Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
_XR_2968.jpg

Volkswagen Up

1 / 7
_XR_2968.jpg
_XR_2902.jpg
DB2018AU00020.jpg
upGTI_17405.JPG
DB2019AL01819_large.jpg
DB2019AL01817_large.jpg
DB2019AL01815_large.jpg

Sterke punten

  • Goede verhouding formaat-binnenruimte
  • Vrij dynamisch en comfortabel
  • Sober maar strak interieurdesign

Zwakke punten

  • Basismotoren zijn traag
  • Kleine en onhandige koffer
  • Niet de goedkoopste in zijn klasse

Volkswagen up! Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen up!, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.8 - 17.6s
Maximumsnelheid:158 - 196 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):79 - 112 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.9 - 4.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3540 x 1641 x 1478 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:213 - 959 liter
Aanhangergewicht:293 - 402 kg

Een zeer volwassen stadswagen

De Volkswagen Up! Kwam al in 2011 op de markt - meer dan 10 jaar geleden! - maar blijft nog altijd een van de referenties binnen zijn segment dankzij een zeer slim basisontwerp. Hij is compact van buiten maar vrij ruim van binnen, heeft een zeer verzorgd rijgedrag en is zelfs comfortabel te noemen. Hij is dus volwassen in meer dan één opzicht…

Interesse in een Volkswagen Up

Volkswagen Up tweedehands auto
Volkswagen Up nieuwe auto
Volkswagen Up dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Up! blijft er ondanks zijn leeftijd goed uitzien dankzij een strak en tijdloos design, dat toch een vrolijke toets in zich heeft.
  • Er zijn heel wat verschillende varianten op de markt gekomen, van de elektrische e-Up! tot de bijzonder leuke Up! GTI.
  • Door de gezegende leeftijd van het model en het feit dat het amper is veranderd in al die jaren, is er een interessant tweedehands aanbod dat er niet verouderd uitziet.
  • Ondanks zijn kleine formaat rijdt de Up! als een grote jongen, met een stabiele wegligging en relatief weinig lawaai aan boord.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Up!

Motoren

Je mag elke motor kiezen die je wil, als het maar een 1.0-driecilinder is. Die éénliter is wel in heel wat verschillende vermogensvarianten geleverd: met 60 of 75 pk zonder turbo, met 90 of 102 pk als 1.0 TSI met turbo, of als 1.0 TSI van 115 pk in de Up! GTI. Er is zelfs een Up! op CNG, de eco Up!. Een manuele vijfversnellingsbak was standaard, sommige motorisaties hadden recht op een gerobotiseerde vijfbak of een manuele zesbak.

Een interessante keuze is ook de Volkswagen e-Up!, de elektrische versie van het kleine stadswagentje, die al in 2013 op de markt kwam. Zijn batterij van 16,8 kWh gaf hem een rijbereik van 160 km en met een elektromotor van 80 pk was hij vlotter dan de meeste benzine-Ups. In 2019 kwam er een grondige up-date van de e-Up!, met een 32,3 kWh grote batterij die hem een veel praktischer rijbereik gaf van 258 km. Het was in die tijd ook nog eens zowat de goedkoopste elektrische wagen die je kon krijgen.

Afmetingen

De Volkswagen Up! is natuurlijk vooral ontworpen als compact stadswagentje, met een lengte van 3,54 meter (of 3,60 meter na de facelift van 2016), een breedte van 1,65 meter en een hoogte van ongeveer 1,50 meter, afhankelijk van de uitvoering. Aan boord is er plaats voor 4 personen en de koffer is 251 tot 959 liter groot. Het leeggewicht van een Up! schommelt tussen de 900 en de 1.000 kilo

Uitvoeringen

Doorheen de jaren zijn er heel wat verschillende uitvoeringen geweest van de Up!, tot 2019 kon je zelfs een Cross Up! krijgen, net zoals de Cross Polo en Cross Golf van vroeger. Vandaag is het Belgische gamma iets minder divers. Instappen doe je in de naamloze basisuitvoering met stalen velgen, manueel verstelbare buitenspiegels en een manuele airco. Navigeren doe je door je smartphone in de ingebouwde houder te klikken.

De Up! Beats krijgt rode accenten buiten en binnen, een Beats-audiosysteem van 300W met 6 luidsprekers, verduisterde zijruiten en een lederen multifunctiestuurwiel. De Up! Black Style heeft dan weer zwarte accenten en lichtmetalen velgen. Bovenaan het ‘gewone’ gamma staat de Up! R-Line, die sportiever oogt dankzij zwarte accenten, andere lichtmetalen velgen en mistlichten.

Verder zijn er nog drie specialere uitvoeringen: de Active, die zo goed als alle mogelijke uitrusting aan boord heeft, waaronder vloermatten en een licht- en regensensor, de eco-Up! met een CNG-motor en tenslotte de Up! GTI, die een stoerdere bodykit heeft, elektrisch verstelbare spiegels, zetelverwarming en natuurlijk de krachtigere 1.0 TSI-motor van 115 pk.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Volkswagen Up! heeft in België een adviesprijs van 15.505 euro voor de 1.0 met 65 pk in de basisuitvoering. De eco-Up! op CNG kost vanaf 18.455 euro en de Up! GTI is te bestellen vanaf 21.045 euro. De elektrische e-Up! zit helaas niet meer in het gamma.

Dankzij zijn hogere leeftijd, is de Up! vrij goedkoop te vinden tweedehands, al zijn de goedkoopste exemplaren natuurlijk ook die met de basismotor en weinig uitrusting. Je vindt al een Up! voor 4.500 euro. Hoge kilometerstanden zijn zeldzaam voor een stadswagentje, maar let toch op overmatige slijtage net vanwege dat stadsgebruik. Een elektrische e-Up! is in het buitenland (het Belgische aanbod is zeer beperkt) te vinden vanaf 8.500 euro of vanaf zo’n 18.000 euro met de grotere batterij. De Up! GTI kan je tweedehands oppikken vanaf ongeveer 14.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Volkswagen Up! is gebaseerd op het gelijknamige concept (maar zonder het uitroepteken) uit 2007, al had die conceptcar nog achterwielaandrijving en een achterin geplaatste boxermotor zoals in de VW Kever. Het design van de showcar bleef echter overeind in de productieversie van de Up!, met een compact formaat, een leuke raamlijn (als 3-deurs) en een donkere glazen achterklep waarin de achterlichten verscholen zitten. De facelift van 2016 kreeg donkerdere achterlichten en licht gewijzigde bumpers.

Eenvoud siert

Aan boord krijg je een typische Volkswagen-sfeer, maar in een zeer uitgepuurde vorm. De meeste versies hebben manueel instelbare zijspiegels, een ware flashback naar de jaren ‘90, al zou je ook kunnen zeggen dat het een verademing is in een wereld vol displays en aanraakgevoelige oppervlakken. De basiselementen zitten in elk geval goed: je zit goed, het stuurwiel ligt lekker in de hand en onderweg heb je weinig last van lawaai. Ook het zicht rondom is uitstekend. De achterbank kan je niet ruim noemen, maar volstaat zeker in deze klasse, terwijl de koffer groot genoeg maar minder toegankelijk is door de kleine glazen achterklep.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn lancering was de Volkswagen Up! de eerste auto in zijn klasse met een noodremhulp in stadsverkeer. Vandaag kijken we daar echter niet meer van op en haalt de Up! dan ook amper een score van 3 sterren bij Euro NCAP, dat het model in 2019 opnieuw testte als vernieuwde e-Up!. De bescherming van inzittenden is goed, maar zwakke weggebruikers worden slecht beschermd en ook het aanbod van veiligheidssystemen is zwak.

Alternatieven

Vind je niet de juiste uitvoering van de Up!, dan kan je ook voor een Skoda Citigo of een Seat Mii gaan: die zijn technisch gezien identiek aan de Up!, al hebben ze een iets saaier design. Beide modellen zijn ook al op pensioen sinds 2020 en 2021 respectievelijk. Bij de concurrerende merken heb je de Toyota Aygo/Peugeot 108/Citroën C1, de Hyundai i10 en de Kia Picanto, maar die hebben allemaal geen elektrische versie. Wil je dat toch, dan is de Dacia Spring momenteel de goedkoopste keuze.

FAQ

Is de elektrische Volkswagen Up! nog te koop?
Neen, de Volkswagen e-Up! zit helaas niet meer in het gamma, je zal dus voor een tweedehands exemplaar moeten gaan.
Wat is het verschil tussen de VW Up!, Skoda Citigo en Seat Mii?
In de basis zijn ze alle drie hetzelfde model, al waren er verschillen qua uitvoeringen en uitrusting. Ze kregen alle drie wel een elektrische versie.
Wanneer komt er een nieuwe Volkswagen Up!?
Er komt waarschijnlijk geen rechtstreekse opvolger van de VW Up!, Volkswagen zal pas in de tweede helft van dit decennium een nieuw, betaalbaar elektrisch model op de markt brengen.

Beoordelingen voor Volkswagen up!

76 Beoordelingen

4,7