Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-scirocco-front

Volkswagen Scirocco

1 / 4
vw-scirocco-front
vw-scirocco-back
vw-scirocco-interior
VW-Scirocco

Sterke punten

Knap design Keurig rijgedrag Ook als snelle Scirocco R

Zwakke punten

Niet zo veel verschil met een Golf Zicht rondom 1.4 TSI kent problemen

Volkswagen Scirocco Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Scirocco, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.5 - 9.7s
Maximumsnelheid:200 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):109 - 189 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 8.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4248 x 1810 x 1398 mm
Portieren:3
Kofferruimte:312 - 1006 liter
Aanhangergewicht:341 - 450 kg

Een sexy Golf

De derde generatie Scirocco volgt het recept van zijn voorgangers uit de jaren ‘70 en ‘80: de techniek van een Golf, maar verpakt in een veel knappere verpakking naar de hand van Walter de’Silva. Het model werd in de markt gezet als coupé maar heeft gewoon een achterklep en kreeg enkel de pittigere turbomotoren van de Golf V/VI onder de kap, met als hoogtepunt de Scirocco R.

Interesse in een Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco tweedehands auto
Volkswagen Scirocco dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Scirocco vormt een ideaal compromis tussen dagelijks comfort, zijn Golf-zijde, met een spannend design en een dynamisch weggedrag - al is het geen échte sportwagen.

  • Onder de kap zaten enkel de krachtigere turbomotoren van VW: van de 1.4 TSI met 122 pk tot de 2.0 TSI met 265 pk in de Scirocco R.

  • In 2014 kwam er een facelift van de Scirocco, die de looks iets moderniseerde en meer technologie, meer vermogen en een lager verbruik gaf aan het model.

  • Ondanks zijn iets minder praktische vorm, is er achterin nog voldoende plek voor twee personen - de derde zitplaats werd opgeofferd.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Scirocco

Motoren

Onder de motorkap van de Volkswagen Scirocco is het TSI en TDI wat de klok slaat, een atmosferische motor is er niet te vinden. Het begint met de 1.4 TSI, die met 122 pk en 160 pk is geleverd. De variant met 160 pk kon ook met een DSG worden besteld. Een trapje hoger staat de 2.0 TSI, die voor de facelift 200 pk of 211 levert en erna 220 pk.

Bovenaan het gamma stond de Scirocco R, die de 265 pk sterke 2.0 TSI van de Golf VI R overnam, maar niet zijn 4Motion-vierwielaandrijving. Je had dus enkel voorwielaandrijving ter beschikking om die paarden te temmen. Na de facelift leverde de Scirocco R 280 pk.

Op diesel had je de keuze tussen een 2.0 TDI van 143 pk en dezelfde motor met 170 pk. De 2.0 TDI 140 was er ook als BlueMotion, die een stop-startsysteem heeft en remenergie recupereert om het verbruik en de CO2-uitstoot te doen dalen.

Opgelet: bij de eerdere TSI-motoren, vooral de 1.4 TSI van 160 pk, zijn er betrouwbaarheidsproblemen waarmee rekening gehouden dient te worden. De distributieketting kan uitrekken, wat de timing van de motor in de war kan doen brengen, en ook het olieverbruik is een gekend probleem door vervuilde olieschraapveren. Controleer dus of deze problemen reeds zijn aangepakt, bij latere modellen komen deze zaken minder voor.

Afmetingen

De Volkswagen Scirocco is 5 centimeter langer dan de Golf V/VI waarop hij is gebaseerd (4,26 meter), 5,1 centimeter breder (1,81 meter) en vooral 6,2 centimeter lager (1,40 meter). Aan boord werd de driezits achterbank van de Golf geschrapt en zijn er twee individuele zetels die voldoende plaats bieden voor volwassenen, al moeten ze zich natuurlijk langs de voorzetels wringen om er te geraken. De koffer is ook iets kleiner dan bij de Golf, maar nog steeds erg bruikbaar: 312 tot 1.006 liter met de achterbank plat.

Uitvoeringen

De Scirocco was beschikbaar in drie uitrustingsniveaus: een naamloze instapversie, als Highline en als Highline Plus. De 1.4 TSI van 122 pk en de 2.0 TDI van 140 pk kon je ook als BlueMotion krijgen, die een start-stopsysteem en remenergierecuperatie had om minder te verbruiken.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw kostte de Volkswagen Scirocco van na de facelift minstens 26.680 euro voor de 1.4 TSI en 29.820 euro voor de 2.0 TDI, maar het model is al sinds 2017 uit productie.

Tweedehands vind je al een Scirocco van de derde generatie voor zo’n 6.000 euro, dit zijn echter modellen van voor de facelift met de minder begeerlijke 1.4 TSI of 2.0 TDI (vanwege de lage-emissiezones) met hoge kilometerstanden. De meer interessante modellen met lagere kilometerstanden zijn te koop vanaf zo’n 10.000 euro. De Scirocco R is zeldzaam in ons land, maar is te vinden vanaf een kleine 20.000 euro.

Design-highlights en interieur

Ondanks zijn bescheiden afkomst, is de derde generatie Scirocco wel een van de knapste Volkswagens uit zijn tijd. Dat design is te danken aan Walter de’Silva, die ook de Audi A5 en Audi R8 op zijn CV heeft staan. De Scirocco is iets langer, breder en lager dan de Golf en ziet er direct sportiever uit, met een coupévorm (al heeft hij een achterklep) en frameloze zijruiten. Een basisvorm waar met de facelift van 2014 amper aan werd geraakt, nieuwe GTI-achtige bumpers en nieuwe lichtblokken terzijde, al zou je kunnen zeggen dat de pre-facelift zelfs nog iets knapper is dan de nieuwere variant.

Golf spéciale

Binnenin merk je duidelijk dat de Scirocco zijn DNA deelt met de Golf, het interieur is vrijwel identiek aan dat van de Golf V. Wel kreeg je standaard meer uitrusting mee en zit je in sportievere stoelen. Achteraan werd de achterbank naar de vuilbak verwezen en zitten de passagiers in twee individuele zetels, die ook nog eens een pak beter zitten. Hoewel je zou kunnen twisten over de looks van de facelift, is het interieur na 2014 er wel serieus op vooruit gegaan, zeg maar de transformatie van een Golf V naar een Golf VI. Het nieuwere stuur oogt een pak moderner en ook de technologie aan boord zette een stap vooruit.

Rijhulp en veiligheid

De Scirocco werd slechts een keer getest door Euro NCAP, kort na zijn lancering in 2009. Daar haalde hij de maximale 5 sterren uit die tijd, met een voorbeeldige score van 87% voor de bescherming van volwassenen aan boord. De voetgangersbescherming was het zwakste punt, maar telde in die tijd ook minder zwaar mee in de totaalscore. Je hebt wel frontale en zijdelingse airbags aan boord en achterin zijn er Isofix-punten voor kinderzitjes.

Alternatieven

Qua minder praktische hatchbacks uit dezelfde periode is een alternatief voor de VW Scirocco misschien wel de Volvo C30, die in dezelfde klasse speelt en een gelijkaardige vorm heeft, of de eerste generatie Hyundai Veloster. Verder zijn er niet veel vergelijkbare wagens op de markt verschenen. Je kan natuurlijk ook voor een Volkswagen Golf uit dezelfde periode gaan, die rijdt bijna hetzelfde en is iets praktischer.

Beoordelingen voor Volkswagen Scirocco

78 Beoordelingen

4,6