Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Suzuki-Alto-2009-1600-07.jpg

Suzuki Alto

1 / 4
Suzuki-Alto-2009-1600-07.jpg
Suzuki-Alto-2009-1600-0c.jpg
Suzuki-Alto-2009-1600-0e.jpg
Suzuki-Alto-2009-1600-01.jpg

Sterke punten

  • Vrolijk design
  • Levendige driecilinder
  • Altijd een vijfdeurs

Zwakke punten

  • Kleine en onpraktische koffer
  • Beperkte uitrusting
  • Kleurloos interieur

Suzuki Alto Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Alto, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:14 - 17s
Maximumsnelheid:140 - 155 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):103 - 152 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.4 - 7.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3495 x 1475 x 1405 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:129 - 774 liter
Aanhangergewicht:350 - 440 kg

Economisch met een vrolijke toets

De laatste Suzuki Alto kwam in 2009 op de markt, net op het moment van de bankencrisis en dus het moment dat heel wat mensen moesten bezuinigen. Maar goed dat Suzuki een goedkoop (dankzij de Indiase bouw) en zuinig (wat destijds 15% overheidskorting opleverde in België) autootje had ontworpen om het A-segment te bevechten. De Nissan Pixo was een rebadge van de Alto. In 2014 werden de Alto en de Splash opgevolgd door de Celerio.

Interesse in een Suzuki Alto

Suzuki Alto tweedehands auto
Suzuki Alto dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voor deze generatie Alto haalde Suzuki zijn inspiratie bij de Europese stadswagentjes qua ontwerp, in een poging de drieling 107/C1/Aygo het vuur aan de schenen te kunnen leggen. Het geeft het Japans/Indiaas autootje een vrolijke uitstraling.

  • Onder de motorkap van de Suzuki Alto had je maar één motorkeuze: een 1 liter-driecilinder van 68 pk. Die is niet enkel goedkoop in te schrijven dankzij zijn lage CO2-uitstoot, maar het is ook nog een levendige en soepele krachtbron.

  • Ook onderweg toont de Alto zich een aangename metgezel, met een goede demping en dynamiek. De kleine draaicirkel is dan weer erg handig in de stad.

  • De Suzuki Alto is in tegenstelling tot de meesten van zijn concurrenten altijd een vijfdeurs, wat toch iets praktischer is.

Alle belangrijke gegevens over de Suzuki Alto

Motoren

De enige motorkeuze in de Suzuki Alto was een 1.0 driecilinder van 68 pk en 90 Nm. Dat klinkt niet als erg veel, maar dankzij het geringe gewicht van zo’n 900 kilo was het genoeg om mee te komen in het verkeer, al moest je wel toeren maken om de vaart erin te houden - het maximale koppel kwam pas bij 4.800 toeren, het piekvermogen bij 6.000 toeren. Dankzij de lage CO2-uitstoot van 103 g/km voor de versie met manuele vijfversnellingsbak kreeg je destijds 15% overheidskorting op de aanschafprijs en is de Alto vandaag ook erg goedkoop om in te schrijven. Er is ook een 4-trapsautomaat die echter iets meer verbruikt.

Afmetingen

Met een lengte van 3,50 meter, een breedte van 1,60 meter en een hoogte van 1,47 meter is de Suzuki Alto een bijzonder compacte auto, al groeide hij wel wat ten opzichte van de voorgaande generatie. De binnenruimte is naar de verwachtingen van het segment, maar de koffer is met zijn 129 tot 774 liter vrij klein en bovendien onpraktisch door de hoge tildrempel en kleine opening. Het gewicht van een kleine 900 kilo is wel gunstig voor de prestaties en het verbruik.

Uitvoeringen

Het gamma van de Suzuki Alto bestond uit de GA, de GL en de GLX. De basisuitrusting van de GA was redelijk voor zijn segment, met twee frontale airbags, een neerklapbare achterbank, ABS, bumpers in koetswerkkleur, Isofix en een in hoogte instelbaar stuur. De GL kreeg onder meer elektrische zijruiten en een centrale vergrendeling, een radio-cd-speler en zijdelingse airbags. De GLX had airco (optioneel op de GL), mistlampen vooraan, lichtmetalen velgen, ESP en gordijnairbags. Het is dus deze versie die je moet hebben.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Suzuki Alto vanaf 2009 is tweedehands te vinden vanaf 2.500 euro, waarbij het aanbod direct al aanvaardbaar is, met vrij hoge kilometerstanden maar auto’s die in redelijke staat verkeren. Een mooie GLX met een lage kilometerstand is wat moeilijker te vinden, maar zou je voor een kleine 5.000 euro wel moeten kunnen kopen. Een GL met optionele airco kan dan een alternatief zijn.

Design-highlights en interieur

Deze generatie Suzuki Alto week af van de Japanse versie en werd exclusief in India gebouwd door Maruti Suzuki. Daar moest het model voor een grondige vernieuwing zorgen in de compacte klasse, maar ook in Europa wilde Suzuki een stukje marktaandeel terugwinnen van de C1/107/Aygo-drieling die erg populair was. De Alto kreeg dan ook een erg vrolijk design, met schattige koplampen en een praktische maar compacte koets. De Alto kreeg ook een tweelingbroertje in de vorm van de Nissan Pixo, die een afwijkende neus kreeg maar verder op dezelfde leest was geschoeid.

Grijze omgeving

Aan boord werd het vrolijke design van de Alto echter niet verdergezet. Grijs plastic domineert het interieur, zowel op het dashboard als op de deuren. De binnenruimte was in orde voor zijn formaat, maar de koffer was piepklein. Ook was er bijvoorbeeld geen afgesloten dashboardkastje en de achterste zijruiten konden enkel openklappen. Een toerenteller kreeg je pas op de hogere uitrustingsniveaus, net als airco.

Rijhulp en veiligheid

In 2009 kreeg de Suzuki Alto slechts 3 sterren van Euro NCAP. De veiligheidsuitrusting hing dan ook af van het uitrustingsniveau: twee airbags en ABS op de basisversie, 4 airbags op de GL en 6 airbags en ESP op de GLX.

Alternatieven

Met de Alto wilde Suzuki een stukje marktaandeel terugwinnen in het A-segment, waar de drieling Peugeot 107/Citroën C1/Toyota Aygo de plak zwaaiden. Maar er was nog meer concurrentie, zoals de Hyundai i10, Kia Picanto, Volkswagen Up! en consorten, Renault Twingo enzovoort. Ook heb je met de Nissan Pixo een identiek alternatief, als je je gading niet vindt binnen het aanbod van de Alto.

FAQ

Is de Suzuki Alto betrouwbaar?
Dankzij de simpele techniek en een goede bouwkwaliteit is de Suzuki Alto erg betrouwbaar, wat zich toen hij nieuw was ook reflecteerde in een voorbeeldige garantie van 5 jaar.
Hoe zuinig is de Suzuki Alto?
In theorie verbruikt de Suzuki Alto slechts 4,4 l/100 km met een CO2-uitstoot van 103 g/km, maar dat was nog volgens de zeer gunstige NEDC-verbruiksnormen. In de praktijk kan je rekenen op ongeveer 5,5 l/100 km, wat nog steeds best zuinig is.
Wat is de opvolger van de Suzuki Alto?
De Suzuki Alto werd in 2014 opgevolgd door de Suzuki Celerio.

Beoordelingen voor Suzuki Alto

25 Beoordelingen

4,4