Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-l.jpg

Saab

Saab

Vind het model dat bij je past.

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

In de jaren ‘80 wordt Saab de fabrikant van lifestyle auto’s

Een hoog veiligheidsniveau, een sportief rijgedrag dankzij innovatieve turbotechnologie en een individueel design: dat waren in de jaren ’80 de kenmerken van de sedans, coupés en cabriolets van de kleine Zweedse autofabrikant Saab. In de Scandinavische landen hoorde Saab naast Volvo tot het nationale cultureel erfgoed. In de rest van Europa en vooral ook in Amerika golden de auto’s uit Zweden als een uitdrukking van non-conformisme. Dit had de fabrikant vooral te danken aan zijn Saab 900, die vanaf 1979 bijna 15 jaar lang zonder grote veranderingen gebouwd werd en sinds midden jaren ’80 van cabrio tot lifestyle auto transformeerde. Hoewel de Saab 900 bijna een miljoen keer van de band rolde was het de Zweden duidelijk dat dit aantal niet voldoende was om in een toenemend globaliserende auto-industrie de hoge ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen te kunnen bekostigen.


De Nederlandse sportautofabrikant Spyker redt Saab van de ondergang

Het management koos daarom allereerst voor een samenwerking met het Italiaanse Fiat-concern. Samen ontwikkelden zij de Saab 9000, een sedan uit een hogere klasse dan de Saab 900. In 1989 trad vervolgens het Amerikaanse concern General Motors (GM) bij Saab toe en stelde de Zweden basissen voor nieuwe auto’s ter beschikking. In 2000 nam GM het in 1947 opgerichte traditionele bedrijf Saab vervolgens helemaal over en bracht de Europese afzet onder in het handelsnetwerk van zijn dochter Opel. Ondanks nieuwe modelgeneraties zoals de Saab 9-5 en Saab 9-3 en een uitbreiding van het productpalet met Sport Utility Vehicles (SUV) zoals de Saab 9-2X voor de Amerikaanse markt bleef het aanhoudende economische succes echter uit. Saab dreigde failliet te gaan en pas op het allerlaatste moment vond GM begin 2010 met de Nederlandse sportautofabrikant Spyker Cars een koper voor zijn Zweedse dochter. Zo kon de productie van middenklasse sedans, cabrio’s en combi’s toch nog voortgezet worden.


Aan het begin van de bedrijfsgeschiedenis zet Saab in op sportauto’s voor de Amerikaanse markt

Dat uitgerekend een sportautofabrikant het bedrijf dat vroeger bekend stond als fabrikant van middenklasse auto’s van het faillissement redde, hoorde tot de merkwaardigheden van de wereldwijde herstructurering van de auto-industrie. Als men echter terugkijkt op de bedrijfsgeschiedenis van Saab heeft de betrokkenheid van Spyker Cars een historische basis. Want met de Saab Sonett, die van begin jaren ’50 tot 1974 in kleine oplage geproduceerd werd, hadden de Zweden aan het begin van hun carrière puristische roadsters in Britse voertuigtraditie en Italiaans aandoende coupés in hun collectie, die vooral in Amerika ervoor zorgden dat het merk Saab daar bekend werd. In Europa werden in deze tijd daarentegen de rondere compacte modellen uit de 90-serie verkocht. Dit waren de voorlopers van de klassieker Saab 900.


De Zweden hadden het grootste succes met hun klassieker Saab 900

Door de inzet van betrouwbare turbo-oplading en voorbeeldige veiligheidstechniek lukte het de Zweden om met de middenklasse sedan Saab 900 een klassieker te produceren waarvan tussen 1979 en 1994 bijna één miljoen voertuigen verkocht werden. Vandaag de dag worden ze als verzamelvoertuig te koop aangeboden. Ook de eind 1986 geïntroduceerde cabrioversie van de Saab 900 werd succesvol, hij werd geprezen om zijn tijdloze elegantie. Het modelpalet werd in 1985 uitgebreid met de grotere sedan Saab 9000, die in samenwerking met Fiat was ontwikkeld en tot 1998 gebouwd werd. Onder regie van GM brachten de Zweden vervolgens van 1993 tot 1998 de tweede generatie van de Saab 900 op de markt. Deze werd eveneens als sedan en cabriolet aangeboden en was voor het eerst gebaseerd op GM-techniek.


De nieuwere middenklassemodellen van Saab

Met de Saab 9-3 als opvolger van de Saab 900 en de op de Saab 9000 volgende Saab 9-5 brachten de Zweden hun modellen vanaf 1997 het dak van GM. In 1999 introduceerden de Zweden voor het eerst een dieselmotor voor de Saab 9-3. In de vanaf 2002 geproduceerde generatie verscheen er voor het eerst een Saab combi. Deze verscheen in 2009 dan ook nog in een versie met vierwielaandrijving onder de naam Saab 9-3X. In de hogere middenklasse had de Zweedse fabrikant in 2005 met de sedans en combi’s uit de bouwserie Saab 9-5 als één van de eerste autofabrikanten een voertuig in de collectie dat standaard geschikt was voor gebruik met bio-ethanol. Onder de nieuwe eigenaar Spyker Cars zou in 2010 de tweede generatie van de Saab 9-5 van de band rollen. GM verzekerde zich daarentegen van het recht om een opvolger voor de voornamelijk voor de Amerikaanse markt bedoelde SUV Saab 9-7X te bouwen. Deze werd vanaf 2005 in Amerika geproduceerd en in 2011 moet er onder de naam Saab 9-4X een nieuwe oplage van verschijnen.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Motorvermogen