Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Suzuki Vitara Strong Hybrid (2022) statisch, vooraanzicht

Suzuki Vitara

1 / 4
Suzuki Vitara Strong Hybrid (2022) statisch, vooraanzicht
Suzuki Vitara Strong Hybrid (2022) rijdend, vooraanzicht
Suzuki Vitara Strong Hybrid (2022) rijdend, achteraanzicht
Suzuki Vitara Strong Hybrid (2022) interieur

Sterke punten

Ruim interieur Aangenaam hybride systeem Plezierig om mee te rijden

Zwakke punten

Geen koppendraaier Verouderend infotainmentsysteem Onhandige versnellingsbak

Suzuki Vitara Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Vitara, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.5 - 14s
Maximumsnelheid:130 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):104 - 165 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4 - 10.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3620 x 1630 x 1610 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:289 - 1120 liter
Aanhangergewicht:346 - 655 kg

De stoere terreinwagen

De Suzuki Vitara was na de Jimny dé baas over het terrein in de jaren 90. Tegenwoordig is de vijfdeurs Vitara verveld tot een crossover, al slaagde Suzuki er wel in om hem als een lichtgewicht voertuig doorheen het landschap te laten rijden.

Interesse in een Suzuki Vitara

Suzuki Vitara tweedehands auto
Suzuki Vitara nieuwe auto
Suzuki Vitara dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De stoere terreinwagen

De Suzuki Vitara was na de Jimny dé baas over het terrein in de jaren 90. Tegenwoordig is de vijfdeurs Vitara verveld tot een crossover, al slaagde Suzuki er wel in om hem als een lichtgewicht voertuig doorheen het landschap te laten rijden.

Goeie redenen

  • Het is geen hoofdendraaier maar het is wel een degelijke auto. Zo is het interieur verzorgd afgewerkt en zit de ergonomie ook tiptop.

  • Het hybride systeem dat Suzuki in de Vitara plant is erg degelijk en vooral erg zuinig en dat is wat we zoeken in een hybride auto van vandaag. Suzuki ontwikkelde de motorcombinatie binnenshuis, dan zijn ze niet afhankelijk van een ander merk voor de levensduur van het aanbod.

  • De Vitara is een plezier om mee te rijden. De wagen weegt nipt 1.245 kilogram en in hybridelivrei komt daar slechts 80 kilogram bij. Dat maakt de wagen scherp sturend, mede dankzij een alert onderstel. Alleen de gerobotiseerde zesbak uit de hybride Vitara gooit roet in het eten.

Alle belangrijke gegevens over de Suzuki Jimny

Motoren

Bij Suzuki houden ze het graag eenvoudig. Enerzijds is er de mild hybrid 1.4 benzinemotor, gecombinerd met een 48V elektromotor die je kan kennen uit de Suzuki Swift, die 129 pk onder de kap heeft en een verbruik van 4,2-5,2 l/100 km laat optekenen. Dat is gelijk aan een CO2-uitstoot van 128 tot 133 g/km. Deze motor wordt altijd gekoppeld aan een manuele versnellingsbak.

De andere motor in het aanbod is de 1.5 Full hybrid, standaard gekoppeld aan de eerder vermelde gerobotiseerde versnellingsbak. De benzinemotor in de Full Hybrid produceert 102 pk, de elektromotor heeft 33 pk in de rugzak. Samen geeft dat een systeemvermogen van 115 pk. Geen cijfers om van achterover te vallen, maar ze zijn wel goed voor het verbruik. Suzuki geeft een normverbruik van 5,3 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 121 g/km. Een Vitara met mussendorst? zo lijkt het wel. Vergeet niet dat de Full Hybrid standaard met die gekke gerobotiseerde versnellingsbak komt.

Beide motoren worden standaard gekoppeld aan 4X2 voorwielaandrijving, al zijn ze allebei ook beschikbaar met vierwielaandrijving tegen meerprijs.

Afmetingen

De lengte van een Suzuki Vitara inschatten is wat moeilijk. Het lijkt op het eerste zicht een grote SUV maar wanneer we de cijfers erop na slaan zien we dat hij slechts 4,17 meter meet in de lengte. Dat is kleiner dan pakweg een Volkswagen Golf. Daarentegen is de Vitara wel 1,6 meter hoog en 1,78 meter breed.

De kofferruimte van de Vitara kan 362 liter slikken, voor de Full Hybrid is dat wat minder, namelijk 289 liter. Met de achterbank neergeklapt groeit de bagageruimte tot maximaal 1.119 liter.

Uitvoeringen

Suzuki is én van de laatste merken die gebruik maken van benamingen die we in de jaren 80 en 90 al kenden. Zo is er een GL en een GL+. De topversie heet GLX. Bij de GL hoort een DAB-radio met MP3- en CD-speler tot de basisuitrusting, net als een automatische airco. De GL+ doet daar nog Apple Carplay & Android Auto bij, een achteruitrijcamera, zetelverwarming, een dodehoeksensor, privacy glass achteraan en verwarmde zetels. De GLX gaat all the way met navigatie in het infotainmentsysteem, verwarmde en elektrische zijspiegels en aluminium velgen. Optioneel is hier ook een panoramisch dak beschikbaar.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Voor al dat lekkers vraagt Suzuki bij de Vitara 4x2 1.4 mild hybrid GL 24.799 euro, al durven de Japanners snel een dikke korting geven op de basisversie. De vierwielaangedreven versie is er pas vanaf het GL+-niveau en kost een goeie 2.950 euro extra. De duurste versie in het gamma van de Suzuki Vitara is de Vitara 1.5 Full Hybrid GLS 4x4, met een vraagprijs van 34.649 euro.

Voor de 1.4 kost de Belasting op Inverkeerstelling 187,3 euro. De jaarlijkse verkeersbelasting komt neer op 213,48 euro. De 1.5 Full Hybrid kost 140,74 euro aan Belasting op Inverkeerstelling** en de jaarlijkse verkeersbelasting kost 207,79 euro.

De Suzuki Vitara durft redelijk snel in waarde zakken. Zo kost een exemplaar van 4 jaar oud met 50.000 kilometer op de teller makkelijk de helft van de nieuwprijs.

Design-highlights en interieur

De Suzuki Vitara is geen opvallende verschijning in het straatbeeld. Hij blinkt liever uit in gebruiksgemak. Stijlvol is hij wel en het design van de wagen nodigt al lang niet meer uit om nog eens goed door de modder te gaan jassen. Binnenin zit alles goed op zijn plaats en Suzuki dacht bij de Vitara ook goed na over de ergonomie en de afwerking. Degelijk, dat is wat je kan zeggen van deze Vitara, ook binnenin. Het navigatiesysteem kan intussen wel een nieuwe versie gebruiken.

Rijhulp en veiligheid

Suzuki pakt uit met een heel aanbod aan veiligheidssystemen op de Vitara. Zo krijgt hij Verkeersbordherkenning, is er een rijvakassistent en houdt een ander systeem de dodehoek in de gaten. Via een lasersensor en een camera houdt de wagen het verkeer voor je in de gaten om indien nodig een noodstop te kunnen maken.

Alternatieven

Het aanbod aan crossovers en SUV’s van rond de 4 meter lengte is erg uitgebreid vandaag. Zowat elk merk heeft wel een verhoogde C-segmenter in het gamma zitten. Alternatieven voor de Suzuki Vitara zijn te vinden bij Toyota, waar de C-HR het mooie weer maakt. Ook de Dacia Duster en de Hyundai Kona zijn alternatieven voor de Vitara.

FAQ

Bestaat de Vitara nog steeds met vierwielaandrijving?
Ja hoor, de koper kan kiezen tussen voor- en vierwielaangedreven versies. Enkel de GL basisversie is er uitsluitend met voorwielaandrijving.
Hoeveel kost de Suzuki Vitara precies?
De Suzuki Vitara staat vanaf 24.799 euro in de showroom te blinken. De duurste versie maakt de koper 34.649 euro armer.

Beoordelingen voor Suzuki Vitara

9 Beoordelingen

4,4