Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2022_-_All-new_Master_E-Tech_Electric.jpeg

Renault Master

1 / 5
2022_-_All-new_Master_E-Tech_Electric.jpeg
2019_-_New_Renault_MASTER (1).jpeg
2019_-_New_Renault_MASTER.jpeg
2019_-_New_Renault_MASTER_and_New_Renault_TRAFIC.jpeg
2019_-_New_Renault_MASTER_press_tests_in_Portugal.jpeg

Sterke punten

  • Tot 14,8 m³ nuttig laadvolume
  • Veel opbergruimte in de cabine
  • Ook als elektrische Master E-Tech met grotere batterij

Zwakke punten

  • Niet zo fijn om mee te rijden als rivalen
  • Beperkt rijbereik en dure E-Tech
  • Matige veiligheidsuitrusting

Renault Master Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Master, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Oudgediende

De Renault Master is al sinds 1980 op de markt, maar toch zijn er slechts drie generaties verschenen, waarvan deze laatste in 2010 werd uitgebracht. Het is de grootste bestelwagen binnen het gamma van Renault en hij vormt ook de basis voor de oude Opel Movano (tegenwoordig is dat een Stellantis-busje) en de Nissan NV400/Interstar. Sinds 2018 is er ook een elektrische versie op de markt, de Renault Master E-Tech.

Interesse in een Renault Master

Renault Master tweedehands auto
Renault Master nieuwe auto
Renault Master dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Renault Master is de grootste bestelwagen in het gamma van Renault, met een laadvolume tot 14,8 m³ en een laadvermogen van ongeveer 1,5 ton.

  • Naast een praktische laadruimte heeft de Renault Master ook een praktische cabine, met maximaal 105 liter aan opbergvakken. Er zijn ook tafeltjes, lades, tablethouders enzovoort.

  • In 2018 kwam de elektrische Renault Master Z.E. op de markt, maar interessanter is de in 2022 vernieuwde Master E-Tech met een grotere batterij en dus een veel meer bruikbare actieradius.

  • Natuurlijk zijn er ook dieselmotoren in het gamma, tot 180 pk en 400 Nm sterk en daarmee ruim voldoende om mee te kunnen in het verkeer.

Alle belangrijke gegevens over de Renault Master

Motoren

Het hart van het Renault Master-gamma wordt gevormd door de 2.3 dCi-dieselmotor, die in een aantal verschillende vermogensversies wordt geleverd. Sinds 2019 heb je de keuze tussen 110, 135, 150, 165 of 180 pk, al verschillen de mogelijkheden afhankelijk van de keuze voor voor- of achterwielaandrijving en het chassistype. Er is ook een gerobotiseerde versnellingsbak beschikbaar met 6 versnellingen, naast de manuele zesbak.

In 2018 stelde Renault de Master Z.E. voor, een elektrische versie van de Master met een 33 kWh grote batterij. Inmiddels heeft het model de naam Master E-Tech gekregen. Deze versie heeft een rijbereik van amper 120 km en is dus bijna uitsluitend geschikt voor stedelijk gebruik. In 2022 kreeg de Master E-Tech een update met een grotere batterij van 52 kWh, die een veel nuttiger rijbereik van 190 km belooft. Dit is echter nog steeds een stuk minder dan wat de concurrentie kan bieden (Ford E-Transit, Maxus eDeliver 9, Fiat E-Ducato, …)

Afmetingen

De Renault Master is momenteel te bestellen in drie lengtematen (L1-L3) en drie hoogtematen (H1-H3). In het verleden was er ook een L4 die enkel als H2 en H3 geleverd kon worden. De L1 heeft een lengte van 5,08 meter, de L2 5,58 meter, de L3 6,23 meter en de L4 6,88 meter. De H1 is 2,31 meter hoog, de H2 2,49 tot 2,56 meter hoog en de H3 2,74 tot 2,82 meter hoog, afhankelijk van de uitvoering.

Het nuttig laadvolume voor de Master gesloten bestelwagen varieert van 8 m³ voor de L1H1 tot 17 m³ voor de L4H3, al is de grootst leverbare nieuwe versie de L3H3 met een laadvolume van 14,8 m³. Het nuttig laadvermogen varieert van 850 kilo tot ongeveer 1,5 ton. Er is ook een verzwaarde versie met een MTM van 4,5 ton.

Uitvoeringen

De Renault Master is beschikbaar als gesloten bestelwagen, dubbele cabine, chassis-cabine, pick-up en als kiepwagen. Er zijn dus heel wat op- en ombouwmogelijkheden beschikbaar. De basisuitrusting is echter vrij beperkt: elektrische ruiten, een in hoogte regelbare bestuurderszetel, een licht- en regensensor en één airbag.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Renault Master heeft een vanafprijs van 29.205 euro exclusief BTW. Dan krijg je een L1H1 met een MTM van 2,8 ton en een 110 pk sterke dieselmotor met manuele versnellingsbak. Voor een Master met MTM van 3,5 ton betaal je minstens 32.305 euro excl. BTW.

Omdat het model al sinds 2010 op de markt is, is er een ruim aanbod aan tweedehandswagens te vinden. De prijzen beginnen bij een kleine 7.000 euro voor intensief gebruikte exemplaren. Voor een Master in goede staat betaal je eerder een dikke 10.000 euro. De faceliftversie, die in 2020 op de markt kwam, is te vinden vanaf 26.500 euro met een lage kilometerstand.

Design-highlights en interieur

Deze derde generatie van de Renault Master werd in 2010 gelanceerd tegelijk met de technisch identieke Opel Movano, die ook door Renault wordt gebouwd. Het was een volledig nieuw model (de oude generatie stamde dan ook al uit 1997) en was ook te bestellen met meer verschillende koetswerkvarianten en aandrijvingen. Er kwam in 2020 een grote facelift met een volledig nieuw front.

Grote onderlinge verschillen

Aan boord zijn er ook grote verschillen te vinden tussen de modeljaren van de Master. Bij zijn lancering waren er nog vooral ronde vormen te vinden op het dashboard, met zoals bij de meeste bestelwagens heel veel harde plastic. Wel onderscheidt de Master zich met uitzonderlijk veel opbergruimtes aan boord. In 2020 kreeg ook het interieur een grondige update met de nieuwe stijl van het merk en een volledig nieuw dashboard, al dan niet met het Easy Link-infotainmentsysteem.

Rijhulp en veiligheid

Hoewel de Renault Master (optioneel) beschikbaar is met een rijstrookassistent, noodremhulp, dodehoekmonitor, parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera, kreeg de grote bestelwagen toch slechts een bronzen medaille van Euro NCAP voor zijn veiligheidssystemen. Andere modellen in zijn klasse doen het een stuk beter.

Alternatieven

De Renault Master wordt ook geleverd als Nissan NV400/Interstar en tot 2018 was er ook een Opel Movano op dezelfde basis, maar die laatste wordt nu gebouwd op dezelfde basis als de Citroën Jumper/Peugeot Boxer/Fiat Ducato. Verder heb je in deze klasse van grote lichte bestelwagens nog de Ford Transit 2T, Mercedes Sprinter, Iveco Daily en de Volkswagen Crafter.

FAQ

Wat is het laadvermogen van de Renault Master?
De Renault Master heeft een nuttig laadvermogen van 850 kilo tot ongeveer 1,5 ton voor de gesloten bestelwagen.
Hoeveel mag de Renault Master trekken?
De Renault Master mag tot 2,5 ton trekken.
Wat is het rijbereik van de elektrische Renault Master?
De Renault Master E-Tech heeft een theoretisch rijbereik van ongeveer 190 km.

Beoordelingen voor Renault Master

26 Beoordelingen

4,6