Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-starlet-l-01.jpg

Toyota Starlet

1 / 3
toyota-starlet-l-01.jpg
toyota-starlet-l-02.jpg
toyota-starlet-l-03.jpg

Toyota Starlet Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Starlet, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:11.2 - 17.4s
Maximumsnelheid:165 - 170 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.7 - 7.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3740 x 1635 x 1400 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:490 - 540 kg

De hyper betrouwbare, compacte auto van Toyota

Als je een gebruikte Toyota Starlet wilt kopen, dan moet je misschien even zoeken. De meeste Starlets die nu nog rondrijden zijn al minstens 20 jaar oud, omdat Toyota de productie van deze auto in 1999 staakte. De Starlet staat bekend als een zeer betrouwbare en betaalbare auto, en dat maakt het tot een goede keuze als je een compacte tweedehands auto wilt. Bovendien is het een zuinig auto waardoor je weinig geld kwijt hoeft te zijn aan brandstof en de auto qua onderhoud heel betaalbaar is. Lees meer

Interesse in een Toyota Starlet

Toyota Starlet tweedehands auto
Toyota Starlet dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De compacte en zeer betrouwbare Toyota Starlet

De productie van de Toyota Starlet, toen nog de kleinste auto uit de Toyota-serie, begon in 1973 in de Toyota-fabriek in Japan, en liep door tot 1999. In deze periode werden er zes generaties van dit model gebouwd. De auto staat bekend om zijn betrouwbaarheid en je kunt de Starlet dus na al die jaren nog steeds op de weg tegenkomen. De eerste Starlet werd in maart 1973 als 2-deurs sedan en 3-deurs combi uitsluitend op de Japanse markt uitgebracht, gevolgd door een 4-deurs sedan in 1973. In 1976 werd het model (P4) gewijzigd in model P5, maar deze 2 modellen zijn nooit in Europa geleverd.

Het model werd In het voorjaar van 1978 in Europa geïntroduceerd als het nieuwe model P6. Deze Starlet was leverbaar als 3- en 5-deurs hatchback en stationwagon met achterwielaandrijving en een starre achteras. De auto was leverbaar met een 1.0-liter, 1.2-liter en 1.3-liter benzinemotor met respectievelijk 45, 55 en 65 pk.

De auto had een unieke, fastback-achtige bouw die makkelijk herkenbaar was aan de omhoog geschoven lijn bij het achterraam, die zich om de C-stijl wikkelde richting de onderkant van de achterruit. Het interieur was sober vormgegeven met alleen de hoognodige functies zoals verlichting, verwarming, ventilatie en een radio. De kofferbak was met 226 liter redelijk aan de maat voor deze klasse. De nieuwprijs voor een 3-deurs begon vanaf € 13.750, maar koop je nu een gebruikte Toyota Starlet, dan is deze een stuk goedkoper.

De Starlet is een eenvoudig, maar zeer betrouwbaar model

Na de Europese introductie in 1978 volgde er in september 1980 een facelift met een kortere motorkap en nieuwe koplampen. De bumpers, de achterklep en het dashboard werden vernieuwd.Tussen 1985 en 1989 kwam er een volgende generatie, waarbij de achterwielaandrijving was vervangen door een voorwielaandrijving. Er kon gekozen worden uit 3 motoren: een 1.0 benzinemotor van 54 pk, een 1.3 benzinemotor van 75 pk en een 1.5 dieselmotor. Al deze motoren hadden standaard 12 kleppen. Daarnaast kon je kiezen voor een 3- of een 5-deurs uitvoering.

De volgende generatie is uit de periode 1990 tot 1996. De vorm van de Starlet was ronder geworden in vergelijking met de vorige generatie. De motorkeuze was hetzelfde als bij het vorige model en ook hier kon men weer kiezen uit een 3-deurs of 5-deurs uitvoering. Toyota gebruikte behoorlijk vernieuwende technieken in deze motoren, zoals multipoint-injectie en drie kleppen per cilinder, waardoor de motoren niet alleen zuinig waren, maar ook heel sterk.

Tenslotte kwam er tussen 1996 en 1999 nog een vierde generatie van de Starlet. Het aantal motoren was hierbij teruggeschroefd tot slechts 1: de 1.3 benzinemotor van 75 pk. Het aantal kleppen ging omhoog van 12 naar 16 en er werd een dubbele, bovenliggende nokkenas gebruikt. Ook dit keer kon er weer gekozen worden tussen een 3-deurs uitvoering of een 5-deurs uitvoering. Eigenlijk was het een verbeterde versie van de vorige generatie, want het silhouet van zijn voorganger was nog duidelijk zichtbaar. Dit model was echter een stuk moderner, zowel van binnen als van buiten. De auto’s uit deze serie waren herkenbaar door de knik onder het portierraam. In deze serie zaten ook airbags en andere extra’s, die de auto een wat hoger gewicht gaven. In 1999 werd de Toyota Starlet vervangen door de nieuwe Toyota Yaris.

De Starlet is altijd een zeer betrouwbare auto geweest. In de modellen van vóór 1990 was roest een probleem, maar de latere modellen zie je ook nu nog regelmatig rijden. Technisch zijn de auto’s niet kapot te krijgen en slijtage-onderdelen zijn goed verkrijgbaar.

De concurrentie: Toyota Starlet en de Suzuki Swift

Zowel de Starlet als de Swift horen tot het A-segment van compacte auto’s. De Swift heeft een wat ronder en moderner uiterlijk dan de Starlet uit dezelfde periode. Kijken we naar de motoren dan heeft de Toyota Starlet 42% meer pk’s dan de Suzuki Swift en zal dus ook sneller zijn. Bovendien accelereert de Starlet 4,8 seconden sneller naar de 100 km/u dan de Swift. De topsnelheid van de Starlet ligt met 170 km/u ook 25 km hoger dan die van de Suzuki.

Een pluspunt van de Suzuki is de grotere kofferbak, die 66 liter meer inhoud heeft dan die van de Toyota. En deze grotere bagageruimte is, met name in deze klasse, erg handig voor als je boodschappen moet doen of met je auto op reis wilt gaan.

Motoren van de Toyota Starlet

De Toyota Starlet was tot 1996 leverbaar met een 1.3 motor van 75 pk: topsnelheid 165 km/u, acceleratie 10,3 sec naar 100 km/u gemiddeld verbruik 1 op 16. De 1.0 benzinemotor heeft een vermogen van 54 pk en een maximumsnelheid 165 km/u. Tenslotte werd de Starlet ook geleverd met een 1.5 dieselmotor. Deze had een topsnelheid van 155 km/h en reed in 14,5 seconden van 0 naar 100 km/u.

Uitrusting en opties

De Toyota Starlet was een goedkope auto en daarom was de standaarduitrusting ook heel basic. Alle noodzakelijke onderdelen zaten erop, denk bijvoorbeeld aan:

  • verstelbare buitenspiegels
  • stuurbekrachtiging
  • gelaagde voorruit
  • derde remlicht

Door de jaren heen wijzigde het model een paar keer, zo kwamen er door veiligheidseisen airbags in de auto en kwamen er voor een meerprijs wat meer luxe opties beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan:

  • ABS
  • Navigatiesysteem
  • Lederen interieur
  • Airco
  • Alarm

Een degelijke auto voor een zacht prijsje

De Toyota Starlet, en zeker het model met een 1.0 motor, is geen racewonder. Nouja, behalve misschien de getunede modellen. De Starlet onderscheidt zich juist door de goede bouwkwaliteit en de betrouwbaarheid, ook als ze al wat op leeftijd zijn. Je koopt tegenwoordig al een gebruikte Toyota Starlet voor een paar honderd of een paar duizend euro. Samen met de degelijkheid is het zo een prima auto om mee te beginnen. De Starlet is door dezelfde betrouwbaarheid ook heel geschikt als 2e auto. LIefhebbers van autotuning zullen vooral dol zijn op de modellen van de eerste generatie, die beschikken over achterwielaandrijving.

Beoordelingen voor Toyota Starlet

12 Beoordelingen

4,4