Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
DB2011AU00933_large.jpg

Volkswagen New Beetle

1 / 4
DB2011AU00933_large.jpg
DB2013AU00062_large.jpg
DB2013AU00186_large.jpg
DB2016AU00518_large.jpg

Sterke punten

  • Origineel uiterlijk
  • Golf mechaniek
  • dynamiek

Zwakke punten

  • koffer
  • prijzig
  • plaats achteraan

Volkswagen New Beetle Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen New Beetle, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.7 - 15.6s
Maximumsnelheid:160 - 225 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):138 - 228 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.1 - 11.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4081 x 1724 x 1498 mm
Portieren:2 - 3
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:300 - 445 kg

Flower dan power

Waar het plots vandaan kwam, Toutatis mag het weten, maar opeens gingen Duitse constructeurs retro. Voor Volkswagen lag het voor de hand dat hun succesnummer, de Kever, Beetle in de rest van de wereld en op dat moment nog ’s werelds meest geproduceerde seriemodel, een revival mocht beleven. In 1994 kwam de Concept 1, in 1998 konden we er allemaal ééntje kopen.

Interesse in een Volkswagen New Beetle

Volkswagen New Beetle tweedehands auto
Volkswagen New Beetle nieuwe auto
Volkswagen New Beetle dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • U bent liefhebber van auto’s die er anders uitzien en je kon van de New Beetle veel zeggen, hij zag er met zijn bolle vormen anders uit dan anderen. De reminiscenties met de oerkever lagen, ondanks de postmoderne vormgeving voor het oprapen: oh nostalgie.

  • Tegelijk weet u het te waarderen dat zo’n retrovormgeving onderhuids wel moderne techniek herbergt. Door de oorspronkelijk architectuur om te draaien en de motor voorin te leggen, was de New Beetle vooral een erg fraai vermomde VW Golf.

  • U heeft het wel voor een makkelijk te onderhouden interieur, want de auto wordt vaak gebruikt voor woon-werk-school-verkeer en de kinderen van de buren hebben constant groezelige pollen en zand onder hun schoenen. Dat was in de New Beetle makkelijk weg te poetsen.

  • Wie een beetje meer te besteden heeft, kan zich een New Beetle Cabrio aanschaffen, die zich stilistisch nog meer confirmeert aan de eerste Kever Cabrio. Maar nu wel het voordeel heeft dat het dak elektrisch wegklapt en dat dicht rijden geen bovenmatige herrie veroorzaakt.

Belangrijke gegevens

Er was veel om de kleine koffer te doen bij de introductie. Die was net iets meer dan 200 l groot en met een gezin op vakantie, kon alleen met een imperiaal. VW verdedigde zich met de gedeeld weg te klappen achterbank, zodat er toch nog een behoorlijk portie bagage mee kon. Wie achteraan zat, kon maar beter opletten als de achterklep werd gesloten, want de achterruit kwam vervaarlijk dicht bij de hoofden op de achterbank.

Je moet wennen aan de ver vooruit geplaatste voorruit. De lijkt misschien praktisch, maar je kreeg zo wel een enorme plastic oppervlakte voor je neus, terwijl de middenconsole behoorlijk diep in het interieur kwam. Daar zat je om de haverklap met je rechterknie tegen. Maar hier volgde de vorm duidelijk de weg naar de nostalgie, ook met het sobere instrumentarium.

De ophanging van de New Beetle was duidelijk voor de Amerikanen ontwikkeld. Ook de stoelen trouwens streven een maximaal comfort na. Wie zijn New Beetle de sporen wil geven, beseft beter dat deze auto voor een goedmoedige rijstijl is ontwikkeld.

De New Beetle heeft niet bepaald de meest overzichtelijk koets. Zowel de voor- als de achterkant zijn moeilijk in te schatten bij het parkeren en sensoren stonden in de optielijst. Net zoals de airco, mechanisch geregeld.

Motoren

IN België was de 1.9 TDI veruit de populairste motor. Die produceerde in zijn laatste versie 105 pk en 240 Nm. Het is de motor die VW een huizenhoge reputatie als dieselbouwer bezorgde, ook al omdat VW de Common rail eerst liet links liggen en voor een pompverstuiver koos. De diesel was extreem zuinig, een gemiddeld onder de 6 l was zeer wel mogelijk. Er was ook een 1.6 4-cilinder, 2 kleppen per cilinder, goed voor 102 pk en 148 Nm. De 1.8 T leverde 150 pk, 220 Nm en had 4 kleppen per cilinder, een multipoint injectie plus een turbo-intercooler. De Vr5, met 2,3 l inhoud, 170 pk en 220 Nm was al bekend uit andere VW’s, maar fiscaal dermate afgestraft in ons land, dat de auto via parallelimport te kopen viel.

Afmetingen

Leeg weegt de New Beetle 1.178 kg, het HTG is 1.620 kg. In de koffer kan 209 l, met de achterbank plat, kom je aan 769 l. In de tank gaat 55 l Euro95 benzine. De Beetle is 4,1 m lang, 1, 72 m breed, 1,5 m hoog, met een wielbasis van 2,5 m. Op het dak, goed om weten voor een gezin met 2 kinderen, mag 50 kg geladen worden.

Varianten

Naast een redelijk palet aan motoren, had de New Beetle, naast zijn gewoon koetswerk ook een cabrio-versie. Net als bij de oude kever klapte het dak zich op boven de achterklep. Dat had zijn voordelen voor de wervelingen op de achterbank bij open rijden. Er werden ook nog een aantal conceptauto’s ontworpen, De Ragster (denk aan ZZ-top) en de Dune, maar die haalden zelden de productiefase. De Dune pas in fase 2, de RSi, met een V6 (3.2 l, 225 pk) wel hoewel slechts in 250 exemplaren. Naast de standaardversie was er ook nog een Highline, beter uitgerust, te kopen. Plus de keuze voor een automaat, natuurlijk.

Prijzen

Bij zijn debuut moest de goedkoopste New Beetle zo’n € 18.000 kosten, daarna lopen de kosten, naargelang de uitvoering al snel op naar € 25.000. Daarvan bent u het grootste deel kwijt op de tweedehandsmarkt. Een TDI in goede staat, 12 jaar oud, gaat tussen de 4 en € 6.000 van de hand. De Cabrio mag zo’n € 1.000 meer kosten. Bedenk ook dat de diesel niet meer in LEZ-zones mag rijden.

Design

Buitenzijde

De lampen in de wielkasten links en rechts, de afwezigheid van een radiatorrooster, het bolle dak, de steil aflopende achterkant met weer de lichten in de spatborden: de New Beetle had duidelijk aan de originele Kever gedacht bij zijn ontwerp. Zelf de ouderwetse treeplank was heropgevist en dat maakte instappen naar achteren toch iets gemakkelijker. Minimalistisch, alle overbodige lijnen moesten wijken voor die bolle bogen.

Binnenkant

Eenvoud vanbinnen, dat was het motto. Hoewel, een vaasje met een bloemetje, in welke auto vind je dat nog terug? Maar het dashboard was bijna net zo simpel gehouden als bij de eerste Kever, met een grote klok in het midden, met daar secundaire meters ingewerkt. Vreemd dat de voorruit zo ver staat, waardoor je als chauffeur de indruk krijgt met een trein of truck onderweg te zijn. Eenvoudige retrostoffen, een normale middenconsole met de secundaire bedieningen, ronde knoppen voor de verwarming, twee bekerhouden voor de pook op de middentunnel.

Veiligheid

Euro Ncap waardeerde de New Beetle met 4 sterren, dat is nog in de tijden dat niet elke auto zo hoog scoorde. Hij had ABS remmen met remkrachtverdeling plus een stabiliteitsregeling. Vanaf 2003 komen de gordijnairbags de zij-airbags en de 2 frontale airbags vervolledigen. Op andere rijassistenten was het wachten op de vernieuwde Beetle in 2011.

Alternatieven

Als we niet naar het uiterlijk kijken, maar naar de techniek en mechaniek dan heeft de New Beetle met de VW Golf, Opel Astra, Citroën Xsara, Ford Focus en consoorten meer dan concurrenten zat. Is het speciale karakter wel maatstafgevend, dan komen de Audi 2 en de Mini in het vizier, auto’s die niet bepaald outletprijzen hebben.

FAQ

Was het zo moeilijk om de motor achterin te monteren?
De New Beetle staat op het Golf-platform, met de motor vooraan en het koetswerk daarop achterstevoren monteren is helaas voor de nostalgici zeer lastig.
Waarom werd de RSi niet in België geïmporteerd?
VW bouwde maar 250 exemplaren (voor racehomologatie) en 2, laat nog 10, exemplaren importeren, is niet rendabel.
Wat is het nut van het bloemetje in het dashboard?
Een nostalgische verwijzing naar het Flowerpower tijdperk eind jaren, meer moeten we er niet achter zoeken.

Beoordelingen voor Volkswagen New Beetle

64 Beoordelingen

4,4