie, en die krijgt meteen 17-inchvelgen, cruise control, een rijstrookassistent, een infotainmentscherm van 7 inch en licht- en regensensoren** mee. De Evolution voegt daar onder andere LED-koplampen, navigatie en parkeersensoren achteraan aan toe terwijl de Techno inzet op technologie met een rijmodusschakelaar, automatische airco, een digitaal bestuurdersdisplay en een achteruitrijcamera. De Rive Gauche is dan weer een speciale editie met stijlvolle, zwarte accenten en velgen en heel wat extra uitrusting. De R.S. Line zoekt daarnaast het sportieve op met enkel toegang tot de sterkste motoren en strakkere demping, maar ook 18-inchvelgen en zijn eigen bumperkit. Tot slot is er de Iconic, die vrijwel full option uitgerust wordt.

Prijzen

Hoewel de standaarduitrusting van de Renault Captur dus meteen aanvaardbaar is, is de basisprijs dat op zijn zachtst gezegd ook. Met een nieuwprijs van tenminste 22.600 euro duikt deze crossover namelijk een paar duizend euro onder zijn grootste concurrenten. Voor dat geld krijg de de Captur in zijn Equilibre-versie met een 1.0-liter benzinemotor met 91 pk. Moet het een hybride zijn, dan kan je in datzelfde uitrustingsniveau meteen ook een zelfopladende E-TECH-hybrid kiezen voor 27.350 euro. De plug-inhybride vind je echter pas vanaf het Evolution-niveau, en dan betaal je 34.200 euro voor de goedkoopste stekkerversie.

Ga je tweedehands op zoek naar een Captur van de tweede generatie, dan vind je ondanks de geringe leeftijd van het model toch al verrassend goede aanbiedingen. Zo kan je al een vroeg exemplaar – van 2020 dus – vinden vanaf zo’n 16.000 euro. Dat verandert enigszins wanneer je één van de E-Tech-hybrides zoekt, want daar is het aanbod nog beperkt. Reken op zo’n 25.000 euro voor een jong gebruikte zelfopladende hybride, terwijl de plug-inhybride eerder richting de 30.000 euro gaat.

Design

Buitenzijde

Zag je de nieuwe Renault Captur altijd al als een facelift van het vorige model, dan ben je waarschijnlijk niet de enige. De eerste generatie van Renaults compacte crossover was namelijk zo’n succesnummer dat de Fransen maar weinig aan het algemene design veranderd hebben bij de overgang naar generatie twee. Daardoor blijft de MPV-achtige vorm, met zijn kort neusje en stompe achterwerk, overeind terwijl het model natuurlijk als vanouds wat hoger op zijn poten staat. Renault giet wel zijn nieuwe designsausje over de Captur met C-vormige koplampen, slanke LED-verlichting achteraan en een scherper getekend lijnenspel.

Binnenzijde

Vanbinnen merk je pas echt dat deze Captur helemaal in het nieuw steekt. Zo wordt het interieur gedomineerd door een rechtopstaand aanraakscherm en vind je in het instrumentarium van de hogere uitrustingsniveaus een tweede scherm dat je ritinformatie weergeeft. Verder heeft het dashboard een dynamisch design, en wordt het interieur naargelang de versie bekleed met kwalitatieve, aangename materialen.

Veiligheid

De Renault Captur haalde bij zijn lancering in 2019 nog de volle vijf op vijf sterren in zijn Euro NCAP-crashtests. Dat dankt de crossover niet alleen aan een rist airbags, maar ook aan heel wat standaard aanwezige actieve veiligheidssystemen. Zo wordt ieder exemplaar voorzien van een noodremfunctie, een rijstrookassistent en zelfs cruise control.

Alternatieven

De Renault Captur maakt deel uit van het B-segment van de SUV’s en daar is het tegenwoordig druk. Heel wat constructeurs hebben zelfs meerdere modellen in dat segment, zoals Ford met de Puma en EcoSport en Volkswagen met de T-Cross en T-Roc, en ook Renault is daarin geen uitzondering aangezien het ook de Arkana in diezelfde klasse aanbiedt. De meeste concurrentie ondervindt de Captur waarschijnlijk echter van de andere budgetvriendelijke alternatieven, zoals de Skoda Kamiq, de Citroën C3 Aircross of de Hyundai Kona.

FAQ

Is de Renault Captur een betrouwbare auto?
De eerste generatie Captur kampte vrij vaak met problemen. Generatie twee lijkt het een stuk beter te doen.
Wat kost de Renault Captur?
De Renault Captur kost minimaal 22.600 euro.
Heeft de Renault Captur 4x4?
In België wordt de Renault Captur niet aangeboden met vierwielaandrijving.

Beoordelingen voor Renault Captur

18 Beoordelingen

4,7