Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Toyota Avensis AS24 2.jpeg

Toyota Avensis

1 / 4
Toyota Avensis AS24 2.jpeg
Toyota Avensis AS24 3.jpeg
Toyota Avensis AS24 4.jpeg
Toyota Avensis AS24 1.jpeg

Sterke punten

  • Oerbetrouwbaar
  • Comfortabel
  • Veel veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Sensatieloos rijgedrag
  • Onopvallende looks
  • Geen hybrideversie

Toyota Avensis Een overzicht

4,6 (122 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Avensis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.3 - 12.4s
Maximumsnelheid:175 - 223 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):108 - 228 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 9.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4490 x 1710 x 1425 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:509 - 1609 liter
Aanhangergewicht:280 - 640 kg

Een auto voor het verstand

Toyota speelt al jaren mee in het D-segment, en deed dat ruim twee decennia onder de noemer ‘Avensis’. Doorheen zijn drie generaties zette die niet zozeer in op sportiviteit of design, maar vooral op gebruiksgemak, comfort en betrouwbaarheid. Die waarden bereikten hun hoogtepunt in de derde en laatste generatie van de Toyota Avensis.

Interesse in een Toyota Avensis

Toyota Avensis tweedehands auto
Toyota Avensis nieuwe auto
Toyota Avensis dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een Toyota Avensis koop je misschien niet met je hart, maar vooral met je verstand. Zo blinkt de auto uit in zijn betrouwbaarheid, niet alleen qua motoren maar ook qua bouwkwaliteit.

  • Daarnaast is zijn rijgedrag bovenal comfortabel, en ook het meubilair beantwoordt aan die beschrijving. Vooral na de facelift van 2011 kreeg de Avensis nog zachtere stoelen die meer steun boden dan voorheen.

  • Bovendien is een Toyota Avensis ook best ruim binnenin, vooral indien je hem als break – of ‘Wagon’ – bestelt.

  • Ook veiligheid stond voorop bij de ontwikkeling van de Toyota Avensis. Zo kreeg de auto vooral in zijn latere bouwjarens standaard uitstekende veiligheidsuitrusting mee.

Belangrijke gegevens

Motoren

Toyota zet al decennia sterk in op hybride aandrijflijnen, maar die ontwikkeling raakte nooit tot in het vooronder van de Avensis. Ook in zijn derde generatie verscheen de D-segmenter daardoor enkel met klassieke benzine- en dieselmotoren, al bleken dat wel betrouwbare en zuinige blokken te zijn.

Op benzinevlak was de Avensis verkrijgbaar met drie Valvematic-motoren, die doorheen de hele levensduur van het model in het gamma bleven. Zo kreeg de basisversie een 1.6-literblok mee met 132 pk, kreeg je tegen een meerprijs een 1.8-versie met 147 pk en was de sterkste benzinemotor een 2.0-literblok met 152 pk. Standaard werden alle drie gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, en de laatste twee waren verkrijgbaar in combinatie met een traploze CVT-automaat. In alle gevallen was de Avensis voorwielaangedreven.

Dat geldt ook voor de exemplaren op diesel, waar je aanvankelijk de keuze kreeg uit twee motoren: een 2.0-literblok met 126 pk en een 2.2 met ofwel 150 ofwel 177 pk. Die laatste beef in het gamma tot de tweede facelift van de Avensis, in 2015, en werd toen vervangen door een nieuwe versie van de 2.0-litermotor die nu 143 pk produceerde. Tegelijkertijd werd er ook een 1.6-liter dieselmotor toegevoegd met 116 pk. Ook hier was een manuele zesversnellingsbak de standaarduitrusting, waarbij enkel de 2.2-litermotor verkrijgbaar was met een zestraps automaat.

Afmetingen

De Toyota Avensis speelde in het middenklasse D-segment, waar hij het opnam tegen modellen als de Opel Insignia, Ford Mondeo en Mazda 6. De Avensis was telkens wel iets kleiner dan die concurrenten, zowel in sedan- als in breakvorm. Die eerste was namelijk 4,7 meter lang, 1,81 meter breed en 1,48 meter hoog terwijl de Wagon daar 12 centimeter in de lengte aan toevoegde.

Dat betekent dat de Toyota Avensis ook niet de ruimste auto in zijn klasse was, al bleef het interieur meer dan functioneel genoeg. Zo kreeg je met enig gemak je vijfkoppige gezin in de cabine, en bleef er genoeg kofferruimte over om hun bagage eveneens mee te zeulen. Dat was met name in de break het geval met zijn 543 liter koffervolume tot de hoedenplank, terwijl de sedan het eveneens niet slecht deed met 509 liter.

Veiligheid

De Toyota Avensis is een mooi voorbeeld van het feit dat auto’s inzake veiligheid best wel mee kunnen groeien met de tijden. Zo haalde de auto bij zijn eerste Euro NCAP-botsproeven meteen vijf op vijf sterren, dankzij bijvoorbeeld standaard cruise control en zelfs knie-airbags voor de bestuurder – allesbehalve evident in 2008. Na de laatste facelift in 2015 passeerde de Avensis nog eens bij Euro NCAP, en dan vallen de meeste oudere modellen door de mand aangezien de veiligh## Varianten

De Toyota Avensis van de derde generatie was maar liefst tien jaar in productie, van 2008 tot 2018. Dat is bijzonder lang voor een gezinswagen, en het model kreeg dan ook twee tussentijdse updates. De eerste had in 2011 maar een bescheiden invloed op het uiterlijk, dat dezelfde designtaal aanhield maar die verfijnde met nieuwe koplampen, een nieuwe grille, nieuwe bumpers en nieuwe achterlichten. Op motorisch vlak bleef alles bij het oude. De tweede facelift in 2015 was ingrijpender, want daar werd het design grondig bijgepunt om terug in de pas van bijvoorbeeld de nieuwe Toyota C-HR te lopen. Bij deze update werd het complete dieselgamma eveneens herzien, met de introductie van nieuwe 1.6- en 2.0-liter dieselmotoren terwijl de 2.2-diesel geschrapt werd.

Prijzen

De Toyota Avensis is niet meer in productie sinds 2018, dus je bent aangewezen op de tweedehandsmarkt indien je er eentje wil. Daar lopen de prijzen sterk uiteen afhankelijk van de motorisatie, de kilometerstand en natuurlijk de leeftijd aangezien het model zo lang op de markt was. Een vroeg exemplaar van voor de eerste facelift vind je bijvoorbeeld al voor minder dan 6.000 euro indien je kan leven met een dieselmotor die al flink wat kilometers gelopen heeft. Een goed onderhouden Avensis van na de eerste facelift kost dan weer zo’n 10.000 euro, en voor de recentere modellen met de nieuwste snuit ben je tussen de 14.000 en 18.000 euro kwijt.

Design

Buitenzijde

De Toyota Avensis heeft op vlak van design misschien wel de grootste stappen gezet in zijn derde generatie. Zo verscheen die in 2008 op de markt met een heel gelijkaardig lijnenspel ten opzichte van zijn voorganger, die niet bepaald bekend stond om zijn sensationele looks. Dat was dus ook het geval voor de nieuwe Avensis. De eerste facelift trok alles wel wat scherp, maar toch bleef er een ongeïnspireerd luchtje aan het model hangen. Pas bij facelift nummer twee, in 2015, groeide de Avensis uit tot een modern ogende auto. De nieuwe neus was niet naar ieders smaak, maar hij maakte er wel een aanzienlijk meer opvallende auto van. Bovendien paste het stiekem al gedateerde model weer perfect in het rijtje van bijvoorbeeld de Toyota C-HR en Auris, toch flink jongere auto’s. Daardoor zou je bijna denken dat het om een gloednieuwe generatie van de Avensis ging.

Binnenzijde

De evolutie van het interieur volgt hetzelfde verloop, want de eerste facelift veranderde maar weinig aan de looks. Die waren op zijn zachtst gezegd conservatief, al was de bouwkwaliteit wel sterk en werden er relatief aangename materialen gebruikt voor die tijd. De tweede facelift in 2015 veranderde wel heel wat aan het interieur, waardoor de Avensis mocht meegenieten van de sportief ogende kokers die bij andere Toyota-modellen een thuis boden aan de tellers, net als een dynamischer gevormd dashboard. Desondanks bleef de cabine van de Avensis ook in zijn recentste vorm geen hoogvlieger wat betreft hoogstaand design, al is dat ook niet wat je verwacht in een betrouwbare, gezinsvriendelijke sedan of break.

eidseisen ieder jaar verstrengen. Toch ging de Toyota nog steeds aan de haal met de volle vijf sterren, want in de tussentijd was ieder exemplaar voorzien van bijvoorbeeld een botspreventiesysteem. Zo ben je dus zeker dat iedere Avensis, ongeacht het bouwjaar, een zeer veilige auto was voor zijn tijd.

Alternatieven

De Avensis was destijds Toyota’s model in het D-segment, en daar regeerden een aantal gevestigde waarden. Zo was de Ford Mondeo toen op zijn hoogtepunt, en kon je ook moeilijk naast ruimtewonders als de Skoda Superb kijken. Daarnaast sprak de Mazda 6 een gelijkaardig publiek aan, en had Opel zijn aftandse Vectra net vervangen door de knap gelijnde Insignia. De nieuwe Avensis bevond zich dus meteen in moeilijk vaarwater, maar daardoor bleven de prijzen steeds aanvaardbaar – en dat zijn ze vandaag nog steeds.

FAQ

Is de Toyota Avensis er als hybride?
In tegenstelling tot zowat alle andere Toyota-modellen van die tijd, is de Toyota Avensis nooit verkrijgbaar geweest met een hybride aandrijflijn. Daardoor vind je enkel exemplaren met benzine- of dieselmotoren op de tweedehandsmarkt, al zijn die motoren eveneens relatief zuinig.
Is de Toyota Avensis betrouwbaar?
Zoals de meeste Toyota’s van dit tijdperk is ook de Avensis uitermate betrouwbaar. Hier en daar vind je meldingen over moeilijk schakelende versnellingsbakken, geblokkeerde elektronische handremmen of defecte gaskleppen, maar zelfs dat zijn zeldzame gevallen. Dat maakt deze Avensis misschien wel één van de meest betrouwbare tweedehandswagens die je in deze klasse kan vinden.

Meer informatie

Modellen